شهردار ختای ترکیه: پذیرای پانصد هزار پناهجوی سوری هستیم

شهردار ختای ترکیه: پذیرای پانصد هزار پناهجوی سوری هستیم
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اکنون پنج، شش سال است که ساکنان ختای در چنین وضعیتی زندگی می‌کنند و بنابراین به زندگی در این شرایط پر تنش عادت کرده‌اند.»

آگهی

ختای نام شهری در ترکیه و در نزدیکی مرز این کشور با سوریه است. زمانی که ترکیه نبرد علیه شبه‌نظامیان کرد در منطقه عفرین سوریه را زیر نام «عملیات شاخه زیتون» آغاز کرد، بیشتر یگان‌های ارتش این کشور برای رسیدن به جبهه اصلی نبرد از این منطقه عبور کردند.

لطفو سواس، شهردار ختای در گفتگو با مصطفی باغ، خبرنگار یورونیوز درباره وضعیت منطقه از زمان آغاز عملیات «شاخه زیتون» می‌گوید اکنون پنج، شش سال است که ساکنان ختای در چنین وضعیتی زندگی می‌کنند و بنابراین به زندگی در این شرایط پر تنش عادت کرده‌اند.

خبرنگار یورونیوز از آقای سواس در مورد صحت اخبار و گزارش‌هایی پیرامون نشانه‌هایی از حضور مبارزان غربی در منطقه برای پیوستن به یگان‌های مدافع خلق می‌پرسد. شهردار ختای در این زمینه می‌گوید: «چنین چیزی در اینجا مشاهده نشده است. این موضوع در رسانه‌ها بیان شده است، اما ما خودمان چنین چیزی اینجا ندیده‌ایم.»

خبرنگار یورونیوز همچنین از این مقام محلی ترکیه پرسید: «رسانه‌های ترکیه گفته‌اند که پناهندگان سوری داوطلبانه خواستار حضور در این نبرد در کنار ارتش آزاد سوریه شده‌اند. آیا نظیر چنین درخواستی را شما هم دریافت کرده‌اید؟»

آقای سواس در پاسخ گفت: «چنین درخواستی مستقیما از ما نشده است، اما چنین شوری در جامعه دیده می‌شود، به ویژه از سوی کسانی که از سوریه به اینجا آمده و سال‌هاست در اینجا زندگی می‌کنند.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد افزایش احتمالی موج پناهجویان از عفرین و ادلب و مناطق دیگر سوریه به ترکیه و آمادگی مقام‌های رسمی این کشور برای پذیرش آنها گفت: «در حال حاضر ختای پذیرای حدود ۵۰۰ هزار مهمان سوری است. اما اگر چنین موجی به راه بیفتد، دولت ترکیه و سازمان‌های مردم‌نهاد این کشور مانند هلال احمر مدیریت آنها را بر عهده خواهند گرفت، اما این کار را در همان سوی مرز، یعنی در منطقه‌ای امن در خاک خود سوریه انجام خواهند داد. دولت هم اکنون با هماهنگی سازمان‌های مردم‌نهاد تلاش می‌کند تا پناهجویان سوری بتوانند در چنین مناطقی زندگی کنند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نبرد عفرین: افزایش شمار قربانیان، اعلام بسیج عمومی در كانتون جزیره

نمایش گروه مهتر به سبک عثمانی‌ها در مرز ترکیه و سوریه

ترکیه عملیات نظامی «شاخه زیتون» را در شمال سوریه آغاز کرد