«تاپی» ترکمنستان به افغانستان رسید؛ سرنوشت مبهم «آی‌‌پی‌آی»‌ ایرانی

«تاپی» ترکمنستان به افغانستان رسید؛ سرنوشت مبهم «آی‌‌پی‌آی»‌ ایرانی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کار خط لوله تاپی در بخش ترکمنستان به پایان رسیده است و از روز جمعه کار روی بخش افغانستان آن آغاز شد با این حال خبری از رقیب ایرانی این خط لوله مشهور به «آی‌‌پی‌آی» نیست.

آگهی

پروژه خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به هند که از افغانستان و پاکستان عبور خواهد کرد و به پروژه «تاپی» مشهور است روز جمعه رسما در شهر هرات افغانستان با حضور مقامات ارشد این چهار کشور آغاز شد.

این در حال است که سرنوشت خط لوله ایرانی «آی‌‌پی‌آی» که رقیب خط لوله ترکمنستان به هند است در هاله ای از ابهام قرار دارد و برخی از منابع خط لوله تاپی را عملا جایگزین خط لوله «آی‌‌پی‌آی» می دانند و سرمایه گذاری ایران در ساخت خط لوله تا مرز پاکستان را بیهوده ارزیابی می کنند.

کار خط لوله تاپی در بخش ترکمنستان به پایان رسیده است و از روز جمعه کار روی بخش افغانستان آن آغاز شد.

تاپی پروژه اقتصادی با‌اهمیتی برای افغانستان به شمار می رود با این حال نگرانی های امنیتی بسیاری در ارتباط با عبور این خط لوله از افغانستان وجود دارد. گروه طالبان که با حکومت افغانستان می جنگند مهمترین چالش پیش روی تامین امنیت این خط لوله است.

بیشتر بخوانید:

با این حال طلوع نیوز سخنان دواخان مینه پال، معاون سخن گوی ریاست جمهوری افغانستان را منتشر کرده که گفته است:«آنچه که برای نیروهای دولتی افغانستان مربوط می شود، این نیروها برای تأمین امنیت این پروژه آماده کامل دارند.»

از سوی دیگر طلوع نیوز به نقل از گروه طالبان نوشته است که این گروه اعلام کرده درصورت نیاز، امنیت این پروژه را تأمین خواهند کرد؛ زیرا به باور این گروه، برای نخستین بار طرح این پروژه در زمان رژیم طالبان ریخته شده بود.

«آی‌‌پی‌آی»؛ خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند

«آی‌‌پی‌آی» که به خط لوله صلح هم مشهور است قرار بود گاز ایران را به پاکستان و از آنجا به هند منتقل کند که در حال حاضر کاملا متوقف شده است.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در تابستان گذشته درباره این پروژه گفته بود: «طرف پاکستانی جواب درستی به ایران نمی دهد.»

ایران خط لوله انتقال گاز به پاکستان را تا مرز پاکستان کشیده است و عملا تعهد خود را انجام داده است با این حال طرف پاکستانی در نوبت های مختلف دلایل گوناگونی برای عدم ساخت این خط لوله در خاک خود ارائه کرده است.

پیش از توافق برجام پاکستان علت عدم پیشرفت پروژه ساخت خط لوله در خاک خود را تحریم های بین المللی اعلام کرده بود اما اکنون که ۲ سال از برداشته شدن تحریم های مورد نظر پاکستان می گذرد نیز طرف پاکستانی اقدامی در جهت پیشبرد این پروژه انجام نداده است و پاسخ روشنی به مقامات ایرانی نمی دهد.

سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به هند باعث شد که بار دیگر مسئله پیشرفت این پروژه مطرح شود و این بار رسانه ها از اختلاف میان هند و پاکستان بعنوان یکی از دلایل عدم پیشرفت خط لوله صلح نام بردند.

این ابهامات در حالی مطرح می شود که خبرگزاری ایسنا در ۱۰ آبان ۱۳۹۶ خبر داد که روسیه خط لوله صادرات گاز ایران به هند را می سازد و علاوه بر روسیه و ایران، شرکت های هندی و پاکستانی در اجرای این پروژه مشارکت خواهند داشت. با این حال هنوز خبری از امضای این قرارداد و اجرای آن منتشر نشده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیدهای تازه برای نجات دریاچه آرال

پروژه احداث خط لوله انتقال گاز از آذربایجان به اروپا آغاز شد