راست افراطی اتریش در ائتلاف با جوانترین رهبر اروپایی به قدرت باز می گردد؟

راست افراطی اتریش در ائتلاف با جوانترین رهبر اروپایی به قدرت باز می گردد؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حزب محافظه کار «مردم» اتریش به رهبری سباستین کورتس، وزیر خارجه کنونی این کشور در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه به پیروزی رسید.

بنا به آخرین نتیجه رای گیری حزب «مردم» با کسب ۳۱.۵ درصد آراء در جایگاه نخست قرار دارد و حزب سوسیال دموکرات، شریک این حزب در ائتلاف حاکم با ۲۷.۱ درصد آراء در جایگاه دوم قرار دارد.

با این حال نتیجه قطعی در نهایت با شمارش آرایی که از طریق پست ارسال شده اند مشخص خواهد شد. نتیجه نهایی به دلیل نزدیکی آرای حزب سوسیال دموکرات و حزب راست افراطی «آزادی» که ۲۵.۹ درصد آراء را به دست آورده است، اهمیت خواهد داشت.

سباستین کورتس، ۳۱ ساله با پیروزی محافظه کاران می تواند با رسیدن به صدراعظمی، جوانترین رهبر اروپایی شود. حزب «مردم» اکنون شریک ائتلافی سوسیال دموکراتها به رهبری صدراعظم کنونی کریستیان کرن است.

بیشتر بخوانید: نتیجۀ انتخابات اتریش؛ پیروزی محافظه‌کاران

براساس نتیجه انتخابات روز یکشنبه محافظه کاران به تنهایی قادر به کسب اکثریت پارلمانی و تشکیل دولت نخواهند بود. مواضع ضدمهاجرتی سباستین کورتس، حزب راست افراطی «آزادی» را به شریک احتمالی وی برای تشکیل دولت ائتلافی بدل کرده است.

با این حال او یکشنبه شب در مصاحبه ای تلویزیونی تاکید کرد: «توافقی برای ائتلاف با حزب آزادی و یا حزب سوسیال دموکرات انجام نشده است. باید منتظر نتیجه باشیم.»

بیشتر بخوانید: انتخابات اتریش؛ رقابت میان محافظه کاران و راست‌های افراطی

مجموع آرای افرادی که از طریق پست در انتخابات پارلمانی اتریش شرکت کردند بیش از ۸۸۹ هزار رای تخمین زده می شود. انتظار می رود نتیجه نهایی انتخابات تا روز پنجشنبه مشخص شود و به این ترتیب دومین حزب بزرگ در پارلمان مشخص شود.

از آنجا که حزب سوسیال دموکرات ممنوعیتی را که برای ائتلاف با حزب «آزادی» وضع کرده بود لغو کرده است، در حال حاضر تشکیل دولت ائتلافی دو حزبی بین هر کدام از سه حزب بزرگ پارلمان آینده محتمل است.

با این حال اگر حزب سوسیال دموکرات به جایگاه دوم دست یابد بعید به نظر می رسد که آنها با ائتلاف با حزب «آزادی» به رهبری هاینتس-کریستیان اشتراخه او را به صدرات اعظمی برسانند.

بیشتر بخوانید: انتخابات سراسری اتریش؛ آیا ائتلاف محافظه کاران و راست افرطی پیروز خواهد شد؟

اولین تجربه راست افراطی اتریش در قدرت

حضور حزب «آزادی» در دولت ائتلافی امری بی سابقه نخواهد بود. در سال ۲۰۰۰ میلادی تشکیل ائتلافی به رهبری محافظه کاران که با حضور حزب «آزادی» همراه بود موجی از اعتراض ها را در اتریش و در اتحادیه اروپا بر انگیخت.

اتحادیه اروپا در آن زمان به دلیل حضور حزب «آزادی» در ائتلاف تحریم هایی را علیه وین وضع کرد. یورگ هایدر، رهبر حزب «آزادی» که چهره ای مناقشه برانگیز بود به دلیل انتقادهای داخلی و خارجی نه تنها به صدرات اعظمی نرسید بلکه از حضور در دولت ائتلافی نیز انصراف داد.

دفاع حزب «آزادی» از برنامه های دولت ائتلافی بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ منجر به کاهش محبوبیت این حزب شد. در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۲ این حزب تنها ۱۰ درصد آراء را به دست آورد. با این حال ائتلاف محافظه کاران با راست افراطی پس از این انتخابات نیز تا سال ۲۰۰۵ ادامه یافت.

آگهی

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶

اتریش در سال ۲۰۱۶ شاهد برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری بود. اولین رای گیری در ماه های آوریل و مه (اردیبهشت و خرداد) برگزار شد اما در نهایت با ابطال نتیجه دور دوم آن انتخابات، رای گیری دیگری در ماه دسامبر (آذر) برگزار شد. در ماه مه الِکساندِر فن دِربِلِن، نامزد مستقل که عضو حزب سبزها بود با اختلاف کم به پیروزی رسیده بود.

در رای گیری ماه دسامبر نیز او توانست بار دیگر نوربرت هوفر، نامزد حزب «آزادی» را شکست دهد. انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ که با اختلاف زمانی کمی از همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برکسیت) و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد، به دلیل حضور نامزد راست افراطی در دور دوم مورد توجه زیادی قرار گرفت.

مهاجرت و بحران پناهجویان از موضوعات مهم کارزار انتخابات ریاست جمهوری بود. نوربرت هوفر که از منتقدان قدرت یافتن نهادهای اتحادیه اروپا بود در کارزار انتخاباتی خود از برنامه ضدمهاجرت حزب «آزادی» دفاع می کرد. وی با این حال برچسب «راست افراطی» را برای توصیف حزب متبوعش رد کرده بود.

نوربرت هوفر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ موفق به کسب ۳۵.۱ درصد آراء شد و در جایگاه نخست قرار گرفت. در دور دوم انتخابات که در نهایت ابطال شد او ۴۹.۷ درصد آراء را به دست آورد و در یک قدمی ورود به کاخ ریاست جمهوری قرار داشت.

با این حال او در دور دوم انتخابات که مجددا در ماه دسامبر برگزار شد تنها ۴۶.۲ درصد آراء را کسب کرد و به این ترتیب الِکساندِر فن دِربِلِن به ریاست جمهوری رسید.

آگهی

بیشتر بخوانید: انتخابات ریاست جمهوری اتریش؛ رهبر حزب راستگرای افراطی شکست را پذیرفت

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجۀ انتخابات اتریش؛ پیروزی محافظه‌کاران

انتخابات اتریش؛ رقابت میان محافظه کاران و راست‌های افراطی

انتخابات سراسری اتریش؛ آیا ائتلاف محافظه کاران و راست افرطی پیروز خواهد شد؟