هفتاد سال خشم فروخورده؛ روایت یک عمر تنش میان کره شمالی و آمریکا

رهبر کره شمالی در حال بازدید آزمایش موشکی این کشور
رهبر کره شمالی در حال بازدید آزمایش موشکی این کشور Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

توافق اولیه رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا و رهبر کره شمالی برای مذاکره دوجانبه، رخدادی کم سابقه در جریان روابط پرتنش و گاه سرد دو کشور طی هفتاد سال گذشته محسوب می شود. اما آیا این دیدار می تواند فارغ از محتوای این پرونده هفتاد ساله به نتیجه برسد؟

آگهی

توافق اولیه رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا و رهبر کره شمالی برای مذاکره دوجانبه، رخدادی کم سابقه در جریان روابط پرتنش و گاه سرد دو کشور طی هفتاد سال گذشته محسوب می‌شود. اما آیا این دیدار می‌تواند فارغ از محتوای این پرونده هفتاد ساله به نتیجه برسد؟ ‍‍‍

پرونده ای که با پایان جنگ جهانی دوم گشوده شد و گاه از صفحه های مذاکرات دو‌جانبه امیدوار کننده عبور کرد و گاه تحت تاثیر فعالیت‌های نظامی کره شمالی به صفحاتی با بوی جنگ رسید. حال به بهانه افزایش احتمال دیدار رسمی سران دو کشور، این پرونده را از برگ نخست آن ورق می‌زنیم:

  • ۱۹۴۵

با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، اشتغال کره توسط این کشور پایان یافت و کره به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. بخش شمالی به رهبری کیم ایل سونگ تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت و ایالات متحده آمریکا نیز حامی بخش جنوبی شد.

  • ۱۹۵۰

در ماه ژوئن این سال، بخش شمالی شبه جزیره کره با پشتیبانی چین و اتحاد جماهیر شوروی به جنوب حمله کرد در مقابل ائتلافی تحت رهبری ایالات متحده به حمایت از بخش جنوبی پرداخت.

  • ۱۹۵۳

در ماه ژوئیه این سال، توافقنامه تقسیم دو کره بین دو طرف درگیر جنگ امضاء شد، توافقی که هیچگاه منجر به امضاء یک توافقنامه صلح میان دو کره نشد. همزمان واشنگتن تحریم‌هایی را علیه کره شمالی اعمال کرد.

  • ۱۹۶۸

در ماه ژانویه این سال، کره‌ شمالی یک کشتی جاسوسی ایالات متحده آمریکا را به اتهام تجاوز از مرزهای آبی مجاز متوقف کرد، ایالات متحده هیچگاه این اتهام را نپذیرفت و در نهایت ۸۳ خدمه این کشتی پس از یازده ماه آزاد شدند.

  • ۱۹۶۹

کره شمالی یک هواپیمای ناشناس آمریکایی را ساقط کرد.

بیشتر بخوانید:آیا مذاکره میان آمریکا و کره شمالی نزدیک است؟

  • ۱۹۹۴

در ماه ژوئن این سال، جیمی کارتر، رییس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا سفر بی‌سابقه ای را به کره‌ شمالی انجام داد.

در ماه اکتبر این سال وسه ماه پس از مرگ کیم ایل سونگ، که به رهبری پسر او کیم جونگ ایل منجر شد، پیونگ یانگ و واشنگتن موافقتنامه دو جانبه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن کره شمالی متعهد شد تا در ازای تاسیس رآکتورهای غیرنظامی، برنامه هسته‌ای نظامی خود را متوقف کند.

  • ۱۹۹۹

یکسال پس از آزمایش اولین موشک بالستیک دور‌برد از سوی کره شمالی، کیم جونگ ایل اعلام کرد که آزمایش موشک‌های دور برد را متوقف کرده است. اقدامی که منجر به کاهش تحریم‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا علیه این کشور شد.

  • ۲۰۰۰

در ماه اکتبر این سال، مادلین آلبرایت، وزیر امور‌خارجه وقت ایالات متحده آمریکا و کیم جونگ ایل در پیونگ یانگ با یکدیگر دیدار کردند.

  • ۲۰۰۲

در ژانویه این سال، جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، کره شمالی، عراق و ایران را "محور شرارت" خواند. واشنگتن در ماه اکتبر هم پیونگ یانگ را به اجرای یک برنامه مخفی غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا متهم کرد. بدین ترتیب، توافقنامه سال ۱۹۹۴ میان دو کشور نقض شد.

  • ۲۰۰۴

در ماه اوت این سال، کره شمالی اعلام کرد که حاضر به مذاکره با ایالات متحده آمریکا در خصوص برنامه هسته ای خود نیست. کره شمالی همچنین رئیس جمهور وقت ایالات متحده، جورج بوش را یک ‌ستمگر خطاب کرد که رفتارش بدتر از هیتلر است.

  • ۲۰۰۶

کره شمالی نخستین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد.

  • ۲۰۰۸

با پذیرش نظارت بر مجموعه فعالیت‌های هسته‌ای، ایالات متحده آمریکا، کره شمالی را از فهرست کشورهای حامی تروریست خارج کرد.

پیونگ یانگ از سال ۱۹۸۸ به دلیل مظنون بودن به بمب گذاری در یک هواپیمای مسافربری کره جنوبی در سال ۱۹۸۷ که منجر به کشته شدن ۱۱۵ تن شد، در فهرست سیاه حامیان تروریست قرار گرفته بود.

  • ۲۰۱۶

یک دانشجوی آمریکایی به نام اتو وارمیر به جرم سرقت یک پوستر تبلیغاتی بازداشت و به پانزده سال کار اجباری محکوم شد. او در ژوئن سال ۲۰۱۷ و یک ماه پس از آن که به کما رفت، درگذشت. طی سال‌های گذشته شمار زیادی از آمریکایی‌ها از سوی دولت کره شمالی بازداشت شده‌اند. در حاضر نیز سه آمریکایی در بازداشت پیونگ یانگ هستند.

آگهی

بیشتر بخوانید:دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در «اولین فرصت» دیدار خواهند کرد

  • ۲۰۱۷

در دوم ژانویه سال گذشته، دونالد ترامپ اعلام کرد که کره شمالی هرگز قادر به ساخت سلاحی هسته‌ای که امکان تهدید ایالات متحده آمریکا را داشته باشد، نخواهد بود.

پنج ماه بعد و در پی آزمایش دو موشک قاره‌‌ پیما، کیم جونگ جوان ترین پسر کیم جونگ اون که از ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی رهبری کره شمالی را عهده دار شد، اعلام کرد که همه خاک آمریکا در دسترس سلاح‌های دوربرد ما قرار گرفته است.

در هشتم ماه اوت سال گذشته و سه هفته پس از آن که کره شمالی یک موشک بالستیک را به فراز ژاپن ارسال کرد، دونالد ترامپ اعلام کرد که به زودی با سیاست "خشم و آتش" با کره شمالی برخورد خواهد کرد.

در سوم ماه سپتامبر سال گذشته نیز کره شمالی اعلام کرد که ششمین آزمایش هسته‌ای خود را با موفقیت انجام داده و مدعی شد که یک بمب هیدروژنی را نیز آزمایش کرده است.

آگهی

دونالد ترامپ در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد، کره شمالی را تهدید به نابودی کامل کرد و گفت که رهبر این کشور یک ماموریت انتحاری را آغاز کرده است. روز بیست و سوم سپتامبر نیز به دستور ترامپ، هواپیماهای آمریکایی بر فراز محدوده‌ای نزدیک به ساحل کره شمالی به پرواز درآمدند. واکنش کره شمالی به این اقدام، اعلام انجام یک آزمایش هسته‌ای در اقیانوس آرام بود.

همچنین کره شمالی تهدید کرد که در صورت تکرار اقدام مشابه یعنی پرواز هواپیماهای آمریکایی در محدوده کره شمالی، به آنها شلیک خواهد کرد. همچنین پیونگ یانگ، ترامپ را متهم به تلاش برای جنگ افروزی علیه این کشور کرد.

در مقابل واشنگتن نیز هشت بانک کره شمالی و‌۲۶ تبعه این کشور را به اتهام کمک مالی و تلاش برای پیشبرد برنامه هسته‌ای کره شمالی تحریم کرد.

  • ۲۰۱۸

در فوریه سال جاری و ‌در جریان برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در پیونگ چانگ کره جنوبی، یک رابطه ناگهانی میان دو کره شکل گرفت که در جریان مذاکرات فرستادگان رسمی کره شمالی و آقای چانگ یو یانگ، رییس جمهوری کره جنوبی از امکان مذاکره کره شمالی و ایالات متحده آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ سخن به میان آمد.

عکس از رویترز
دیدار خواهر رهبرکره شمالی و رییس جمهوری کره جنوبی در حاشیه برگزاری المپیک زمستانیعکس از رویترز

در هشتم ماه مارس جاری و ‌در جریان بازدید از کاخ سفید، آقای چانگ اعلام کرد که کیم جونگ یونگ، رئیس جمهور ترامپ را به مذاکره دو جانبه در ماه می آینده دعوت کرده است. روز هشتم ماه مارس، ریاست جمهوری ایالات متحده نیز با تاکید بر ادامه اجرای تحریم‌های حداکثری علیه کره شمالی، تایید کرد که این دعوت را قبول کرده است.

آگهی

حال باید منتظر ماند و ‌دید که آیا در صورت برگزاری این دیدار دوجانبه، نتیجه آن منجر به برقراری روابط دوستانه تر میان دو کشور و برقراری صلح پایدارتر در شبه جزیره کره می شود و یا نتیجه این مذاکره بر تنش‌ها میان دو کشور خواهد افزود؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار ترامپ دربارۀ احتمال دخالت چین در مذاکرات خلع سلاح کرۀ شمالی

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟