حریری به دعوت ماکرون از عربستان به فرانسه می‎رود

حریری به دعوت ماکرون از عربستان به فرانسه می‎رود
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

امانوئل ماکرون، رئيس جمهوری فرانسه که گفت از سعد حریری دعوت کرده است تا به اتفاق خانواده‌اش «برای چند روز» در پاریس اقامت گزیند. به گفته ماکرون، نخست وزیر مستعفی لبنان قرار است «تا چند روز دیگر» به فرانسه برود.

منابع رسمی کاخ الیزه گزارش دادند رئیس جمهوری فرانسه با آقای حریری و نیز با محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در این زمینه گفتگو کرده است.

آقای ماکرون در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل در شهر بن آلمان گفت: «این یک حرکت دوستانه است و نشان از اراده فرانسه برای بازگرداندن ثبات و آرامش به لبنان دارد.»

سعد حریری روز شنبه ۱۳ آبان، هنگامی که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به سر می‌برد، به شکلی غافلگیرکننده استعفای خود از مقام نخست وزیری لبنان را اعلام کرد و همزمان اتهاماتی را متوجه ایران و گروه لبنانی هم‌پیمانش یعنی حزب‌الله ساخت.

از آن زمان تلاش‌های برای بازگرداندن سعد حریری به لبنان آغاز شد. روز چهارشنبه نیز میشل عون، رئیس جمهوری مسیحی لبنان عربستان سعودی را به بازداشت حریری متهم کرد. سید‌ حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز پیش از این گفته بود که سعد حریری در عربستان آزاد نیست و تلویحا عربستان را به گروگانگیری متهم کرده بود.

ماجرای استعفای سعد حریری به عنوان نقطه عطفی در تنش‌های شدید اخیر میان ایران و عربستان محسوب می‌شود.

دوستی شخصی رؤسای جمهوری فرانسه با خانواده حریری

رئیس جمهوری فرانسه از حدود ده روز پیش برای میانجیگری در این ماجرا مصمم شده است. او صبح چهارشنبه گفته بود که سعد حریری باید بتواند به لبنان بازگردد تا تصمیم خود برای استعفا را «به تأئید برساند». اکنون به نظر می‌رسد امانوئل ماکرون با دعوت از سعد حریری به پاریس به دنبال راه حل دیگری برای حل بحران سیاسی لبنان باشد.

I- Confidence d’un homme d’affaires français à Riyad: “C’est impossible de penser que Jacques Chirac n’ait pas transmis un message à Macron pour préserver les intérêts du clan Hariri”, dont l’ancien président est proche. pic.twitter.com/iP3qUTTjdf

— Georges Malbrunot (@Malbrunot) 15 novembre 2017

اخبار تأئید نشده‌ای هم از ایفای نقش ژاک شیراک، رئیس جمهوری پیشین فرانسه در ماجرای لبنان منتشر شده است. ژرژ مالبرونو، خبرنگار سرشناس فرانسوی در صفحه توئیتر خود به نقل از یک بازرگان فرانسوی در ریاض نوشت: «به طور قطع ژاک شیراک به امانوئل ماکرون پیغام داده که از منافع خاندان حریری حمایت کند.»

وی همچنین با یادآوری این که مادر سعد حریری دوست خانوادگی شیراک است، می‌نویسد در ابتدا عربستان می‌خواست برادر سعد را به نخست وزیری برساند، اما خانواده حریری با این موضوع موافقت نکردند.

فرانسه از دیرباز حامی ائتلاف موسوم به «۱۴ مارس» بوده که ریاست آن را سعد حریری به عهده داشته و رقیب ائتلاف موسوم به «۸ مارس» است. رفیق حریری، پدر سعد حریری که یک تاجر بزرگ و مانند او نخست وزیر لبنان بود و در سال ۲۰۰۵ در یک بمبگذاری کشته شد، با ژاک شیراک دوستی شخصی داشت. شیراک با سعد حریری نیز دوستی نزدیکی دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میشل عون: سعد حریری در عربستان در بازداشت است

چرا عربستان به دنبال خرید هواپیماهای جنگنده «رافال» فرانسه است؟

گفتگوی بن سلمان و ماکرون در پاریس؛ چالش‌های عربستان به قوت خود باقی است