یک روز پس از حملۀ مرگبار کابل؛ پایتخت افغانستان همچنان در شوک

bomb attack in Kabul
bomb attack in Kabul Copyright REUTERS/Omar Sobhani
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حملۀ روز شنبه که در یکی از بخش‌های شدیدا حفاظت شدۀ شهر کابل روی داد، نشان دهندۀ توانایی طالبان در تکرار مرگبارترین حملات سالهای اخیر بود؛ موضوعی که بیش از گذشته اعتماد و اطمینان دولت مرکزی افغانستان را تضعیف می‌کند.

آگهی

ساکنان کابل، پایتخت افغانستان روز یکشنبه را با ترس و ناامیدی آغاز کردند.

یک روز پس از حملۀ انتحاری با یک خودروی آمبولانس بمب‌گذاری شده که در مرکز کابل روی داد و در مجموع بیش از سیصد کشته و زخمی بر جای گذاشت، خشمی از سرِ درماندگی در مقابل موجی از حملات بی‌پایان را، می‌توان در چهرۀ ساکنان این شهر مشاهده کرد.

این مرگبار‌ترین حمله به پایتخت کابل در ماههای اخیر محسوب می‌شد و مقامات امنیتی دربارۀ احتمال وقوع حملاتی مشابه هشدار داده‌اند.

در جریان این حمله دست‌کم ۱۰۳ نفر کشته و ۲۳۵ نفر زخمی شدند و اکنون ساکنان شهر می‌گویند: «چگونه زندگی کنیم؟ کجا باید برویم؟ هیچ امنیتی نداریم، دولت مقتدری نداریم، چه کار باید بکنیم؟ مردم مجبور می‌شوند برای زندگی به دیگر کشورها بروند، اینجا ناکجاآباد است.»

این بدترین حملۀ روی داده در کابل از ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی و زمانی بود که انفجار کامیونی بمب‌گذاری شده در نزدیکی سفارت آلمان ۱۵۰ کشته بر جای گذاشت.

پس از حملۀ ماه می و همچنین وقوع چندین حملۀ تروریستی دیگر که حتی به دفتر سازمان بین‌المللی «کودکان را نجات دهید» (Save the Children) در شهر جلال آباد نیز حمله شد، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با فشارهای متعدد برای افزایش تدابیر امنیتی روبرو شد. اما با وجود افزایش کنترل‌ها، باز هم آمبولانس بمب‌گذاری شده توانست روز شنبه به آسانی از ایست بازرسی عبور کند.

بیشتر بخوانید: انفجار در جلال آباد افغانستان؛ درگیری در دفتر سازمان غیردولتی «نجات کودکان»

محکومیت جهانی حملۀ روز شنبه

سرپرست ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان حملۀ روز شنبه را یک «جنایت» توصیف کرد و متحدان افغانستان و همسایگان این کشور نیز آن را محکوم کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که سال گذشته دستور افزایش شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان را صادر کرده بود، اعلام کرد که این حمله بر عزم واشنگتن برای حمایت از شرکایش در افغانستان خواهد افزود.

یکی از مقامات آمریکا نیز اعلام کرد که قرار است استراتژی جدیدی برای اعمال فشار بر طالبان به اجرا گذاشته شود.

حملۀ خونین روز شنبه که در یکی از بخش‌های شدیدا حفاظت شدۀ شهر کابل و در نزدیکی سفارتخانه‌ها و همچنین ساختمان‌های دولتی روی داد، نشان دهندۀ توانایی طالبان در تکرار مرگبارترین حملات سالهای اخیر بود؛ موضوعی که بیش از گذشته اعتماد و اطمینان دولت مرکزی افغانستان را تضعیف می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معاون ترامپ در سفری غیرمنتظره به افغانستان رفت

افزایش تنش میان اسلام‌آباد و کابل؛ طالبان: ده‌ها پاکستانی در حملات اخیر داعش در افغانستان دست داشتند

واکنش فرمانده پیشین ارتش افغانستان: ادعای کشته‌شدن مغز متفکر حمله به فرودگاه کابل «دروغ» است