پشت پرده فروش سلاح به عربستان؛ نخست وزیر یونان زیر تیغ انتقادها

پشت پرده فروش سلاح به عربستان؛ نخست وزیر یونان زیر تیغ انتقادها
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عفو بین الملل با اشاره به تصویب پیمان تجارت سلاح در یونان بر تعهد این کشورنسبت به خودداری از فروش تسلیحات در جهت نقض حقوق بین الملل تاکید کرده است.

آگهی

الکسیس سیپراس با حضور در پارلمان یونان در حالی از قرارداد بحث برانگیز فروش سلاح به عربستان توسط کشورش دفاع کرد که عفو بین الملل پیشتر از یونان خواسته بود به دلیل درگیر بودن ریاض در مناقشه داخلی در یمن از فروش سلاح به این کشور خودداری کند.

نخست وزیر یونان در نطق پارلمانی روز دوشنبه خود اعلام کرد از نظر وی هیچگونه ایرادی به این قرارداد وارد نیست. این در حالیست که احزاب مخالف دولت یونان این قرارداد را که در حال حاضر سرنوشتی نامعلوم دارد، ضعیف و نامناسب توصیف کرده اند.

از نظر آقای سیپراس که حزب تحت رهبری اش، سیریزا به دفاع از ایده های صلح طلبانه شهرت دارد فروش سلاح به عربستان منافعی را برای کشورش به همراه دارد. نخست وزیر یونان همچنین حمله مخالفان به این قرارداد را اقدامی طراحی شده برای جهت دهی به افکار عمومی توصیف و حتی از حزب راست محافظه کار دمکراسی نو که مهمترین جریان مخالف دولت در این کشور محسوب می شود خواست به دلیل مواضعش از وزارت دفاع عذر خواهی کند.

نمایندگان جناح اپوزیسیون معتقدند که قرارداد ۶۶ میلیون یورویی فروش سلاح به عربستان با شکست مواجه شده و مبلغ آن هنوز پرداخت نشده است. این درحالیست که گفته می شود برخی از اعضای حزب سیریزا نیز مخالفت خود را با این قرارداد اعلام کرده اند.

پانوس کامنوس، وزیر دفاع و متحد راست حاکمیت گرای سیپراس در دولت یونان از جمله افرادی است که در این ماجرا به شدت مورد انتقاد واقع شده است. حزب یونانی های مستقل تنها نه نماینده در پارلمان یونان دارد اما دولت سیپراس برای کسب اکثریت و اشغال ۱۵۳ کرسی از ۳۰۰ کرسی پارلمان به نفع جریان خود به حمایت انها نیاز دارد.

وزارت دفاع یونان با انتشار سندی نشان داده که پانوس کامنوس در ماه ژوئن قرادادی به ارزش شصت و شش میلیون یورو برای فروش سیصد هزار گلوله تانک با فردی یونانی که خود را نماینده عربستان معرفی کرده، به امضاء رسانده است.

کامنوس در حضور نمایندگان پارلمان گفت این قرارداد برای فروش مهماتی مازاد منعقد شده که در حال از بین رفتن بود. وی در ادامه تاکید کرد: «فروش اینگونه سلاح و مهمات بازهم صورت خواهد گرفت اما نه به تروریست ها، بلکه به کشورهایی همچون عربستان سعودی و مصر که با یکدیگر هم موضع هستیم.»

قرارداد فروش سلاح به عربستان که ماه ژوئن به امضا رسیده بود در ماه اوت پس از برملا شدن ابهاماتی با سرنوشتی نامعلوم مواجه شد.

پس از آنکه رسانه های یونانی از وجود فردی واسط از طرف دولت برای مذاکره در خصوص این قرارداد پرده برداشتند، دادستان دیوان عالی یونان دستور آغاز تحقیقی را در این مورد صادر کرد. وجود واسط یا دلال در معاملات میان دو دولت از قانونی دارای اشکالاتی است که ایجاد زمینه برای ترویج فساد مالی از جمله آنها اعلام شده است.

عفو بین الملل که ریاست دفتر آن در یونان توسط سخنگوی سابق الکسیس سیپراس اداره می شود با اشاره به تصویب پیمان تجارت سلاح در یونان که سال ۲۰۱۶ صورت گرفته، بر تعهد این کشورنسبت به خودداری از فروش تسلیحات در جهت نقض حقوق بین الملل تاکید کرده است.

بنا به آخرین گزارش ها تاکنون بیش از ۸ هزار و ۷۵۰ نفر در مناقشه نظامی یمن جان خود را از داست داده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام کشورهای اروپایی به عربستان سعودی سلاح می فروشند؟

بلینکن بار دیگر در خاورمیانه؛ وزیر خارجه آمریکا برای آتش‌بس در غزه رایزنی می‌کند

آتش اژدها؛ سلاح لیزری جدید بریتانیا که هزینه هر شلیک‌ آن تنها ۱۰ پوند است