افغانستان؛ حملات طالبان در غزنی و فاریاب در نخستین روز آتش‌بس

افغانستان؛ حملات طالبان در غزنی و فاریاب در نخستین روز آتش‌بس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای طالبان به آتش‌بسی که دولت افغانستان پیشنهاد داده بود وقعی ننهید و در دو حمله جداگانه دستکم ۱۴ نفر را به قتل رساندند.

آگهی

در روزی که آتش‌بس میان نیروهای افغانستان و طالبان آغاز شده بود، نیروهای طالبان یک فرمانداری را به تصرف خود درآوردند و دست کم هشت عضو نیروهای امنیتی را کشتند.

اشرف غنی احمد زی رئيس جمهوری افغانستان برای آغاز آتش‌بس، روز دوشنبه، ۱۱ ژوئن در سفری به ولایت قندهار در یک اقدام نمادین به زیارتگاه خرقه مبارک رفته‌بود و عبای منسوب به پیامبر اسلام در این زیارتگاه را باز کرد.

آقای اشرف غنی خواستار آتش بس بدون قید و شرط با طالبان شده بود و در مقابل طالبان هم به مناسبت فرارسیدن عید فطر خواهان برقراری آتی بس سه روز شده بود.

دولت افغانستان اعلام کرده بود که از ۲۷ رمضان (سه‌شنبه ۱۲ ژوئن) تا روز پنجم عید فطر از حملات تهاجمی علیه طالبان خودداری می‌کند. در مقابل طالبان اما اعلام کرده بود، تنها سه روز عید فطر (از جمعه ۱۵ ژوئن) را آتش‌بس در نظر خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:

در حمله‌ای که نیروهای طالبان روز سه‌شنبه ۱۲ ژوئن، به فرمانداری منطقه کوهستانات انجام دادند، عبدالرحمان پناه فرماندار این منطقه در ولایت فاریاب کشته شد و همچنین دستکم هشت نفر دیگر از نیروهای امنیتی دولتی افغانستان هم توسط نیروهای طالبان به قتل رسیدند.

جاوید بدر، سخنگوی فرمانداری ولایت فاریاب مرگ این فرماندار را تایید کرد و گفت: مرکز این منطقه به دست طالبان افتاده است.

در همین راستا آقای بدر از لزوم دفاع از خود حتی در شرایط آتش بس سخن گفت: ما می‌دانیم که آتش‌بس آغاز شده است اما این حق را داریم که از خودمان دفاع کنیم.

حملات طالبان اما تنها محدود به فاریاب نبوده است. نیروهای این گروه در ولایت غزنی هم با یک حمله انتحاری هم دست‌کم ۵ نیروی پلیس را کشتند. عارف نوری سخنگوی والی غزنی در این خصوص گفت: «در این حمله که با استفاده از خودروی نظامی نوع هاموی در مقر فرمانداری صورت گرفت، ۲۶ تن دیگر و از جمله فرماندار و ۱۸ پلیس زخمی شده‌اند.»

دولت افغانستان در ماه‌های اخیر تلاش فراوانی کرده است تا با طالبان به نوعی صلح یا آتش‌بس دست یابد. اتفاقی که تاکنون از حصول به آن ناکام بوده است.

به کانال یورونیوز فارسی در تلگرام بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری افغانستان خواستار آتش بس موقت با طالبان شد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟