واکنش اسرائیل و ایالات متحده به اتهام حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه

واکنش اسرائیل و ایالات متحده به اتهام حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده در ساعات ابتدایی به حمله به پایگاه نظامی تیفور T-4 و پس از آن اسرائیل به انجام این حمله متهم شده است. واکنش این دو کشور به این اتهام چه بوده است؟

آگهی

روسیه می‌گویند که هواپیماهای جنگی اسرائیل حملات موشکی به پایگاه هوایی سوریه را انجام داده اند. این حمله موشکی به پایگاه تیفور (T4) یک روز پس از «حمله شیمیایی» به شهر دوما رخ داد؛ حمله‌ای که به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه به کشته شدن دست‌کم ۷۰ نفر انجامید.

به گزارش خبرگزاری بین المللی روسیه (ریا نووستی) به نقل از وزارت دفاع این کشور دو جنگنده اسرائیلی (F-15) با ورود از مرز هوایی لبنان به فرودگاه نظامی تی‌فور (T4) در استان حمص سوریه حمله کرده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کودکی که پس از حمله «شیمیایی» شهر دوما در بیمارستان مورد درمان قرار گرفته است

رسانه‌ دولتی سوریه نیز به نقل از یک منبع نظامی این کشور گزارش کرد: « اسرائیل توسط هواپیما‌های F-15 و از فراز خاک لبنان، موشک‌های خود را به سمت فرودگاه نظامی (T4) نشانه رفته است.»

واکنش اسرائیل به اتهام حمله هوایی به پایگاه نظامی سوریه

اسرائیل که در دوران جنگ هفت ساله سوریه بارها در خاک این کشور حمله هوایی و موشکی انجام داده، هنوز حمله روز دوشنبه را رد یا قبول نکرده است. 

با این وجود جنگنده های اسرائیلی در ماه فوریه همین پایگاه در استان حمص را به بهانه ورود پهپاد ایرانی به حریم هوایی خود مورد حمله قرار داده بودند. اسرائیل گفته بود که ایران از تاسیسات تیفور بعنوان مرکز فرماندهی خود استفاده می‌کرده است.

هواپیماهای جنگنده اسرائیل و موشک‌های این کشور بارها ب خاک سوریه را مورد حمله قرار داده‌اند و در چند مورد حضور نیروهای ایران و احتمال تاسیس پایگاه نظامی توسط این کشور را بهانه حملات خود قرار داده بودند.

یک فرمانده نیروی هوایی اسرائیل در ماه اوت اعلام کرده بود که این کشور حدود ۱۰۰ عملیات در خاک سوریه انجام داده است، اما با این وجود سیاست اسرائیل به گونه‌ای است که این قبیل عملیات‌ها را تایید یا رد نمی‌کند.

تلویزیون دولتی سوریه در ساعات اولیه این حمله که بر اساس گزارش‌ها منجر به کشته شدن ۱۴ شبه نظامی و چند نیروی ایرانی مستقر در این فرودگاه نظامی شد اعلام کرده بود که مظنون اصلی این حمله موشکی ایالات متحده است.

بیشتر بخوانید:

ایالات متحده دست داشتن در حمله به پایگاه تیفور را رد کرد

این حمله ساعاتی پس از هشدار دونالد ترامپ مبنی بر اینکه عاملان حمله‌ «شیمیایی» به شهر دوما «هزینه‌های زیادی» پرداخت خواهند کرد، روی داده است اما پنتاگون هرگونه نقش ایالات متحده در این حمله هوایی را رد کرده است.

پنتاگون در بیانیه‌ای ضمن رد دخالت در حمله موشکی به این فرودگاه نظامی در خاک سوریه گفت:‌ «با این وجود ما شرایط را با دقت رصد می‌کنیم و از تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای پاسخگو کردن کسانی که در سوریه یا جاهای دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند، پشتیبانی می‌کنیم.»

از سوی دیگر جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده روز دوشنبه در حاشیه جلسه‌ای در پنتاگون در ارتباط با امکان واکنش ایالات متحده به «حمله شیمیایی» شهر دوما در آینده به خبرنگاران گفت: «من در حال حاضر هیچ امکانی را رد نمی کنم.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده روز یکشنبه در حساب توئیتری خود نوشت: «بسیاری، از جمله زنان و کودکان در حمله شیمیایی بی فکر در سوریه کشته شدند.» وی در ادامه افزود: «رئیس جمهور پوتین، روسیه و ایرن مسئول حمایت از اسد حیوان هستند. هزینه بالایی پرداخت خواهد شد.»

فرانسه دخالت در حمله به پایگاه هوایی سوریه را رد کرد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در تماس تلفنی با دونالد ترامپ بر واکنش مناسب به این «حمله شیمیایی» تاکید کرده بود، اما نیروهای نظامی فرانسه نیز همانند آمریکا حمله به فرودگاه نظامی تیفور (T-4) را رد کرده‌اند و هنوز هی کشوری به صورت رسمی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است.

پس از حمله شیمیایی ۴ آوریل سال گذشته به شهر خان شیخون در استان ادلب سوریه، ایالات متحده، پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص را مورد حمله موشک های کروز خود قرار داده بود. واشنگتن می گفت که حمله شیمیایی خان شیخون از این پایگاه نظامی سامان‌دهی شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش بیم اسرائیل از حمله ایران؛ انصراف تل‌آویو از مانور مشترک با آمریکا

دیدگاه احزاب و سیاستمداران فرانسوی، بریتانیایی و آمریکایی مخالف حمله به سوریه

روسیه ادعای واشنگتن درباره سقوط پهپادهای آمریکا را رد کرد