سایه تحریم و تهدید ترامپ بر بانک فرانسوی در ایران

سایه تحریم و تهدید ترامپ بر بانک فرانسوی در ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آن دسته از شرکتهای فرانسوی از قدرت مانور بیشتری برخوردارند که هیچ نوع رابطۀ حقوقی با ایالات متحده آمریکا نداشته باشند.

آگهی

فرانسه همچنان به تعهدات دیپلماتیک و اقتصادی خود برای حمایت از شرکتهایی که مایل به همکاری با ایران هستند ادامه می‌دهد، اگرچه سرخوشی سرمایه‌گذاران پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا چندان دوامی نداشته است و ترس از اعمال دوبارۀ تحریم‌ها توسط واشنگتن همچنان وجود دارد.

از نظر لودویچ سوبران، مدیر شرکت بیمه اعتباری «اویلر هرمس» (Euler Hermes) ایران برای جلب توجه سرمایه‌گذاران فرانسوی همه چیز دارد و با یک بازار داخلی ۸۰ میلیون نفری، ذخایر عظیم نفت و گاز و بخش صنعتی که بشدت نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خارجی است، کشوری با پتانسیل‌هایی قابل توجه محسوب می‌شود.

اما از یک سال پیش ترس از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا بر نگرانی سرمایه گذاران فرانسوی افزوده است. بویژه آنکه هنوز خاطرۀ جریمۀ ۸.۹ میلیارد دلاری بانک فرانسوی «BNP Paribas» در سال ۲۰۱۴ میلادی به دلیل نقض قوانین وضع شده از سوی آمریکا علیه ایران و برخی دیگر از کشورها در اذهان زنده است.

ژولین مارسیلی، اقتصاددان ارشد شرکت بیمه اعتباری «Coface» نیز می‌گوید: «شرکتهای بسیاری چه فرانسوی و چه متعلق به سایر کشورها همچنان خود را در محیطی خاکستری می‌بینند و منتظرند تا در محیط شفاف‌تری دربارۀ سرمایه‌گذاری در ایران تصمیم بگیرند.»
او به رفتارهای غیرقابل پیش بینی آمریکا و ناآرامی‌های اخیر در ایران اشاره دارد که باعث شد حتی سفر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به ایران به تاخیر بیفتد.

در این زمینه آن دسته از شرکتهای فرانسوی از قدرت مانور بیشتری برخوردارند که هیچ نوع رابطۀ حقوقی با ایالات متحده آمریکا نداشته باشند. بانک سرمایه‌گذاری عمومی «Bpifrance» در این گروه قرار داد و به این ترتیب امیدوار است حتی با از سر گیری تحریم‌های آمریکا بتواند از تیر رس مجازاتهای واشنگتن دور بماند.

بر این اساس نیکولا دوفورک، مدیر کل بانک «Bpifrance» این هفته اعلام کرد که در مذاکراتش با مقامات ایرانی در موضوع همراهی کردن سرمایه‌گذاران فرانسوی در ایران، به پپیشرفتهای قابل ملاحظه‌ای رسیده است.

او از آغاز فعالیتهای بانک «Bpifrance» در ایران طی ماههای مه یا ژوئن ۲۰۱۸ خبر داد تا خریداران خارجی بتوانند از این بانک برای تسهیل در معاملات خود اعتباراتی بر پایۀ یورو دریافت کنند. به گفتۀ او قرار است یک خط اعتباری ۱.۵ میلیارد یورویی برای پروژه‌های صادرکنندگان فرانسوی در نظر گرفته شود.

آقای دوفورک تاکید دارد که با واشنگتن در تماس بوده و آنها از تصمیم مدیران این بانک آگاه هستند. به گفته او «هیچ دلیل ندارد که ما کاری را که می‌خواهیم انجام دهیم، پنهان کنیم.»

با این وجود یک نگرانی دیگر همچنان وجود دارد؛ اینکه در آینده گسترش تحریم‌های ایالات متحده آمریکا معاملات کشورهای ثالث با ایران را نیز در بر بگیرد؛ بطور مثال اعمال تحریم برای کشورهایی که برای ارتباطاتشان از ایمیل‌هایی استفاده می‌کنند که از سرورهای آمریکایی عبور می‌کند.

از نظر لودویچ سوبران، مدیر شرکت بیمه اعتباری «اویلر هرمس» این نوع کنترل بر جریان اطلاعات و داده‌ها می‌تواند کار شرکتهایی را که می‌خواهند با ایران وارد معامله شوند، پیچیده‌تر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروی هوایی آلمان به جای شرکت‌های سوخت‌رسان به هواپیمای ظریف بنزین رساند

فرانسه شرکت‌هایش را به همکاری‌های تجاری با ایران ترغیب کرد

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند