هشدار ایران به رهبر کره شمالی در مورد دیدار با ترامپ

هشدار ایران به رهبر کره شمالی در مورد دیدار با ترامپ
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند. این شخص نماینده فهیم آمریکا نیست.»

آگهی

سخنگوی دولت ایران در مورد دیدار رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به دولت پیونگ‌یانگ هشدار داد.

محمد باقر نوبخت در یک نشست خبری که روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد و در تهران برگزار شد، در مورد دیدار تاریخی دونالد ترامپ با کیم جونگ اون گفت: «با آدمی روبرو هستیم که در هواپیما امضای خود را پس می‌گیرد. نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند. این شخص نماینده فهیم آمریکا نیست.»

اشاره نوبخت در این سخنان به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکاست که در هنگام بازگشت از نشست گروه ۷ در کانادا، امضای خود در پای بیانیه پایانی این نشست را پس گرفت و آن را رد کرد.

آقای نوبخت این سخنان را در حالی ایراد کرد که تقریبا به طور همزمان، دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور در جریان بود.

از ابتدای اعلام تصمیم رهبران آمریکا و کره شمالی، ایران همواره تلاش کرده است تا نسبت به «اعتمادناپذیری» آمریکا به مقام‌های کره‌ای هشدار بدهد. با این حال از زمان انجام دیدار رسمی و تاریخی این دو رهبر، ایران هنوز واکنش مهمی به آن نشان نداده و اعلام موضع نکرده است.

رهبران آمریکا و کره شمالی برای نخستین بار در تاریخ نوین این دو کشور در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند. این در حالی است که این دو کشور تاکنون کشورهای متخاصم به شمار می‌رفتند. بر اساس سندی که رهبران دو کشور پس از دیدار سه‌شنبه امضا کردند، کره شمالی متعهد شده است تا در قبال دریافت تضمین‌های امنیتی، نسبت به «هسته‌ای‌زدایی» شبه جزیره کره اقدام کند.

دونالد ترامپ بعد از دیدار خود با کیم جونگ اون در پاسخ به پرسشی در مورد برجام گفت: «امیدوارم به وقتش و در زمانی که تحریم‌ها عملی شد، ایران دوباره برای مذاکره و یک توافق واقعی بازگردد، اما حالا برای این کار زود است».

ایران هنوز به این اظهار نظر ترامئ نیز واکنشی نشان نداده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار ترامپ و کیم؛ مذاکرات «سریعتر از حد انتظار» پیش‌ می‌رود

آمریکا خواهان کاهش تنش با ایران است؟ یا گزینه «خرید زمان» مطرح است؟

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم