سقط جنین؛ ایرلندی ها به همه پرسی دعوت شدند

سقط جنین؛ ایرلندی ها به همه پرسی دعوت شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ممنوعیت سقط جنین که پس از هشتمین اصلاح قانون اساسی در این کشور از سال ۱۹۸۳ تاکنون در این کشور اعمال شده است تنها به رای موافق شهروندان در جریان یک همه پرسی قابل تغییر است.

آگهی

دولت ایرلند از مردم این کشور دعوت کرده است برای تصمیم گیری در خصوص آزادسازی سقط جنین و یا حفظ قوانین کنونی در این مورد پایان ماه مه در یک همه پرسی شرکت کنند.

لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند در پایان نشست چند ساعته اعضای کابینه با اعلام این خبر تصریح کرد تاریخ دقیق این همه پرسی پس از به نتیجه رسیدن گفتگوهای پارلمانی در این خصوص اعلام خواهد شد.

نخست وزیر ایرلند که در یک کنفرانس خبری سخن می گفت با تاکید بر اینکه این موضوع بسیار «شخصی» است افزود ترجیح می دهد این سوژه به گونه ای احترام آمیز به بحث گذاشته شود.

مردم ایرلند، کشوری که به برخورداری از روحیه محافظه کاری مشهور است سه سال پیش با حضوری گسترده در یک همه پرسی به قانونی شدن ازدواج همجنس گرایان رای داده بودند. رای موافق ۶۲ درصدی ایرلندی ها در جریان این همه پرسی نشان داد جامعه غوطه ور در فرهنگ کاتولیک بیش از گذشته در حال گام برداشتن به سوی آزادی های مدنی و اجتماعی و نیز کاهش محدودیت ها است.

بیشتر بخوانیدرای شصت و دو درصدی مردم ایرلند به قانونی شدن ازدواج افراد همجنس

با این وجود ایرلند همچنان دارای یکی از سختگیرانه ترین کننده قوانین اروپا در زمینه سقط جنین است. ممنوعیت سقط جنین که پس از هشتمین اصلاح قانون اساسی در این کشور از سال ۱۹۸۳ تاکنون در این کشور اعمال شده است تنها به رای موافق شهروندان در جریان یک همه پرسی قابل تغییر است.

مجلس ایرلند حدود پنج سال پیش با تصویب لایحه ای انجام سقط جنین در شرایطی بسیار خاص از جمله در خطر بودن زندگی مادر به واسطه بیماری جسمی، روحی و یا خودکشی را مورد تایید قرار داده بود.

بیشتر بخوانید: مجلس ایرلند سقط جنین بصورت مشروط را پذیرفت

همه پرسی در خصوص سقط جنین حدودا دو ماه پیش از سفر پاپ فرانچسکو به این جزیره انجام خواهد شد.

وضعیت سقط جنین در دیگر کشورهای اروپایی

سقط جنین تحت شرایطی خاص تقریبا در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی به جز مالت مجاز شناخته شده است.

در اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، بلژیک، دانمارک، فنلاند، یونان، مجارستان، لوکزامبورگ و پرتغال پایان دادن داوطلبانه به حاملگی تا ۱۰ یا ۱۲ هفته پس از شروع بارداری مجاز و قانونی است. در هلند و بریتانیا مدت زمان مجاز برای انجام سقط جنین حداکثر ۲۴ هفته و در سوئد ۱۸ هفته پس از شروع بارداری است.

در میان کشورهایی مانند ایتالیا که سنت و باورهای مذهب کاتولیتک در آن پررنگ است زنان باردار تا قبل از سه ماهگی به دلایل پزشکی یا اجتماعی، دلایلی که موارد متعدد و گسترده ای را می تواند شامل شود، اجازه دارند فرزند خود سقط کنند.

در اسپانیا به موجب قانونی که سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید زنان می توانند پیش از هفته چهاردهم بارداری سقط جنین کنند. دولت محافظه کار ماریانو راخوی سپتامبر ۲۰۱۴ تحت فشار منتقدان مجبور به رها کردن لایحه ای جنجالی شد که در صورت تصویب آن سقط جنین تنها در چند مورد خاص از جمله در خطر بودن زندگی و سلامت مادر و یا باردار شدن پس از تجاوز جنسی مجاز تلقی می شد. بر اساس مفاد این قانون ناباروری جنین دلیل و انگیزه ای مورد قبول برای سقط جنین شناخته نشده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همه‌پرسی ایرلند‌: آیا نوزدان مبتلا به نشانگان داون به دنیا بیایند یا نه؟

قانونی شدن ازدواج افراد همجنس در ایرلند

جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ ایرلند در راس ائتلاف حاکم قرار می‌گیرد