ابتکار یک هنرمند پاریسی: در مقابل یک اسلام‌هراس چه رفتاری باید داشت؟

ابتکار یک هنرمند پاریسی: در مقابل یک اسلام‌هراس چه رفتاری باید داشت؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شیوه‌ای که ماری-شیرین در طرح‌هایش پیشنهاد می‌کند، برخورد غیرمستقیم با فرد اسلام‌هراس است که شامل گفتگو و برقراری ارتباط با قربانیِ آزار او و همزمان نادیده گرفتن فردِ خاطی می‌شود.

آگهی

ماری-شیرین ینر، هنرمند ۲۴ سالۀ ساکن پاریس که با نام هنری «Maeril» نیز مشهور است، معتقد است که بهترین راه برخورد با فرد اسلام‌هراسی که به آزار مسلمانان می‌پردازد، نادیده گرفتن اوست.

او این ایده را به زبان کُمیک‌استریپ (داستان مصور) به تصویر کشیده است.

ماری-شیرین می‌گوید هدفش از طراحی این مجموعه‌، اصلاح چیزی است که او «فراگیر شدن» اسلام‌هراسی در فرانسه می‌داند.

او می‌گوید: «هنگامیکه این نوع از نفرت پراکنی را در جامعه و در مقابل نیز عدم حمایتِ مقامات از آسیب دیدگان را می‌دیدم، احساس تاسف می‌کردم.»

شیوه‌ای که او در طرح‌هایش پیشنهاد می‌کند، برخورد غیرمستقیم با فرد اسلام‌هراس است که شامل گفتگو و برقراری ارتباط با قربانیِ آزار او و همزمان نادیده گرفتن فردِ خاطی می‌شود.

ماری-شیرین پیشنهاد می‌کند که با فردِ آسیب دیده وارد گفتگو شوید. او می‌گوید: «موضوع گفتگو می‌تواند هر چیزی باشد: دربارۀ فیلمی که دوست دارید یا مثلا آب و هوا.... ارتباط چشمی را حفظ کنید و حضور فردِ مهاجم را نادیده بگیرید. پاسخ ندادن به رفتار فرد اسلام‌هراس باعث می‌شود که او بزودی آن محل را ترک کند.»

ماری-شیرین مسلمان نیست اما دارای خانواده‌ای است که در میان آنها مسلمان نیز وجود دارد. او همچنین از طریق مراوده با مردمان محله‌های مختلف پاریس با مسلمانان آشنا شده است.

او می‌گوید تکنیکی که در طراحی‌هایش معرفی کرده را می‌توان در هر موقعیتی استفاده کرد؛ هرجایی که کسی از سوی اسلام‌هراس‌ها اذیت شود.

کارتون‌های ماری-شیرین با محبوبیت‌های زیادی در صفحه او در سایت «Tumbler» روبرو شده و تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار پاسخ دریافت کرده است.

استقبال از این طرح‌ها به حدی بود که مقامات بوستون از آنها به عنوان راهنما در مراکز خدمات عمومی استفاده و پوسترهای آن را در ایستگاههای اتوبوس و دیگر مکانهای عمومی نصب کرده‌اند.

ماری-شیرین می‌گوید که ایده او برای زمان‌هایی مناسب است که اسلام‌هراس وارد تهاجم فیزیکی نشده باشد.

دیگر کارهای او نیز بر سلامت روان و مراقبت از خود تاکید دارد و شامل ایده‌هایی برای کمک به خود در شرایط سخت می‌شود. او امیدوار است به این ترتیب بتواند به دیگران کمک کند تا در صلح به سر ببرند.

هنگامی که شاهد اذیت شدن فردی از سوی یک اسلام‌هراس هستیم، چه باید بکنیم؟

۱. به سمت فرد قربانی این رفتار می‌رویم، کنار او نشسته و سلام می‌کنیم. سعی می‌کنیم آرام و خوش‌رو باشیم. فرد مهاجم را نادیده می‌گیریم.

۲. موضوعی را انتخاب و شروع به گفتگو می‌کنیم. موضوع هر چیزی می‌تواند باشد: فیلمی که دوست داریم، آب و هوا، چیزهایی که دوست داریم بپوشیم یا اینکه مقصد او.

(Courtesy Maeril)

۳. سعی کنیم محیط امن و آرامی بوجود آوریم. ارتباط چشمی را حفظ کنیم و فرد مهاجم را همچنان نادیده بگیریم. واکنش نشان ندادن از سوی هر دوی شما باعث می‌شود که فرد مهاجم سرانجام آنجا را ترک کند.

۴. گفتگو را تا زمانی که مهاجم آنجا را ترک کند ادامه دهیم، اگر لازم شد فرد آسیب دیده را تا مکانی امن همراهی کنیم. به خواست فرد یا افراد آسیب دیده احترام بگذاریم؛ اگر می‌گویند که حالشان خوب است و می‌خواهند بروند، بگذاریم که ما را ترک کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جامعه مسلمانان فرانسه نگران رشد اسلام هراسی است

تجمع گروههای چپ گرا در بروکسل در اعتراض به اسلام هراسی

شارلی ابدو؛ نگرانی مسلمانان فرانسه از گسترش اسلام هراسی