فرانسه شرکت‌هایش را به همکاری‌های تجاری با ایران ترغیب کرد

فرانسه شرکت‌هایش را به همکاری‌های تجاری با ایران ترغیب کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاریس برای سال جدید میلادی به دنبال اجرای کامل طرحی یکساله برای ارائه اعتبارات یورو به خریداران ایرانی محصولات فرانسوی است تا تجارت دو جانبه در خارج از چهارچوب تحریم‌های آمریکا حفظ شود.

آگهی

با وجود عدم اطمینان از سرنوشت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی، فرانسه روز پنج‌شنبه بار دیگر شرکتهای خود را به افزایش همکاری‌های تجاری با ایران تشویق کرد.

جفری سلستن‌-اوربن، مدیر روابط دو جانبه در وزارت دارایی فرانسه در جریان دومین نشست یک روزۀ نهاد سرمایه گذاری «یورومانی» (Euromoney) در پاریس که با محوریت ایران و با حضور نمایندگانی از این کشور از جمله رئیس بانک مرکزی ایران، مشاور اقتصادی رئیس جمهور، رئیس بیمه مرکزی برگزار شد، اعلام کرد: «ما شرکتها را به ادامه فعالیت تجاری با ایران تشویق می کنیم. اما ما در صحنه بین‌الملل قرار داریم و هیچکس نمی‌داند که پس از ماه مه چه پیش می‌آید. شرکتهای فرانسوی با عدم اطمینان مواجه هستند و اگر شما می‌خواهید که آنها در ایران فعالیت تجاری داشته باشند، باید تضمین‌هایی ارائه دهید.»

پاریس قبل از انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی (۱۳۵۷ شمسی) روابط اقتصادی نزدیکی با تهران داشت و کارخانه‌های فرانسوی بزرگی همچون رنو و پژو در این کشور فعالیت می‌کردند. این کشور پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۵ میلادی در پی توافق هسته‌ای نیز بار دیگر درصدد تقویت روابط تجاری خود با ایران برآمد.

بر این اساس بنا بر اعلام آقای سلستن‌-اوربن، صادرات فرانسه به ایران در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۲۰ درصد افزایش یافت و به رقم ۱.۲۹ میلیارد یورو (۱.۶ میلیارد دلار) و واردات از ایران نیز در همین دوره با ۸۰ درصد افزایش به رقم ۲.۱۶ میلیارد یورو رسید. 

به گفتۀ او اولویت کوتاه مدت فرانسه برای انجام مبادلات تجاری با ایران، حفظ روابط تجاری ساده بوده است. 

پاریس اکنون و برای سال جدید میلادی به دنبال اجرای کامل طرحی یکساله برای ارائه اعتبارات یورو به خریداران ایرانی محصولات فرانسوی است تا تجارت دو جانبه در خارج از چهارچوب تحریم‌های آمریکا حفظ شود.

مدیر کل بانک سرمایه گذاری فرانسوی «Bpifrance» که این طرح با همکاری این بانک به اجرا گذاشته شده، در نشست روز پنج‌شنبۀ «یورومانی» اعلام کرد که به این طرح که اجرای آن از پایان ماه مه و اوایل ماه ژوئن اجرا خواهد شد، اطمینان دارد. با این وجود هشدار داد که مذاکرات دربارۀ چگونگی حمایت از شرکتهای فرانسوی در صورت اعمال دوبارۀ تحریم‌های آمریکا همچنان ادامه دارد.

تهران امیدوار است که بار دیگر بطور گسترده به عرصه تجارت بین‌الملل بازگردد اما ناتوانی این کشور در متقاعد کردن بانکهای غربی برای پذیرش انجام معامله با ایران، مانع اصلی برای تحقق این خواسته بوده است.

ادغام بانکهای ایران در این سیستم مالی جدید نیز به زمان نیاز دارد و احتمالا برای عملی شدن این برنامه، باید از سوی تهران نیز حمایتهایی ارائه شود از جمله در موضوع کمک تهران به کاهش هزینه‌های اضافی بانکهایی که خطرات بیشتری را برای همکاری با بازرگانان ایرانی پذیرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: سایه تحریم و تهدید ترامپ بر بانک فرانسوی در ایران

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس گروه دوستی فرانسه و ایران: مبهوت جامعه مدرن ایران شده بودم

رئیس گروه دوستی فرانسه و ایران: انکار نقش تهران در منطقه خطای راهبردی است

سایه تحریم و تهدید ترامپ بر بانک فرانسوی در ایران