مردان هم به سرطان پستان مبتلا می شوند؛ علائم، تشخیص و درمان

مردان هم به سرطان پستان مبتلا می شوند؛ علائم، تشخیص و درمان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بدلیل اهمیت سرطان پستان، ماه اکتبر در جهان به اطلاع رسانی درباره این سرطان اختصاص یافته است. تمرکز بر آگاهی رسانی برای زنان بعلت آمار بالای ابتلای آنان باعث شده تا میزان آگاهی رسانی و تمرکز بر ابتلای مردان به سرطان پستان پائین باشد.

با اینکه آمار ابتلا به سرطان های پستان در مردان از حدود ۱٪ درصد تجاوز نمی کند اما احتمال بقای مبتلایان مرد به این سرطان به دلیل تشخیص دیر هنگام کمتر است. اکثر تشخیص های این سرطان در مردان در مراحل سه و چهار است. این در حالی است که در صورت تشخیص به موقع، احتمال بهبود مردان مبتلا به این سرطان بسیار بالاتر از مبتلایان زن است.

اگرچه مردان همانند زنان سینه ندارند اما مقدار کمی از بافت پستان در سینه های آنان وجود دارد که شبیه بافت سینه دختران قبل از رسیدن به بلوغ است. همین مقدار کم بافت پستان است که آنها را همانند زنان در معرض سرطان پستان قرار می دهد.

Around 80 UK men die from #breastcancer each year. Learn more about the signs & symptoms of breast cancer in men ▸ https://t.co/ox6VS5ggAdpic.twitter.com/iiMzTqstJO

— Breast Cancer Now (@breastcancernow) October 19, 2017

پیش بینی می شود که در سال جاری، ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۲۴۷۰ مرد در جهان به سرطان پستان مبتلا خواهند شد و از این شمار حدود ۴۶۰ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست خواهند داد.

احتمال سرطان پستان در میان کدام مردان بیشتر است؟

ابتلا به سرطان سینه در میان مردان زیر ۳۵ سال امری نادر است. این احتمال با بالا رفتن سن بیشتر می شود. اکثر موارد ابتلا به سرطان سینه در مردان در سنین ۶۰ تا ۷۰ سال مشاهده شده اما عوامل دیگری نیز در بالا رفتن خطر ابتلا به این سرطان در میان مردان وجود دارد:

عامل ژنتیکی و ابتلا یک عضو زن خانواده به سرطان پستان
سابقه پرتودرمانی در ناحیه سینه
ابتلا به ژنیکوماستی با بزرگ شدن خوش خیم پستان مردانه در اثر رشد غیرطبیعی غدد پستانی
سابقه مصرف استروژن
ابتلا به سندروم کلاین‌فلتر: مردان مبتلا به این سندروم، یک کروموزوم Y و دو یا تعداد بیشتری کروموزوم x دارند. رشد سینه ها می تواند از نشانه های این بیماری باشد.
ابتلا به بیماری التهاب کبدی یا سیروز کبدی که باعث کاهش میزان آندروژن و افزایش استروژن در مردان می شود و خطر ابتلا به ژنیکوماستی را افزایش می دهد.*بیماریها و آسیب‌های بیضه *

مردانی که در معرض مولفه های افزایش ریسک قرار دارند بهتر است بصورت منظم سینه ها و مناطق زیر بغل خود را چک کنند و در صورت لمس توده غیرمعمول به پزشک مراجعه کنند.

SA men cautioned about breast cancer>>> https://t.co/jDj6oKc4PDpic.twitter.com/aZwdOGNDh6

— SABC News Online (@SABCNewsOnline) October 21, 2017

سرطان پستان در مردان چقدر جدی است؟

مشکل عمده در سرطان پستان در میان مردان عدم تشخیص به موقع است. دلیل این مشکل می تواند این باشد که مردها حتی در صورت مشاهده عاملی عجیب در سینه خود بدلیل اینکه احتمال سرطان سینه را کم می دانند، به پزشک مراجعه دیر مراجعه می کنند.

بدلیل میزان کم بافت پستانی در مردان، غده ها به راحتی احساس نمی شوند. و این بدان معنی است که تومورها سریعتر در بافت های اطراف گسترش پیدا می کنند.

علائم سرطان پستان در میان مردان چیست؟

نشانه های سرطان پستان در مردان شبیه به نشانه های این سرطان در زنان است. رشد توده، تغییر رنگ و شکل نوک پستان، فرورفتگی، زخم، درد و التهاب و ترشحات نوک سینه از جمله این موارد است. در اکثر موارد تشخیص سرطان با لمس توده ای سفت در سینه آغاز می شود. اما بر خلاف زنان معمولا مردها تا زمانی که نشانه های جدی تری مانند خونریزی از نوک پستان مشاهده نداشته باشند، به پزشک مراجعه نمی کنند و در این مرحله سرطان پیشرفت کرده است.

Although breast cancer in men is rare, an estimated 2,600 men will be diagnosed with breast cancer each year. pic.twitter.com/vK5bN3OdDw

— Dina Garcia Pierson (@DinaPierson) October 23, 2017

تشخیص و درمان سرطان پستان در مردان چگونه است؟

تکنیک های تشخیص سرطان پستان در مردان همانند زنان است. معاینه بالینی، ماموگرافی و نمونه برداری از جمله آنهاست.

فرآیند درمان این سرطان نیز از جراحی و شیمی درمانی تا هورمون درمانی و درمان داروهای بیولوژیکی در میان مردان و زنان یکسان است. تنها تفاوت سرطان پستان مردان با زنان در روش هورمون درمانی است. هورمون درمانی در از بین بردن سرطان سینه در مردان بسیار موثر است و واکنش درمانی بهتری در این روش نسبت به زنان دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرطان پستان؛ یافته‌های علمی جدید راه را برای دورۀ درمان‌ کوتاهتر هموار کرد

سازمان بهداشت جهانی: «تشخیص به موقع سرطان درمان آن را موفق تر و کم هزینه تر می کند»

ابداع برچسب جدیدی که امکان صحبت بدون نیاز به تارهای صوتی را به بیماران می‌دهد