«موشک نیاز دارید؟ با سفارت کره‌شمالی در قاهره تماس بگیرید»

«موشک نیاز دارید؟ با سفارت کره‌شمالی در قاهره تماس بگیرید»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیویورک‌ تایمز به نقل از مقامات ایالات متحده و سازمان ملل متحد می گوید که مصر تحت رهبری عبدالفتاح سیسی بغیر از خرید سلاح از کره شمالی به دیپلمات‌های این کشور اجازه داده است تا از سفارت‌خانه خود در قاهره برای معامله سلاح در منطقه استفاده کنند.

آگهی

پایان ماه جاری میلادی گزارش بازرسان سازمان ملل متحد از بررسی محموله کشتی متعلق به کره شمالی که سال گذشته در سواحل مصر متوقف شده بود منتشر خواهد شد. این گزارش نقش مصر در فعالیت‌های کره شمالی در زمینه فروش سلاح در خاورمیانه و شمال آفریقا را روشن می‌کند.

این گزارش مدارکی را ارائه خواهد کرد که نشان می دهد مقصد این سلاح‌ها «سازمان عربی صنعتی سازی»، متعلق به دولت مصر و تحت نظارت رئیس جمهوری این کشور بوده است.

نشریه نیویورک تایمز در مقاله ای به بررسی فعالیت‌های سفارت‌خانه کره شمالی در قاهره در زمینه تجارت غیرقانونی سلاح و نقش آن در سرد شدن روابط دیپلماتیک مصر و ایالات متحده پرداخته است.

مجسمه اسلحه کلاشنیکف AK-47 در شهر اسماعیلیه مصر، نماد رابطه نظامی کره شمالی و مصر

این مقاله به نقل از مقامات ایالات متحده و سازمان ملل متحد می گوید که مصر تحت رهبری عبدالفتاح سیسی بغیر از خرید سلاح از کره شمالی به دیپلمات‌های این کشور اجازه داده است تا از سفارت‌خانه خود در قاهره برای معامله سلاح استفاده کنند و این فعالیت‌ها درآمد هنگفتی را برای کره شمالی به‌ ارمغان آورده است.

مقامات آمریکا معتقدند که این معاملات نقض آشکار تحریم‌های بین‌المللی علیه پونگ یانگ است. بعقیده نویسنده مقاله نیویورک تایمز همین موضوع باعث شد تا ارتش مصر، بخش عظیمی از پشتیبانی مالی ایالات متحده را از دست بدهد و از سوی دیگر پای بازرسان سازمان ملل متحد نیز به قاهره باز شود.

بیشتر بخوانید:

موشک‎های حوثی‎های یمن؛ ایرانی یا کره شمالی؟

چرا ترامپ کمک هزینه نظامی مصر را کاهش داد؟

واشنگتن در ماه اوت سال گذشته میلادی ۲۹۱ میلیون دلار کمک نظامی خود به این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

مصر پیش از آن دریافت سلاح از کره شمالی و نقض تحریم‌ها را رد می‌کرد اما پس از کاهش کمک‌های نظامی آمریکا در تابستان گذشته، مقامات این کشور سعی کردند تا ارتباط نظامی خود را با کره شمالی قطع کنند و بر فعالیت‌های سفارتخانه این کشور در قاهره نظارت بیشتری داشته باشند.

اما ایالات متحده معتقد است که مشکل، فعالیت دیپلمات‌های کره شمالی در زمینه فروش موشک به کشورهای منطقه است. نگرانی واشنگتن از تامین قطعات موشک‌های بالستیک توسط پیونگ یانگ است زیرا این کشور در دهه‌های گذشته تامین‌کننده اصلی فناوری موشک برای مصر و دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است.

بیشتر بخوانید:آمریکا اعطای کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به مصر را متوقف کرد

ماموریت سفارتخانه کره شمالی در قاهره، فراتر از دیپلماسی

نیویورک تایمز در مقاله خود می‌گوید که وظیفه سفارتخانه زیبا و بزرگ کره شمالی در قاهره مانند دیگر نمایندگان این کشور در جهان فراتر از روابط دیپلماتیک است.

بازرسان سازمان ملل متحد می‌گویند طیف فعالیت‌های دیپلمات‌های کره شمالی در قاره آفریقا بسیار وسیع است. آنها از تجارت کرگدن در موزامبیک تا تاسیس کارخانه در نامیبیا و آموزش هنرهای رزمی به گارد محافظتی رئیس جمهوری آنگولا برای کسب درآمد در این منطقه در تلاشند.

رژه نظامی در پیونگ یانگ، کره شمالی

بر اساس گزارش این بازرسان، پیونگ یانگ در پوشش فعالیت‌های دیپلماتیک به فروش موشک‌های هدایت‌شونده ماهواره‌ای در سودان و فروش مواد و قطعات قابل استفاده در سلاح‌های شیمیایی در سوریه اقدام کرده‌اند و به همین خاطر دست‌کم پنج دیپلمات کره شالی در مصر در لیست تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: سازمان ملل: کره شمالی تجهیزات ساخت سلاح شیمیایی به سوریه فرستاده است

سامانتا پاور، نماینده پیشین ایالات متحده در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفته بود: «یک فروشنده اسلحه با پاسپورت دیپلماتیک همچنان یک فروشنده سلاح است.»

کشتی کره شمالی آغازگر تنش دیپلماتیک

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در تابستان ۲۰۱۶ کشتی «جی-شون» متعلق به کره شمالی که محموله بزرگی از آر‌پی‌جی حمل می‌کرد را ردیابی کردند. واشنگتن در پی این موضوع پیامی محرمانه به قاهره فرستاد و نسبت به عبور این کشتی از کانال سوئز هشدار داد. نهایتا در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۷ این کشتی در بندر عین الصخره متوقف و محموله ۳۰ هزار آرپی‌جی‌آن کشف شد.

تنش دیپلماتیک میان مصر و ایالات متحده به دلیل رد درخواست این کشور توسط قاهره برای بازرسی کشتی بالا گرفت اما نهایتا مقامات مصر با فرستادن بازرسان سازمان ملل متحد برای بررسی محموله و کشتی موافقت کردند.

آگهی

به گزارش نیویورک تایمز تا زمان رسیدن بازرسان سازمان ملل بسیاری از اطلاعات مربوط به محموله این کشتی ناپدید شد و خدمه کشتی به کره شمالی برگردانده شدند اما مدارک باقیمانده ثابت می کند که مقصد محموله این کشتی «سازمان عربی صنعتی سازی»، متعلق به دولت مصر و تحت نظارت عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قاهره؛ بازداشت فردی که قصد پرتاب بمب‌دست‌ساز به سمت سفارت آمریکا داشت

گزارشی از توان نظامی کره شمالی تحت رهبری کیم جونگ اون

۱۰ گزینه‌ ایران برای انتقام از اسرائیل؛ حمله‌ای مستقیم و موشکی یا نیابتی؟