دادگستری استان تهران: حکم قصاص قاتل ستایش قریشی به تعویق افتاد

دادگستری استان تهران: حکم قصاص قاتل ستایش قریشی به تعویق افتاد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد که حکم قصاص امیر حسین پور جعفر قاتل ستایش قریشی کودک هفت ساله افغانستانی روز پنجشنبه اجرا نمی شود و این حکم فعلا به تعویق افتاده است.

عسگر قاسمی آقباش وکیل مدافع خانواده ستایش قریشی با تایید این خبر به ایسنا گفته است: «از طریق کانون اصلاح و تربیت مطلع شدیم، حکم اعدام “امیرحسین” که قرار بود پنج‌شنبه -۲۷ مهر – اجراء شود، به تعویق افتاده است. این موضوع را به خانواده ستایش اطلاع داده‌ام. تاریخ بعدی اجرای حکم هنوز مشخص نیست.»

به گزارش خبرآنلاین مجتبی فرح بخش وکیل امیرحسین نیز روز گذشته اظهار امیدواری کرده بود که اجرای حکم اعدام به تعویق بیافتند و افزوده بود: «در صورتی كه فردا حكم اعدام انجام نشود، اقداماتی را در دستور كار داریم كه بتوانیم از خانواده ستایش رضایت بگیریم كه انجام قصاص منتفی شود و در عین حال، برای حكم اعدام هم تصمیماتی داریم كه اگر ممكن باشد،‌ از روش‌های قانونی درباره آن اقداماتی را انجام بدهیم.»

وی افزوده است: «ما شرایط روحی سخت خانواده ستایش را درك می‌كنیم اما امیرحسین هم نوجوانی بوده كه در سن زیر ۱۸ سال مرتكب این قتل شده و خوب است شرایط او هم در نظر گرفته شود.»

رئیس کل دادگستری استان تهران از احتمال به تعویق افتادن اجرای حکم اعدام قاتل #ستایش_قریشی خبر داد/ این حکم قرار است فردا اجرا شود
جماران

— خبرآنلاين (@khabaronlinee) October 18, 2017

ستایش قریشی دختر ۷ ساله افغانستانی در ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ در خیرآباد ورامین توسط امیرحسین جعفرپور ربوده شد و پس از تجاوز به قتل رسید و پیکرش با اسید سوزانده شد. امیر حسین در زمان ارتکاب قتل زیر ۱۸ سال سن داشت و از این نظر حکم اعدام صادر شده برای وی مورد اعتراض جوامع بین المللی و وکلا و فعالان اجتماعی است.

عفو بین الملل در بیانیه ای خواستار توقف اجرای حکم اعدام امیر حسین شده بود و کارشناسان حقوقی سازمان ملل نیز از دستگاه قضایی ایران خواسته اند اجرای حکم امیر حسین متوقف شود زیرا متهم در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته است و اجرای حکم وی ناقض پیمان های بین المللی است که ایران هم آنها را به رسمیت شناخته است.

ایران پیمان حقوق سیاسی و مدنی و همچنین حقوق کودک را به رسمیت می شناسد با این حال در چندین نوبت حکم افرادی که در زیر ۱۸ سالگی مرتکب قتل شده اند را اجرا کرده است.

مقامات این باور غلط را ایجاد کرده‌اند که تاخیر در اجرای حکم اعدام تا رسیدن سن آن‌ها به ۱۸ سال با تعهدات بین‌المللی مطابقت دارد. https://t.co/7ue8nNjCGT

— Amnesty Iran (@AmnestyIran) October 18, 2017

عبدالصمد خرمشاهی وکیل دادگستری و حقوقدان درباره این پرونده می گوید که امیر حسین وقتی نوجوان بوده مرتکب قتل شده اما چرا این مورد در نظر گرفته نشده است؟ وی می گوید که سعی شده در اذهان عمومی از او یک قاتل حرفه ای بسازند.

خرمشاهی افزوده است: «این متهم هم محصول همین جامعه است، از فضا یا خارج از کشور نیامده، همه ما در رسیدن او به این شرایط مقصریم اما چرا اتهام دیگران در رسیدن یک نوجوان به این شرایط مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد؟ نمی‌گوییم قاتل ستایش کار خوبی کرده، هیچکس این را نمی‌گوید، کار او بسیار فجیع و وحشتناک بوده، اما قانون می‌گوید هر متهمی حق دارد وکیل داشته باشد و از خودش در شرایط عادلانه دفاع کند.»

از سوی دیگر سحام نیوز خبر داده است که سفیر افغانستان در ایران به ورامین رفته تا رضایت خانواده ستایش قریشی را برای جلوگیری از قصاص امیر حسین کسب کند. کانال تلگرامی شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی نوشته است که سفیر افغانستان موفق شده رضایت خانواده ستایش قریشی را جلب کند.

با حال بخشی از جامعه افغانستانی ها نگران آن هستند که عدالت به این دلیل که قربانی افغانستانی بوده اجرا نشود. پیشتر یک انجمن مدنی در افغانستان به دولت ایران هشدار داه بود که اگر عامل قتل ستایش اعدام نشود با اقدامات اعتراضی سفارت ایران در کابل را تعطیل خواهند کرد.

اگر چه تئوریی برای توضیح تمام انواع قتل ها وجود ندارد ولی مطالعه مورد به مورد قتل ها با توجه به قوانین و فرهنگ حاکم بر هر کشور و اینکه چه متغیرهایی در هر مورد دخالت بیشتری داشته اند می تواند راهگشای کسانی باشد که برای پیشگیری از وقوع قتل تلاش می کنند.

در روزهای بعد از قتل ستایش یک نماینده پارلمان افغانستان در واکنش به این قتل به پارامتر مهی در زمینه قتل این دختر افغانستانی اشاره کرد و گفت: «‌سیاست حاکم بر رسانه‌های ایران و نفرت پراکنی علیه مهاجران در وقوع چنین جنایت‌ها و این چنین سرافکندگی‌ها نقش بسیار دارد.»

نفرت پراکنی علیه مهاجران افغانستانی در ایران از جمله موضوعاتی است که به کرات درباره آن شنیده می شود. تبعیض علیه کودکان افغانستانی برای رفتن به مدارس، برچسب زدن به مهاجران افغانستانی و آنان را علت مشکلاتی همچون بیکاری در ایران دانستن از جمله مواردی است که می تواند دست کم بعنوان متغیرهای دخیل در انواع خشونت ها علیه افغانستانی هایی که در ایران زندگی می کنند، مورد توجه قرار گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود