اختتامیه مراسم بزرگداشت مولانا در شهر قونیه

Sema ritual during a ceremony, one of many marking the 744th anniversary o
Sema ritual during a ceremony, one of many marking the 744th anniversary o Copyright REUTERS
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هر ساله علاقمندان گروه‌های موسیقی از ایران و سراسر جهان در بزرگداشت مولانا شرکت می کنند.

آگهی

مراسم بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی (مولوی) که هر ساله در شهر قونیه در ترکیه برگزار می‌شود، یکشنبه هفدهم دسامبر با برگزاری آئین اختتامیه به پایان رسید.

این آئین با نام «شب عروس» یا «شب وصال» آخرین شب از ده روز بزرگداشت مولاناست که از هفتم تا هفدهم دسامبر با حضور تعداد زیادی از مهمانان خارجی و داخلی و گردشگران از سراسر جهان علاقمند برگزار می‌شود.

همچنین طی این مراسم ده روزه، کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها، نمایش فیلم و مراسم قرائت مثنوی در شهر قونیه برگزار می شود.

همه ساله علاقمندان و گروه‌های موسیقی از ایران در بزرگداشت مولانا شرکت می کنند.

امسال نیز گروه موسیقی مجید درخشانی و گروه موسیقی به خوانندگی شهرام ناظری در سالن عزیزیه شهر قونیه به اجرای کنسرت پرداختند.

اجرای آهنگ مستان سلامت می‌کنند -که پیش از توسط محمدرضا شجریان خوانده شده- توسط آهنگساز این قطعه مجید درخشانی با استقبال تماشاگران روبرو شد.

مجید درخشانی پس از این کنسرت در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران از کنسرت‌های فراوان گروه خود با شجریان در شهر قونیه یاد و برای وی آرزوی سلامتی کرد.

در مراسم اختتامیه آئین بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی، در مجمع فرهنگی مولویه، با اجرای قطعات موسیقی، نمایش و مراسم رقص سماع به پایان رسید.

مولانا در سال ۶۰۴ هجری در بلخ متولد شد. او شاعری فارسی زبان بود و بیش از هفتاد هزار بیت از اشعار او به زبان فارسی سروده شده است. این شاعر هزار بیت شعر به عربی و بیش از پنجاه بیت به زبان ترکی/فارسی دارد.

وی از سیزده سالگی به همراه پدرش بلخ را ترک کرد و نهایتا زمانی که علاءالدین کیقباد، یازدهمین پادشاه سلجوقی بهاءالدین ولد پدر مولانا را دعوت کرد، او نیز به همراه خانواده در این شهر ساکن شد. وی در تاریخ پنجم جمادی الثانی سال ۶۷۲ هجری قمری در شهر قونیه درگذشت. مقبره مولانا مشهور به «درگاه»، زیارتگاه بسیاری از علاقمندان او است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بزرگداشت مولوی در قونیه؛ «تنها در آمریکا ۲۵۰ کتاب درباره او نوشته شده است»

«انسانم آرزوست» ابتکار نواده مولانا برای مبارزه با اسلام هراسی

پریسا از موسیقی ایرانی و عرفان می گوید