پنجمین روز اعتصاب کامیون‌داران؛ رانندگان اتوبوس هم به اعتصاب پیوستند

اعتصاب کامیون‌داران کازرون در روز ۵ خرداد ۹۷
اعتصاب کامیون‌داران کازرون در روز ۵ خرداد ۹۷ Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانی با اشاره به «محدود» بودن اين اعتراض‌ها، به شرق می‌گويد: «حدود ۴۰۰ هزار كاميون در كشور داريم، اما اعتراض‌ها و تجمع‌هاي اخير يكی دو درصد بيشتر نبود.»

آگهی

در پنجمین روز از اعتصاب کامیون‌داران و رانندگان کامیون ایران، گروهی از رانندگان اتوبوس شهری هم به جمع اعتصاب کنندگان پیوستند.

کامیون‌داران و رانندگان کامیون از روز اول خرداد ماه در تهران و بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران برای اعتراض به پایین بودن کرایه بار، مشکل بیمه و مطالبات دیگر دست به یک اعتصاب گسترده زدند.

در حالی که این اعتصاب تا امروز یعنی شنبه ۵ خرداد هنوز شکسته نشده تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از پیوستن گروهی از رانندگان اتوبوس شهری به جمع اعتصاب‌کنندگان است. در ویدئوهای منتشر شده تعدای از اتوبوس‌های شهری در رباط کریم استان تهران دیده می‌شوند که به نشانه اعتراض به پایین بودن دستمزد، دست از کار کشیده و بدون مسافر حرکت می‌کنند.

برخی گزارش‌های تأئید نشده از بروز درگیری میان نیروهای پلیس و افراد لباس شخصی با رانندگان اعتصاب‌کننده به ویژه در هرمزگان و کرمان خبر دارد. کامیون‌های زیادی در پایانه‌ها، کنار جاده‌ها، پایانه‌های بندری و در برابر سالن‌های اعلام بار در شهرهای مختلف توقف کرده و در برخی موارد مانع رفت و آمد خودروها شده‌اند. کامیون‌های کمپرسی خالی قسمت بار خود را بالا نگه داشته و برخی دیگر با چراغ روشن و بوق‌زنان در خیابان‌های شهرها رژه می‌روند.

تانکرها اسکورت می‌شوند

اعتصاب کارکنان بخش حمل و نقل جاده‌ای در روزهای اخیر سبب اختلال در چرخه توزیع سوخت و کالا شده است زیرا بخش بزرگی از سامانه حمل و نقل کشور از طریق جابجایی‌های جاده‌ای انجام می‌شود.

خبرگزاری ایسنا می‌نویسد كمبود بنزين و گازوئيل در شهرهاي مقصد، به ‌ويژه اصفهان، شيراز، هرمزگان و بوشهر و توابع‌شان از محرز‌ترين آنها بود تا اين‌ كه تانكرهاي سوخت با اسكورت نيروي انتظامي به پمپ‌بنزين‌ها رسانده شدند.

ادامه اعتصاب

پایگاه خبری خودرونویس با اعلام این که «اوضاع كمي آرام به نظر مي‌رسد و سوخت تا حدودی به جايگاه‌ها رسيده»، در عین حال گزارش داده که اعتصاب رانندگان و کامیون‌داران در این شهرها همچنان ادامه دارد: شهرهای استان فارس، قزوین، نجف‌آباد، قائن، کنگاور، بوکان، شهرکرد، بشرویه، فردوس، همدان، هرمزگان، آزادشهر، جاده‌کنار، کوهدشت، یزد، اصفهان، همدان، مشهد، گرمه، کوار، قم، شاهرود، سمنان و همچنین در نوشهر، تربت‌جام، تربت‌حیدریه، دهگلان، زرند کرمان، مشهد، گناباد، سنندج، بندرعباس، مبارکه اصفهان، اراک و چندین شهر دیگر.

دولت تا کنون وعده افزایش میانگین ۱۵ درصدی کرایه بار و کاهش کمیسیون‌ها را داده است، اما ظاهرا این وعده رانندگان اعتصابی را راضی نکرده است. ایسنا از قول محمد خان‌بلوکی، رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار ایران خبر داده كه كاميون‌داران خواهان افزايش كرايه حمل تا ۴۰ درصد هستند در حالی که اتحادیه حمل ‌و نقل پیشنهاد حداکثر افزایش ۲۰ درصدی کرایه بار را داده است.

دولت: اعتصاب محدود است

از سوی دیگر داريوش امانی، معاون حمل ‌و نقل سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌‌‌ای در گفت‌وگو با روزنامه شرق از «توافق» روز پنج‌شنبه با اتحادیه حمل ‌و ‌نقل بار ایران با شركت‌های حمل‌ و نقل بار گفته است.

امانی با اشاره به «محدود» بودن اعتراض‌ها، به شرق می‌گويد: «حدود ۴۰۰ هزار كاميون در كشور داريم، اما اعتراض‌ها و تجمع‌هاي اخير يكی دو درصد بيشتر نبود. فرضا در شهرضا، سه هزار كاميون فعاليت دارند كه حدود ۳۰۰ كاميون در اين اعتراض‌ها شركت كرده‌ بودند. در كل استان تهران، ۶۳ هزار كاميون داريم كه سر جمع در اعتراض‌ها سه هزار كاميون شركت كردند.»

او در واكنش به آنچه در شبكه‌هاي مجازی منعكس شده، مي‌گويد: «اين‌گونه منعكس شده كه دولت پس از اعتراض كاميون‌داران، نسبت به افزايش ۲۰ درصدي كرايه حمل اقدام كرده است، در حالی ‌كه اين تدابير از اسفندماه سال گذشته كه درخواست افزايش كرايه حمل مطرح شده بود، مورد بررسی قرار گرفته و بنا بود از اول ماه رمضان اين افزايش رخ دهد كه البته در برخي شهرهای كوچك‌تر به دليل اين كه بايد دو صنف رانندگان و شركت‌هاي حمل‌ونقل با يكديگر به توافق برسند، هنوز انجام نشده است.»

با این احوال چرخه توزیع سوخت در کشور هنوز به حالت عادی در نیامده و حتی گزارش‌هایی هم در مورد افزایش قیمت کالاها به دلیل اعتصاب منتشر شده است.

در برخی شهرها هنوز صف‌ خودروها در برابر پمپ‌بنزین‌ها دیده می‌شود، اما از اصفهان گزارش می‌رسد برخی از جایگاه‌های توزیع سوخت که در روزهای گذشته به دلیل اعتصاب کامیون‌ها بسته شده بود، دوباره باز شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازداشت ۸۰ کامیون‌دار در ۶ استان ایران؛ انتقاد مجلس زیر سایه تهدید قوه قضائیه

اعتصاب کامیون‌داران؛ دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در پایانه بار تهران دستگیر شد

دولت برزیل در برابر اعتصاب کامیون‌داران عقب نشینی کرد