مالاوی؛ تکنولوژی پهپاد در خدمت آسیب دیدگان سیل

با همکاری The European Commission
مالاوی؛ تکنولوژی پهپاد در خدمت آسیب دیدگان سیل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وجود سیلاب‌‌های فصلی در مالاوی زندگی بیش از صدهزار نفر را در شش ماه گذشته تحت تاثیر قرار داده است.

آگهی

مالاوی در جنوب شرق آفریقا با خطر همیشگی طغیان رودخانه وسیلاب روبرو است. نیمی از کشور مالاوی در سال ۲۰۱۵ به زیر سیلاب رفت. در جریان این حادثه ۳۰۰ نفر کشته شدند و بیش از ۳۷۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند. وجود سیلاب‌‌های فصلی در این کشور آفریقایی زندگی بیش از صدهزار نفر را در شش ماه گذشته تحت تاثیر قرار داده است.

در روستای چاپولا اعلام خطر طغیان رود از طریق تلفن همراه صورت می گیرد. روستای همسایه به مسئول مربوطه در چاپولا زنگ می زند و به او درباره بالا آمدن بیش از حد آب رودخانه هشدار می دهد. ساکنان خیلی سریع منطقه را تخلیه می کنند. ولی خوشبختانه این یک تمرین است و خطری جدی آنها را تهدید نمی کند. ساکنان همچنین از زمانیکه سازمان ایتالیایی غیر دولتی «کوپی» برای پیش بینی سیلاب و طغیان رود به آنها اطلاع رسانی می کند آرامش بیشتری دارند.

سیستم هشدار دهنده که بین دو روستای بالای رود و پایین رود مستقر شده بخشی از طرح راه اندازی شده توسط این ارگان غیر دولتی است و توسط دفتر کمکهای بشردوستانه اتحادیه اروپا پشتیبانی می شود.

یکی از ساکنان روستای چاپولا می گوید: «آنچه را که امروز آموختم برای همیشه با من خواهد ماند. ما خودمان چادری بر پا کردیم. مردم روستا همگی می دانند که این محوطه جای مناسبی برای پناه گرفتن در هنگام سیلاب است.»

روستای چاپولا در ناحیه منگوچی واقع شده است. این ناحیه در جریان سیلاب های سال ۲۰۱۵ آسیب جدی دید. بیشتر ساکنان خانه‌های خود را از دست دادند. سازمان کوپی تلاش دارد تا تمامی خطرات احتمالی را در نظر بگیرد.

رزالبا وندمیا، مدیر پروژه کوپی می گوید:‌ « این ناحیه در معرض خطر جدی طغیان رود در فصل خشک سال قرار دارد. هدف ما آماده کردن مردم برای مقابله با خطرات احتمالی است. بخش بزرگ فعالیت ما بر ساخت مکانهای امن متمرکز بوده است.

ارگان غیر دولتی کوپی برای تهیه بانک اطلاعاتی از پهپاد استفاده می کند. این داده ها به شناسایی نواحی آسیب پذیر و پر خطر ناحیه کمک می کند. هدف این پروژه نقشه برداری از ۱۶ هزار هکتار است.

جوزف کلیفورد متخصص جغرافیای فضایی و عضو سازمان کوپی می گوید:‌ «پهپاد هزاران تصویر را جمع آوری می کنند. پهپاد همچنین از پستی بلندی های ناحیه نیز عکس گرفته است. نتیجه این دو داده ها محصولی با کیفیت بسیار بالاست، در هر پیکسل عکس ما ۲۸ سانتی متر از ناحیه را در اختیار داریم.»

این نقشه با مشخصات بسیار جزیی به ساکنان این امکان را می دهد تا از موقعیت خود فهمی عینی داشته باشند. از ساکنان روستا خواسته شده تا بر روی این نقشه محل سکونت، راههای خروجی روستا و همچنین پناهگاههای احتمالی را مشخص کنند.

جوزف کلیفورد درباره اهمیت داده های محلی می گوید:‌ «ما اطلاعات لازم را از ساکنان جمع آوری می کنیم. دانش محلی مردم این امکان را به ما می دهد تا از موقعیت سازه‌ها و چیزهای با اهمیت در روستا آگاهی یابیم. همچنین می توانیم میزان سطح آگاهی مردم از خطرات احتمالی را بسنجیم.»

در این ناحیه از مالاوی بلایای طبیعی مرتب روی می دهند. اتحادیه اروپا به مردم یاری می‌رساند و آنها را در رسیدن به مطالباتشان حمایت مدنی می کند.

بیشتر بخوانید:

استفاده از پهپاد برای پیشگیری و درمان بیماری ایدز در مالاوی

الکساندر کستلانو، از اعضای دفتر کمکهای بشردوستانه اتحادیه اروپا می گوید:‌ «برخی از دستاوردهای تکنولوژی مدرن مانند پهپادها در کشورهای غربی این امکان را فراهم ساخته که بدانیم چه زمان و کجا سریع تر وارد عمل شویم. گمان می کنم این تکنولوژی اینجا هم می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برای همین نیز از این تکنولوژی حمایت مالی می کنیم. برخی از این پروژه های با سنت های محلی نیز همخوانی دارند.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

پیشرفت تکنولوژی به ساکنان مناطق آسیب پذیر مالاوی این امکان را می دهد تا در رویارویی با خطرات نقشی موثر داشته و بتوانند در هنگام خطر از آسیب های مالی و جانی در امان بمانند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

آمریکای لاتین؛ قطب جدید دنیای فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان

آغاز به کار اولین شرکت حمل و نقل به کمک پهپادها در جهان