اصلاح قانون انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت؛ سپنتا نیکنام به شورای شهر باز می‌گردد؟

اصلاح قانون انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت؛ سپنتا نیکنام به شورای شهر باز می‌گردد؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو کمیسیون قضایی و سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با اصلاح قانون انتخابات شوراها مبنی بر عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد موافقت کرده‌اند. با این وجود تصمیم نهایی درباره این قانون در جلسه بعدی مجمع بررسی خواهد شد.

آگهی

دو کمیسیون قضایی و سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با اصلاح قانون انتخابات شوراها مبنی بر عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و بنابراین بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد موافقت کرده‌اند. با این وجود تصمیم نهایی درباره این قانون در جلسه بعدی مجمع بررسی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، در جلسه مشترک دو کمیسیون قضایی و سیاسی مجمع با اجرای این اصلاحیه قانون انتخابات شوراها و در نتیجه بازگشت آقای نیکنام، موافقت شده است.

سپنتا نیکنام، منتخب کنار گذاشته شده شورای شهر یزد در حساب توئیتری خود اعلام کرد که اظهارات آقای کولیوند، نماینده کرج و رئیس کمیسیون شوراهای مجلس «صرفا بیان نظر کمیسیون‌های سیاسی و حقوقی مجمع» بوده و «هنوز این موضوع در صحن مجمع» رای گیری نشده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

توئیت سپنتا نیکنام

پیش از این اعلام شده بود که به دلیل برنامه سنگین و موضوعات زمان‌بر مطرح شده در جلسه روز شنبه شانزدهم تیرماه مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی اصلاح قانون شوراها به جلسه بعدی موکول شد.

اصلاح قانون انتخابات شوراها درباره عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر چیست؟

سپنتا نیکنام که اولین‌بار در سال ۱۳۹۲ به عضویت شورای شهر یزد انتخاب شده بود، در انتخابات سال ۹۶ این شورا نیز به عنوان نفر هفتم با ۲۲ هزار رای انتخاب شد.

اما حضور این عضو زرتشتی شورای شهر یزد با شکایت یک کاندیدای شکست خورده انتخابات و با دستور دیوان عدالت داری در این نهاد محلی در شورای شهر تعلیق شد.

مجلس ایران در آذر ماه سال ۹۶ اصلاح قانون انتخابات شوراها را تصویب کرد. در این مصوبه دو تبصره به ماده ۳۰ قانون انتخابات شوراها افزود شد. تبصره نخست می‌گوید: «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.»

شورای نگهبان که مخالفت خود را با انتخاب شدن یک شهروند ایرانی غیرمسلمان در شوراهای شهر و روستاهای با اکثریت مسلمان اعلام کرده بود، مصوبه مجلس برای اصلاح قانون انتخابات را مغایر قانون اساسی و موازین شرعی تشخیص داد.

در نهایت اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس ایران، بررسی موضوع حضور آقای نیکنام در شورای شهر یزد را به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام موکول کرد.

بر اساس اصلاح قانون انتخابات شوراها، در موضوع اقلیت‌های مذهبی، اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محمد یزدی: سپنتا نیکنام نمی تواند برای شهری با اکثریت مسلمان، تصمیم بگیرد

نامه‌‌ نمایندگان یزد به رئیس مجلس در حمایت از سپنتا نیکنام

پرتاب سه نارنجک در جلسه شورای روستایی در اوکراین؛ انگیزه احتمالی نارنجک‌‌انداز اعلام شد