کره جنوبی بارگیری نفت ایران را متوقف کرد

Hyundai Oilbank
Hyundai Oilbank
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لغو این عملیات باعث می‌شود تا واردات نفت خام و میعانات گازی کره جنوبی از ایران در ماه اوت به صفر برسد؛ اتفاقی که برای اولین بار در شش سال گذشته یعنی از اوت ۲۰۱۲ میلادی به اینسو روی می‌دهد.

آگهی

در پی اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا و فشار واشنگتن به متحدانش برای توقف خرید نفت از ایران، کره جنوبی برنامۀ بارگیری نفت و میعانات گازی ایران را در ماه ژوئیه به حالت تعلیق درآورد.

لغو این عملیات باعث می‌شود تا واردات نفت خام و میعانات گازی کره جنوبی از ایران در ماه اوت به صفر برسد؛ اتفاقی که برای اولین بار در شش سال گذشته یعنی از اوت ۲۰۱۲ میلادی به اینسو روی می‌دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بنا بر اعلام یک منبع آشنا به توافقات تهران و سئول «از سوی دولت کره جنوبی فشارهایی برای توقف خرید نفت از ایران وجود داشته است و بر این اساس بارگیری نفت این کشور از ایران در ماه ژوئیه صفر خواهد بود.»

این تصمیم از آن رو گرفته شد که هنوز مشخص نیست آیا مقامات سئول می‌توانند آمریکا را قانع کنند تا برای این کشور در موضوع واردات نفت ایران و معافیت از مجازات نقض تحریم‌ها استثنایی قائل شود یا خیر.

این اقدام کره جنوبی که یکی از مهمترین مشتریان نفت ایران در آسیا در کنار ژاپن و چین است، در حالی انجام می‌شود که گفتگوها میان مقامات سئول و واشنگتن برای کسب چنین معافیتی همچنان ادامه دارد.

ایالات متحده آمریکا در ماه مه خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و در ماه ژوئن از متحدانش خواست تا واردات نفت ایران را از ماه نوامبر متوقف کنند و تاکید کرد که بعید است در این باره استثنایی قائل شود.

از زمان اعلام این تصمیم آمریکا، خریداران کره جنوبی با توجه به گران بودن نفت دیگر کشورهای خاورمیانه، به دنبال یافتن جایگزینی برای نفت ایران در میان کشورهای آمریکایی و آفریقایی هستند. کره جنوبی همچنین واردات نفت از قزاقستان را افزایش داده و واردات نفت CPC از این کشور را در سال جاری میلادی در مقایسه با سال قبل از آن، چهار برابر بیشتر کرده است.

ژاپن نیز اگرچه در حال حاضر به واردات خود ادامه می‌دهد اما به دنبال دریافت معافیت از آمریکا با هدف ادامه خرید نفت از ایران است؛ بنا بر اعلام رئیس انجمن نفت ژاپن (PAJ) چنانچه توکیو نتواند در این زمینه موفق شود آنگاه احتمالا ژاپن نیز از اکتبر آینده واردات نفت ایران را به حالت تعلیق درخواهد آورد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن برای متوقف کردن واردات نفت از ایران آماده می‌شود

انتشار اوراق مشارکت نفتی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

درخواست از کره جنوبی برای لغو بازی‌های «گردهمایی جهانی پیشاهنگی» در پی گرمای شدید