پاریس میزبان کنفرانس لیبی؛ توافق مخالفان برای برگزاری انتخابات

 international conference on Libya
international conference on Libya Copyright  Etienne Laurent/Pool via Reuters
Copyright  Etienne Laurent/Pool via Reuters
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

توافق برای برگزاری یک انتخابات معتبر، وحدت فوری سیستم بانکی، وحدت نیروی‌های نظامی و امنیتی و از بین رفتن دولت و موسسات موازی در لیبی از اهداف این کنفرانس بود.

آگهی

پایتخت فرانسه روز سه‌شنبه میزبان نشستی با حضور رهبران دو گروه سیاسی رقیب در لیبی با هدف پایان دادن به هرج و مرج هفت ساله در این کشورِ واقع در شمال آفریقا بود.

این نشست به ابتکار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و با حمایت سازمان ملل متحد برگزار شد و نمایندگانی از بیست کشور جهان از جمله ۵ عضو دائمی شورای امنیت، کشورهای همسایه لیبی، شماری از کشورهای منطقه و مسئولانی از سازمان‌های بین‌المللی حضور داشتند.

در پایان گفتگوهای پاریس، رهبران دو گروه سیاسی رقیب در لیبی یعنی فایز السراج، نخست وزیر دولت وحدت ملی در طرابلس که تحت حمایت سازمان ملل است و ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای نظامی موسوم به «ارتش ملی لیبی» که بر شرق این کشور تسلط دارد، بر سر یک نقشه راه سیاسی به توافق رسیدند.

بر اساس بیانیه‌ای که در پایان گفتگوها منتشر شد، رهبران دو گروه رقیب اعلام کرده‌اند به همکاری سازنده با سازمان ملل با هدف برگزاری یک انتخابات معتبر و صلح‌آمیز در اولین فرصت ممکن در این کشور ادامه خواهند داد و به نتیجۀ این انتخابات نیز احترام خواهند گذاشت.

در این بیانیه آمده است: «طرف‌های اختلاف به تعیین پایه‌های قانونی برای برگزاری این انتخابات و تصویب قوانین لازم در این باره تا ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی و برگزاری اتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در ۱۰ دسامبر همین سال متعهد شدند.»

منبع: رویترز

بیانیه همچنین خواستار وحدت فوری سیستم بانکی، وحدت نیروی‌های نظامی و امنیتی و از بین رفتن دولت و موسسات موازی در این کشور شده است.

دو طرف اختلاف متعهد شدند که گفتگوها برای عملی کردن مفاد این بیانیه را به میزبانی قاهره همچنان ادامه دهند.

پیش از این نیز در ژوئیه سال ۲۰۱۷ میلادی دو رقیب اصلی با میانجیگری امانوئل ماکرون در فرانسه دیدار و برای پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور توافق کرده بودند اما پس از آن دیدار هیچ پیشرفتی در تحولات سیاسی لیبی دیده نشد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با افزایش تنش و آشوب در لیبی، دسترسی به فیسبوک مسدود شد

صدور حکم بازداشت فرمانده ارتش ملی لیبی توسط دیوان کیفری بین المللی

صدورکیفرخواست تازه علیه سارکوزی برای مشارکت در به انحراف کشاندن پرونده دریافت کمک مالی از لیبی