تلطیف موضع آمریکا در قبال کره‌ شمالی همزمان با سفر مایک پمپئو به پیونگ‌یانگ

مایک پمپئو در سفر به کره شمالی
مایک پمپئو در سفر به کره شمالی Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، آماده سفر به کره شمالی برای برگزاری دور بعدی مذاکرات با مقامات کره شمالی می‌شود؛ به نظر می‌رسد آمریکا از استراتژی «همه یا هیچ» خود را در غیرهسته‌ای‌سازی پیونگ یانگ نرم‌تر کرده است.

آگهی

در حالی که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، آماده سفر به کره شمالی برای برگزاری دور بعدی مذاکرات با مقامات کره شمالی می‌شود؛ به نظر می‌رسد آمریکا استراتژی «همه یا هیچ» خود را در غیرهسته‌ای‌سازی پیونگ یانگ نرم‌تر کرده است.

آقای پمپئو روز جمعه و شنبه برای سفری یک‌و‌نیم روزه در کره‌شمالی به سر خواهد برد. این سومین سفر وزیر خارجه آمریکا به این کشور ظرف سال جاری و اولین سفر از زمان دیدار تاریخی رهبران دو کشور در سنگاپور در ۱۲ ژوئن خواهد بود.

در جریان آن نشست، کیم جونگ اون از تعهدش به «غیرهسته‌ای شدن شبه‌جزیره کره» گفت اما به اینکه چگونه دست از برنامه تسلیحات هسته‌ای خود خواهد برداشت اشاره‌ای نکرد. اکنون مقامات رسمی آمریکا که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به خبرگزاری رویترز گفته‌اند علائمی دال بر گشایش فضای مذاکرات دیده نشده است و پیشرفت اندکی در تعیین نکات کلیدی در توافق حاصل شده است. در مقابل آن‌چه دیده شده است تلطیف موضع کاخ سفید در قبال مفاد این موافقت‌نامه است.

بیشتر بخوانید:

این درحالی است که نهادهای اطلاعاتی این کشور نسبت به اراده کره شمالی در رها کردن برنامه تسلیحاتی اش به دیده تردید می نگرند. روزنامه واشنگتن‌پست روز یکشنبه گزارش کرد مقامات رسمی اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که کره شمالی قصد ندارد به طور کامل از ذخایر هسته‌ای‌اش دست بکشد و در حال بررسی راه‌هایی است که بتواند شماری از تسلیحاتی را که دارد مخفی نگه دارد.

عکس از رویترز
مقایسه تصاویر ماهواره‌ای میان آوریل و ژوئن ۲۰۱۸ نشان از توسعه مرکز مربوط به تولید موشک‌های سوخت جامد داردعکس از رویترز

موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبوری کالیفرنیا نیز در گزارشی اعلام کرده است تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند در همان زمان که کیم‌جونگ‌اون در حال ملاقات با ترامپ بوده است، کره شمالی ساخت‌وساز و توسعه یک مرکز مربوط به تولید موشک‌های سوخت جامد را دنبال می‌کرده است.

قبل از این مقامات آمریکایی گفته بودند برداشتن تحریم‌های بین‌المللی منوط به خلع‌سلاح هسته‌ای « کامل، قابل راستی‌آزمایی و غیرقابل بازگشت» کره شمالی است.

با این‌حال به گزارش رویترز، اکنون دو مقام رسمی آمریکایی گفته‌اند دستگاه هیئت رئیسه ترامپ بر طبق توصیه مقامات کره جنوبی از موضع اولیه خوب عقب‌نشینی کرده است. سئول استدلال کرده‌ است که مذاکرات گام به گام بیشتر احتمال دارد موثر واقع شود تا اینکه از پیونگ‌یانگ خواسته شود یکباره و قبل از هرگونه گشایشی تمام خواسته‌های آمریکا را بپذیرد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفته است قادر به رد یا تایید خبر گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره پنهان‌کاری کره‌شمالی نیست.

یک مقام رسمی دیگر آمریکا گفته است اگر ایالات متحده به طرح دفعی خود پابند بماند، آن وقت متقاعد کردن روسیه و چین به همکاری بر سر مسئله کره‌شمالی سخت‌تر خواهد شد.

یک عضو بلندپایه دولت کره‌جنوبی در جلسه‌ای در واشنگتن به مقامات آمریکا گفته است این کشور باید طرح خلع یکباره را کنار بگذارد و کاهش دوطرفه (برداشتن تدریحی تحریم ها در برابر خلع سلاح تدریجی هسته‌ای)  را در دستور کار قرار دهد. چرا که کره‌شمالی این طرح خلع سلاح دفعی را به منزله برنامه ای می‌بیند که نظام سیاسی‌اش را در برابر «تغییر رژیم» آسیب‌پذیر می‌کند.

دانیل راسل، دیپلمات ارشد امور آسیای شرق دولت باراک أوباما، دراین‌باره می‌گوید: «با سیاست کاهش دوطرفه که کره جنوبی توصیه می‌کند بازی عملا در دستان کره شمالی خواهد بود، چرا که استراتژی پیونگ یانگ برای محافظت از برنامه هسته‌ای‌اش پنهان شدن پشت 'سیاست جهان غیرهسته‌ای' در قبال بهره‌مندی از مزایا و دریافت امتیازات همزمان با کنار گذاشتن رفتار تهدیدآمیزش است.» 

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پمپئو: امیدواریم تا سال ۲۰۲۰ شاهد خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی باشیم

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم