سفیران «فوتبال برای دوستی»‌ با سوغات صلح به کشورشان بر می‌گردند

سفیران «فوتبال برای دوستی»‌ با سوغات صلح به کشورشان بر می‌گردند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بازی ششمین دوره «فوتبال برای دوستی»‌ یک روز قبل از بازی افتتاحیه جام جهانی روسیه برگزار شد.

آگهی

جام جهانی تنها رویداد مربوط به دنیای فوتبال نیست که امسال در روسیه برگزار می شود. این کشور میزبان برنامه فوتبال برای دوستی نیز بود.

نوجوانان از ۲۱۱ کشور جهان،‌ از فرهنگها و زبانهای مختلف در ششمین دوره «فوتبال برای دوستی» شرکت کردند.

این نوجوانان بعد از شرکت در بازی، با سوغات احترام، دوستی، مدارا، بازی جوانمردانه،‌ صلح و برابری به کشورشان باز می گردند.

برنامه «فوتبال برای دوستی» را شرکت روسی گاز پروم اجرا کرده است. ویکتور زوبکوف، از هیات مدیره گازپروم می گوید:‌ «برنامه فوتبال برای دوستی، منحصر به ورزش فوتبال نیست،‌ یک برنامه اجتماعی است،‌ درباره دوستی است. نوجوانان در این برنامه با هم ارزشهای انسانی را که مهمترین‌شان صلح و برابری است یاد می‌گیرند. به نظرم آنها از پس این کار برمی‌آیند.»

استادیوم «ساپسان آرنا» در مسکو محل بازی ۳۲ تیم بین المللی بود. آنها ثابت کردند که دوستی مرز نمی شناسد و فرهنگ‌، زبان و سنت‌های مختلف مانعی برای بازی عادلانه نیستند.

چانوون کیم از کره جنوبی آمده و می گوید: «من خوشحالم چون دوستانی پیدا کردم که از جاهای مختلف به اینجا آمده اند. من از کره جنوبی هستم و یکی از دوستانی که پیدا کردم اهل کره شمالی است. با هم اینجا آشنا شدیم. بهترین دوستهای همدیگر هستیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آبی صلح در زمین سبز فوتبال

بازیکنان جوان دست‌بندهای سبز و آبی را دور دست یکدیگر بستند. رنگ آب نماد صلح است و سبز نماد زمین بازی فوتبال است.

مسابقات نهایی امسال یک روز قبل از آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ برگزار شد. ۳۲ تیم شرکت کننده در «فوتبال برای دوستی» برای دیدن بازی جام جهانی بین عربستان و روسیه به استادیوم لژنیکی در مسکو رفتند.

سوان داون از فرانسه آمده است و می‌گوید: «خیلی شانس داشتم که توانستم این مسابقه را در جام جهانی ببینم. این اتفاق یک بار در زندگی هر کسی اتفاق می افتد و شانس منحصر به فردی نصیبم شد. هیجان و خوشحالیم را نمی توانم با کلمات وصف کنم.»

بیشتر بخوانید:

در این بازی ها دخترها و پسرها با هم بازی می‌کنند. برابری جنسیتی یکی از مهمترین ارزشهایی است که برنامه فوتبال برای دوستی قصد ارتقاء‌ آن را دارند.

وادیا چری از هائیتی به مسکو آمده است:‌ «افتخار می‌کنم که اینجا هستم. می‌خواهم مثل خوان ماتا بازیکن مشهوری شوم.»

باتالین ۱۴ ساله از ایرکوتْسْک در سیبری آمده است او جوانترین داور بازیهای فوتبال برای دوستی است. این تجربه باتالین را به رویای زندگی‌اش نزدیک‌تر کرده است.

بوگودان باتالین به یورونیوز می‌گوید: «فوتبال به ما امکان می دهد دوست یکدیگر باشیم چون بازیکنان در زمین فوتبال برابر هستند. تجربه بزرگی است چون می خواهم داور شوم و در اینجا می توانم یاد بدهم و یاد بگیرم و ببینم بازیکنان (اهل) کشورهای دیگر چطور فوتبال بازی می‌کنند.» ​

تیم موسوم به «شامپانزه» قهرمان این دوره از مسابقات فوتبال برای دوستی شد. آقای گل این دوره از مسابقات جرنیمو کلمبیایی بود. تیم‌های بین المللی که در برنامه «فوتبال برای دوستی»‌شرکت کرده‌اند به اسم حیوانات مختلف نامیده شدند.

جرونیمو و گامرون از دومونیکا مثل بقیه نوجوانان شرکت‌کننده در برنامه «فوتبال برای دوستی» باهم عهد دوستی بستند.

دلیل موفقیت فوتبال برای دوستی چیست؟‌

از زمان آغاز برنامه تعداد کشورهای شرکت کننده در این برنامه به شکل چشمگیری افزایش یافته و تعداد هواداران هم به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است.

آگهی

الکساندر آناتولیویچ کرژاکوف، گلزن برتر تاریخ فوتبال روسیه راز موفقیت برنامه فوتبال برای دوستی را اینگونه توضیح می دهد:‌ «برنامه فوتبال برای دوستی به کشورها و قاره‌های دیگر گسترش پیدا کرده است. به نظرم علتش نوجوانانی هستند که با پیام دوستی به کشورشان برمی‌گردند و سعی می‌کنند دنیا را به جای بهتری تبدیل کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرد کانادایی در جستجوی یک آشنایی به ۲۴۷ زن ایمیل زد

توافق «تاریخی» در فوتبال آمریکا؛ ملی‌پوشان مرد و زن حقوق برابر دریافت می‌کنند

زنان فوتبالیست حرفه‌ای استرالیایی دستمزد برابر با مردان دریافت می‌کنند