اسرائیل پذیرفت که ۱۱ سال پیش رآکتور هسته‌ای سوریه را نابود کرده است

تصاویر رآکتور اتمی سوریه قبل و بعد از حمله هوایی اسرائیل
تصاویر رآکتور اتمی سوریه قبل و بعد از حمله هوایی اسرائیل Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نیمه شب ۵ سپتامبر ۲۰۰۷ هشت هواپیمای جنگی از پایگاه‌های نظامی هاتزریم و رامون به سمت منطقه دیر الزور در ۴۵۰ کیلومتری شمال غرب دمشق پرواز کرده و ۱۸ تن مهمات را بر روی رآکتور هسته‌ای الکبار ریختند.

آگهی

اسرائیل پذیرفت که ۱۱ سال پیش رآکتور هسته‌ای سوریه را در خاک این کشور بمباران کرده است.

ارتش اسرائیل روز پنج شنبه اول فروردین مدارکی را منتشر کرد که نشان می‌دهد در سپتامبر سال ۲۰۰۷ میلادی به یک سایت هسته‌ای «مخفی» واقع در خاک سوریه حمله هوایی کرده و آن را ویران کرده است.

تا این زمان تقریبا تردیدی وجود نداشت که تخریب سایت هسته‌ای در شرق سوریه کار اسرائیل بوده است، اما این نخستین بار است که دولت اسرائیل آشکارا به این حمله اعتراف می‌کند. اسرائیل این موضوع را با انتشار اسناد و مدارکی که به تازگی از حالت محرمانه در آمده، علنی کرده است.

ارتش اسرائیل در مدارک منتشر شده جزئیات رویدادهای منجر به بمباران را با جزئیات شرح داده است. نیمه شب ۵ سپتامبر ۲۰۰۷ هشت هواپیمای جنگی از پایگاه‌های نظامی هاتزریم و رامون به سمت منطقه دیر الزور در ۴۵۰ کیلومتری شمال غرب دمشق پرواز کرده و ۱۸ تن مهمات را بر روی رآکتور هسته‌ای الکبار ریختند.

وزیر اطلاعات اسرائیل هدف از بمباران رآکتور هسته‌ای سوریه را فرستادن پیامی به «دیگران» دانست. یسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات اسرائیل در حساب توییتری خود نوشت: «پیام این عملیات و موفقیت آن بدین معنی است که اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد تا سلاح‌های هسته‌ای به دست کسانی بیفتند که تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شوند. تهدید آن زمان سوریه بود و امروز این ایران است که اسرائیل را تهدید می‌کند».

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل نیز گفت تخریب سایت هسته‌ای در منطقه دیر الزور حاوی «پیامی» برای دیگر کشورهای خاورمیانه است. لیبرمن اضافه کرد: «قدرت نیروی هوایی، ارتش و سرویس اطلاعاتی اسرائیل از سال ۲۰۰۷ تا به امروز پیشرفت زیادی داشته‌ است. به نفع هر کدام از کشورهای خاورمیانه است که این سوی معادله را در نظر بگیرند».

بر طبق مدارک منتشر شده، اسرائیل با هواپیماهای اف-۱۶ و اف-۱۵ در روز ۶ سپتامبر ۲۰۰۷ تسهیلات هسته‌ای نیمه‌ساز الکبار در نزدیکی دیرالزور را مورد هدف بمب‌های هوایی قرار داده است. وقوع این حمله در رسانه‌های بین‌المللی خبر ساز شد و در میان سیاستمداران آمریکایی مورد تحلیل و بحث قرار گرفت. اما مقام‌های اسرائیلی برای جلوگیری از شروع جنگی منطقه‌ای با سوریه ترجیح دادند در این زمینه سکوت اختیار کنند.

مدارک منتشر شده شامل فیلم، عکس و اسناد اطلاعاتی است که جزئیات عملیات در آن شرح داده شده است. اسرائیل ادعا می‌کند که رآکتور هسته‌ای الکبار با کمک کره شمالی در حال ساخت بوده و تنها چند ماه با رسیدن به مرحله بهره‌برداری فاصله داشته است.

علنی شدن این اسناد و مدارک در پی تشدید حملات لفظی بنیامین نتانیاهو و درخواست وی از جامعه بین‌المللی در جهت اعمال مواضع سخت‌تر در برابر ایران، صورت می‌گیرد. آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه اول فروردین گفت: «انگیزه دشمنان ما در سال‌‌های اخیر افزایش یافته‌ است. اما باید در نظر داشت که ارادهء نیروهای دفاعی اسرائیل نیز به همین مقدار افزایش یافته است».

سوریه که از امضاء کنندگان معاهده ان‌پی‌تی است ادعای اسرائیل مبنی بر رآکتور بودن این مرکز را رد می‌کند. ارتش اسرائیل در اطلاعیه اعلام شده به این نکته اشاره کرده که منطقه دیر الزور در طی جنگ هفت ساله سوریه بارها تحت کنترل داعش قرار گرفته است و حضور این رآکتور می‌توانست «مشکلات استراتژیک عمیقی را برای سوریه، اسرائیل و کل خاورمیانه به ارمغان بیاورد».

بیشتر بخوانید:

«آمریکا و عربستان در حال مذاکره برای همکاری هسته ای هستند»

تا چه حد امکان جنگ بر سر برنامه تسلیحاتی کره شمالی وجود دارد؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از گلوله‌باران ارتش سوریه در شمال غرب این کشور

آوارگان جنگ غزه برای زنده ماندن و به دست آوردن غذا مبارزه می‌کنند

دیدار رافائل گروسی با پوتین در سوچی؛ وضعیت بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا «متزلزل» است