ترامپ: آمریکا از این پس بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد

ترامپ: آمریکا از این پس بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک اقدام تاریخی اعلام کرد کشورش از این پس بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.

وی در سخنرانی خود درباره انتقال سفارت ایالات متحده در اسرائیل از وزارت امور خارجه دولت خود خواست تا سفارتخانه این کشور را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود تصمیم امروز (چهارشنبه) را شروع تازه‌ای برای روند صلح اسرائیل و فلسطین دانست و گفت: «آمریکا همچنان تعهد می‌کند که هر دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را به مذاکره صلح پایبند نگاه دارد.»

وی با اشاره به دو دهه به تعویق انداخته شدن انتقال سفارت آمریکا توسط روسای جمهوری پیشین این کشور افزود: «زمان آن رسیده که اورشلیم را بعنوان پایتخت اسرائیل بشناسیم.»

دونالد ترامپ افزود: «دهه‌ها پیش آمریکا اسرائیل را به رسمیت شناخت و مردم اسرائیل به لحاظ تاریخی حق دارند که کشور مستقل و پایتخت خود را داشته باشند.»

دونالد ترامپ از اسرائیلی‌ها، فلسطینی‌ها، یهودیان و مسیحیان بیت‌المقدس خواست که در پایه‌گذاری صلح پایدار مشارکت کنند.

آقای ترامپ تاکید کرد اجرای این فرمان بر اساس تصمیم اکثریت کنگره صورت می‌گیرد و کاری است که پیش از آن در اجرایش تاخیر شده است زیرا کسی نمی خواست این چالش را بیازماید.

کنگره آمریکا از سال ۱۹۹۵ بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل شناخته بود و قانونی در ارتباط با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو تصویب شده بود که اجرای آن منوط به امضای رییس جمهور بود. ولی روسای جمهور پیشین با استناد به عواقب شدید امنیتی آن، امضای قانون را هر شش ماه یکبار به تعویق می‌انداختند.

اجرای این قانون از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی وی بود.

دونالد ترامپ در سخنان روز چهارشنبه خود بر ضرورت ادامه روند صلح تاکید کرد ولی پیشبرد آن را بر اساس به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به پایتختی اسرائیل دانست. وی گفت آمریکا همچنان موافق تشکیل دو دولت مستقل است. او تاکید کرد به رسمیت شناختن بیت‌المقدس ارتباطی به تعهدات آمریکا درقبال روند صلح ندارد و یافتن راهکار مناسب امری است که خود فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها باید به آن برسند.

آقای ترامپ همچنین اسرائیل را کشوری «دموکراتیک» خواند که می‌تواند حقوق همه ادیان را در این شهر مذهبی حفظ کند. او این موضوع را «به نفع همه کشورهای منطقه» خواند و تاکید کرد که این اقدام در جهت ایجاد آرامش در منطقه است.

رییس جمهوری آمریکا از رهبران مذهبی ادیان مختلف و فلسطینی‌ها خواست تا برای تحقق صلح همکاری کنند و اطمینان داد که بر افراط‌ گرایان پیروز خواهند شد.

رییس جمهور آمریکا پس از سخنرانی یازده دقیقه‌ای خود سند مربوط به این تصمیم را در جمع خبرنگاران امضا کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گواتمالا سفارتش را به بیت‌المقدس منتقل می‌کند

واکنش‌ها به قطعنامه مجمع عمومی در مورد بیت‌المقدس؛ از نتانیاهو تا ظریف

مخالفت گسترده رهبران جهان با تصمیم ترامپ درباره بیت‌المقدس