به بردگی کشاندن پناهجویان در لیبی؛ چه کسی مسئول است؟

به بردگی کشاندن پناهجویان در لیبی؛ چه کسی مسئول است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماه‌ها است که سازمان‌هایی همانند عفو بین‌الملل، سازمان جهانی پناهجویان زنگ هشدار درباره شکنجه و بردگی کشاندن هزاران پناهجوی آفریقایی را در لیبی به صدا در آورده اند بدون آنکه اقدام عملی برای توقف آن صورت گیرد.

آگهی

بعد از انتشار گزارش شبکه «سی ان ان» از اردوگاههایی در لیبی که پناهجویان را زندانی و به هدف بردگی به فروش می رسانند، محکومیت جهانی این پدیده در صدر اخبار قرار گرفت.

با این حال ماههاست که سازمانهایی همانند عفو بین الملل، سازمان جهانی پناهجویان زنگ هشدار درباره شکنجه و بردگی کشاندن هزاران پناهجوی آفریقایی را در لیبی به صدا در آورده اند، بدون آنکه اقدام عملی برای توقف آن صورت گیرد.

به بردگی گرفتن پناهجویان و قاچاق انسان بعد از حمله به لیبی و کشتن معمر قذافی رهبر پیشین لیبی در این کشور گسترش یافته است.

اما پرسش اصلی این است که چه کسانی و با چه هدفی پناهجویان آفریقایی را در بازار نه چندان مخفی برده داری خرید و فروش می کنند؟

متهم اول: قاچاقچیان انتقال پناهجویان به اروپا

سازمان‌های بین‌المللی و رسانه‌هایی که در ارتباط با پناهجویان کار می کنند، «قاچاقچیان انتقال پناهجویان از آفریقا به اروپا» را نخستین گروهی می دانند که در تجارت برده داری نقش دارند.

این قاچاقچان ابتدا از پناهجویانی که در کشورهای آفریقایی مانند نیجریه، مالی و ... مایل اند خود را به اروپا برسانند پول می گیرند. از این لحظه اتفاقات متفاوتی می افتد. برخی پناهجویان گفته اند راننده خودرویی که آنها را به لیبی منتقل می کرده با ورود به لیبی گفته است که قاچاقچی به او پولی برای انتقال آنها پرداخت نکرده و این راننده پناهجویان را به محلی منتقل کرده که در آنجا به زور نگهداری و به لیبیایی ها فروخته شده اند. 

برخی از آنها بعد از مدتی کار بعنوان مثال در مزارع و کارگاههای خریداران برده، توانسته اند آزاد شوند اما هیچ گزارش روشنی از سرنوشت بسیاری که به این طریق فروخته شده اند وجود ندارد.

برخی از پناهجویانی که توانسته اند از بردگی آزاد شوند گفته اند که آنها را با قیمت هایی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلار فروخته اند.

روزنامه لوموند با برخی از کسانی که مدتی در اسارت بره داران بوده اند گفتگو کرده است. یکی از آنها گفته است که وی را فروخته اند تا در یک کارگاه کار کند و گفته اند برای اینکه آزاد شوی خانواده ات باید باج درخواست شده را بپردازند.

یک زن جوان کامرونی که قربانی گروهی از آدم ربایان در لیبی شده به لوموند گفته است که آدم ربایان او را مورد شکنجه و تجاوز قرار داده اند و برای آزادی اش مجبورش کرده اند با خانواده اش تماس بگیرند تا پول درخواست شده برای آزادی اش را بپردازند.

متهم دوم: گارد ساحلی و سازمان مبارزه با مهاجرت غیر قانونی لیبی

گزارش سازمان ملل متحد در ماه ژوئن می گوید که گارد ساحلی و سازمان مبارزه با مهاجرت غیر قانونی لیبی بطور مستقیم در به بردگی گرفته شدن پناهجویانی که آنها دستگیر کرده اند نقش دارند.

اروپا و ناتو گارد ساحلی لیبی را آموزش و با آنها از نزدیک کار می کنند تا مانع حرکت قایق های حامل پناهجویان در دریای مدیترانه برای رسیدن به اروپا شوند.

با وجود انتشار گزارش سازمان ملل درباره به بردگی گرفتن پناهجویان در لیبی و چندین گزارش سازمانهای حقوق بشری درباره سوء استفاده گارد ساحلی لیبی از پناهجویان، اروپا و ناتو همچنان از گارد ساحلی لیبی حمایت می کنند.

نقش اروپا

نکته قابل توجه این ماجرا اینکه کشورهای اروپایی از گارد ساحلی لیبی که از متهمان رفتارهای غیر انسانی با پناهجویان هستند، حمایت مالی و لجستیکی می کنند و گاه حتی به قاچاقچان پول پرداخت می کنند تا این قاچاقچیان مانع رسیدن پناهجویان با قایق به سواحل اروپا شوند.

مقامات لیبی که از اروپایی ها پول می گیرند، پناهجویان آفریقایی را در بدترین شرایط ممکن حبس می کنند. شرایطی که از سوی سازمان های حقوق بشری نقض حقوق بشر، جنایت علیه بشریت و سوء استفاده از پناهجویان و بدررفتاری با آنها توصیف شده است.

شرایط ناپایدار سیاسی در لیبی بعد از قذافی این کشور را تبدیل به بهشت قاچاقچیان و آدم ربایان کرده است. از سوی دیگر مقامات رسمی کشورهای اروپایی که دنبال هر راه ممکن برای جلوگیری از رسیدن پناهجویان به اروپا هستند به اشکال مختلف به شرایط غیر انسانی پناهجویان به لیبی کمک می کنند و چشم بروی شکنجه و به بردگی کشاندن پناهجویان می بندند.

اروپا ۸ میلیارد یورو بودجه اختصاص داده تا کشورهایی که پناهجویان از آنها راهی اروپا می شوند کنترل های شدیدی علیه پناهجویان اعمال کنند و پناهجویان بواسطه این برنامه به کشورهایشان برگردانده شوند.

در آخرین تحولات سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواسته است که تحریم هایی را علیه افرادی که درگیر تجارت برده در لیبی هستند اعمال کند.

آگهی

با اینکه سازمانهایی بین المللی ماههاست که درباره وخیم شدن شرایط پناهجویان در لیبی هشدار می دهند با این حال رهبران کشورهای اروپایی بیش از هر چیز بدنبال آنند که پناهجویان به اروپا نرسند و تنها بعد از اعتراضات گسترده رسانه ها و سازمان های حقوق بشری است که شاهد برخی واکنش ها هستیم. با این حال هنوز هیچ اقدام عملی برای ممانعت از این جنایت علیه بشریت صورت نگرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونان یک کشتی حامل مواد منفجره به مقصد لیبی را توقیف کرد

عفو بین الملل اروپا را به «همدستی» در برده داری پناهجویان در لیبی متهم کرد

سازمان بین‌‌المللی مهاجرت: ۶۳ هزار نفر طی ده سال در مسیرهای مهاجرت جان باخته یا ناپدید شدند