همه‌پرسی ایرلند‌: آیا نوزدان مبتلا به نشانگان داون به دنیا بیایند یا نه؟

همه‌پرسی ایرلند‌: آیا نوزدان مبتلا به نشانگان داون به دنیا بیایند یا نه؟
Copyright 
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هوادارن قانون فعلی می‌گویند در بریتانیا ۹۰ درصد از نوزادان دچار به نشانگان داون در رحم مادر سقط می‌شوند و این رقم در کشورهایی چون دانمارک و ایسلند به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

آگهی

ایرلند بناست روز جمعه برخورداری از حق سقط جنین را به همه‌پرسی بگذارد. کارزار مخالفان که خواهان پابرجا ماندن قوانین سفت و سخت این کشور در این زمینه است در هفته‌های اخیر موضوع نوزادان مبتلا به نشانگان داون را به میان آورده‌اند.

سندرم داون که در گذشته مُنگُلیسم نیز نامیده می‌شد، یک بیماری ژنتیکی است که سبب بروز ناهنجاری‌های عمده یا خفیف در ساختار و عملکرد ارگان‌ها می شود که از آن جمله است مشکلات یادگیری و نیز محدودیت و تأخیر در رشد.

آنان که پشتیبان رأی «منفی» به تغییر قانون هستند مدعی اند که بند هشتم قانون اساسی این کشور مفید است. این بند قانونی که به مادر و کودک حق برابر در زمینه بارداری و زندگی می‌دهد باعث می‌شود نوزادان مبتلا به این بیماری ارثی سقط نشوند و همچنان بی‌مانع به دنیا بیایند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پشتیبانان این کارزار می‌گویند در بریتانیا ۹۰ درصد از نوزادان دچار به نشانگان داون در رحم مادر سقط می‌شوند و این رقم در کشورهایی چون دانمارک و ایسلند به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

تبلیغات مخالفان برخورداری از حق سقط جنین در ایرلند

آنان که خواهان حق حیات برای همه نوزادان هستند می‌گویند رأی مثبت به تغییر این قانون سبب می‌شود سقط این گونه جنین‌ها بسیار فراگیر شود. اما گروهی از پزشکان، سیاستمداران و برخی از خانواده‌هایی که فرزندانی دچار به نشانگان داون دارند خواستار تغییر این ماده قانونی و دادن اختیار به مادران برای سقط جنین هستند.

کارزار موافقان حق سقط جنین مدعی است که کارزار مخالفان سعی دارد با ارائه جوامع آماری نامناسب (از ایسلند و بریتانیا) رأی مردم را منحرف کند. گرچه مخالفان این ادعا را رد می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند ۱۵ تا ۲۰ درصد مادران در ایرلند ترجیح می‌دهند پیش از زایمان از نوزادان خود عکس‌برداری رادیویی نکنند.

راهپیمایی موافقان برخورداری از حق قانونی سقط جنین در ایرلند

مادرانی که کودکان مبتلا به نشانگان داون دارند نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند گروهی که موافق تشخیص بیماری پیش از زایمان و سقط جنین اند و گروهی که می‌گویند نباید از این کودکان هیولا ساخت و جهان بدون آنها چیزی کم خواهد داشت.

همه پرسی روز جمعه در ایرلند و تغییر احتمالی قانون سقط جنین در این کشور، که سابقه اخلاقیات مذهبی در آن برجسته است، سرنوشت نوزدان بسیاری را تغییر خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوان هندی والدینش را به خاطر به دنیا آوردنش به دادگاه می‌کشاند

ممنوعیت سقط جنین در ایرلند؛ زنانی که خطر سفر را به جان می‌خرند

سقط جنین؛ ایرلندی ها به همه پرسی دعوت شدند