ویدیویی از گورهای دسته جمعی تازه کشف شده در میانمار

ویدیویی از گورهای دسته جمعی تازه کشف شده در میانمار
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بازماندگان تاکید می کنند که حمله کاملا از سوی سربازان ارتش میانمار برنامه ریزی شده بود و عاملان حمله پس از کشتار و قتل عام اقدام به پنهان کردن آثار جرم خود کرده اند.

آگهی

خبرگزاری اسوشیتدپرس با استناد به شواهدی تصویری از کشف دست کم پنج گور دست جمعی در میانمار خبر داده است.

در این تصاویر ابتدا منازل به آتش کشیده شده در منطقه «گو دار پین» از دور مشاهده می شود و سپس بقایای اجسادی که صورت آنها در حوضچه های اسید سوزانده و یا بر اثر گلوله متلاشی شده اند در درون گورها دیده می شود. اجساد این افراد چند روز پس از اعلام ساکنان مبنی بر اشغال روستای «گو دار پین» در روز ۲۷ ماه مه پیدا شده بود.

شواهد و اطلاعتی که بازماندگان این کشتار جمعی در اردوگاه آوارگان بنگلادش در اختیار اسوشیتدپرس گذشته اند حاکی است که قتل عام اقلیت روهینگیا در این منطقه به ماه اوت سال گذشته مربوط می شود. این درحالیست که دولت میانمار این مسئله را به کلی انکار می کند. ویدیو توسط برخی از بازماندگان حادثه و از طریق دوربین تلفن همراه ضبط شده است.

بازماندگان تاکید می کنند که حمله کاملا از سوی سربازان ارتش میانمار برنامه ریزی شده بود و عاملان حمله پس از کشتار و قتل عام اقدام به پنهان کردن آثار جرم خود کرده اند.

نظامیان در این حمله نه تنها از سلاح گرم و سرد و انواع راکت و نارنجک استفاده کردند بلکه با اسید سعی در سوزاندن چهره و بدن قربانیان کردند به طوری که شناسایی آنها غیر ممکن باشد. آنها سپس با حفر گودالهایی اقدام به دفن دست جمعی اجساد کرده اند.

انتقاد شدید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در میانمار

این در حالیست که خانم یانگهی لی، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار روز پنجشنبه در جریان ارائه گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در این کشور بار دیگر برلزوم اعزام یک هیئت تحقبیق برای واکاوی کشتار و قتل عام های متعدد اقلیت های قومی و مذهبی در این کشور تاکید کرد.

وی با اعلام اینکه در باره گورهای دسته جمعی کشف شده اطلاعات جزئی در اختیار ندارد آنها را نمونه ای از آنچیزی دانست که پیشتر در باره آن هشدار داده بود. خانم یانگهی لی که مقامات میانمار اجازه ورود وی به این کشور را نداده اند در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «وقتی با آوارگان روهینگیایی صحبت می کردم مردی به من گفت قبل از فرار از شهر خود بیش از ۴۳۰ جنازه را دفن کرده است.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور میانمار همچنین ضمن محکوم کردن ادامه اقدامات خشونت آمیز و ارتکاب فجیع ترین جنایات بر ضد مسلمانان روهینگیا و دیگر اقلیت های قومی، وضعیت حقوق بشر را در این کشور به شدت مورد انتقاد قرار داد و شیوه های به کار گرفته شده توسط دولت غیرنظامی برای سرکوب آزادی ها را معادل برخورد نظامیان این کشور توصف کرد.

دولت میانمار همواره قتل عام و وجود گورهای جمعی نظیر آنچه در «گو دار پین» کشف شده را انکار و تنها وجود یک مورد گور دسته جمعی حاوی اجساد «ده تروریست» را در روستای «این دین» مورد تایید قرار داده است.

اخبار منتشر شده از گور های دسته جمعی و کشتار اقلیت روهینگیا در ایالت راخین واقع در غرب میانمار گواهی دیگر بر آنچیزی است که مدافعان حقوق بشر و نهاد های بشر دوستانه نام نسل کشی بر آن گذاشته اند.

حمله به اقامتگاه آنگ سان سو چی

از سوی دیگر یک سخنگوی دولت در میانمار اعلام کرد ویلای اقامتی آنگ سان سو چی، سیاستمدار سرشناس این کشور صبج پنجشنبه هدف پرتاب یک عدد کوکتل مولوتف قرار گرفت. این محل نمادین در استان رانگون واقع شده و خانم سو چی که پیشتر سالها در این مکان در حصر خانگی به سر می برد هنگام انجام حمله در محل حضور نداشته است.

منبع یاد شده در ادامه یادآور شد که این حمله تنها خسارات مادی محدود برجای گذاشته و هیچ فردی در جریان آن آسیب ندیده است.

خانم سوچی مشاور ارشد دولت میانمار و سخنگوی رئیس جمهوری که به گفته تحلیلگران عملا هدایت این کشور را در دست دارد روز پنجشنبه در نایپیداو، پایتخت میانمار به سر می برد. او قرار است به مناسبت دومین سالگرد حاکمیت حزب تحت رهبری خود «اتحادیه ملی برای دموکراسی» در پایتخت سخنرانی کند. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پدر روهینگیایی برای مبارزه با فقر و دفاع از کرامت، به دخترش تکواندو می‌آموزد

دانشجویی در اوتاوای کانادا مادر و فرزندانش را با چاقو به قتل رساند

واکنش‌ها به تیراندازی اسرائیل در زمان تحویل مواد غذایی؛ برزیل: بشریت در حق غیرنظامیان غزه کوتاهی کرد