وضعیت قیمت دلار در ایران پس از سخنرانی ترامپ

وضعیت قیمت دلار در ایران پس از سخنرانی ترامپ
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در حالی که در روزهای اخیر قیمت سکه و ارز در ایران روند صعودی یافته بود، از روز یکشنبه بازار ارز در تهران به ثبات نسبی رسید. قیمت دلار در بازار آزاد ایران تا پیش از سخنرانی روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا درباره آینده برجام، اوج گرفته و به بالاتر از چهار هزار تومان رسیده بود. بسیاری از شهروندان نیز با پیش‌بینی بالا رفتن نرخ دلار آمریکا و یورو در روزهای آتی، برای خرید ارز به مغازه‌های صرافی هجوم برده بودند.

روز شنبه اما خبری از شیب تند صعودی نرخ ارز در ایران نبود و با تعطیلی آخر هفته بازارهای ارزی جهان، قیمت دلار اندکی نیز کاهش داشت. قیمت دلار آمریکا روز یکشنبه با کمی نوسان نسبت به روزهای قبل در سطح تقریبی چهار هزار و شش تومان باقی ماند و پیش‌بینی‌های بدبینانه را تغییر داد.

تأثیر سخنرانی ترامپ

بخش مهمی از دلیل بالا رفتن تب دلار در ایران در روزهای گذشته، پیش‌بینی قرار دادن نام سپاه پاسداران در سیاهه گروه‌های تروریستی آمریکا بود. اتفاقی که ممکن بود به ایجاد یک تنش و بحران بین‌المللی دامن بزند و طبعا به صعود انفجاری قیمت‌ها از جمله نرخ ارز در ایران منجر شود. این اتفاق ولی نیفتاد و دونالد ترامپ تنها به اعلام تحریم سپاه بسنده کرد.

ترامپ با وجود سخنان تند و تیزی که علیه ایران و ماهیت توافق هسته‌ای ایراد کرد و نیز بر خلاف شعار و وعده انتخاباتی خود، حرف مشخصی درباره پایان دادن به برجام نگفت و تنها عدم تعهد ایران به این پیمان را یادآور شد.

در پی این رویداد، بازار ارز ایران نیز از تب و تاب افتاد.

شاخص بورس صعودی شد، قیمت ارز و سکه نزولی
اثر صفر ترامپ در بازارها
روزنامه #دنیای_اقتصاد امروز یکشنبه 23 مهرماه 1396https://t.co/4Y1a495jwJpic.twitter.com/zg3uEDyxEr

— دنیای اقتصاد (@deghtesad) 15 octobre 2017

تأثیر عدم همراهی اروپا با ترامپ

اعلام تعهد کشورهای اروپایی به توافق با ایران و تأیید پایبندی تهران به برجام، آب سردی بود که بر آتش خشم دونالد ترامپ ریخته شد. این پشت‌گرمی تا این لحظه برای بازار ارز ایران پیام‌آور ثبات نسبی بوده است.

بیم بالا ماندن قیمت ارز

با این همه بیم آن می‌رود که قیمت ارز در روزهای آتی کاهش پیدا نکند. با توجه به تأثیرات منفی بالا رفتن نرخ دلار بر بخش‌های دیگر بازار و بر تورم اقتصادی کشور به طور کلی، برخی کارشناسان امور بانکی و پولی بعید می‌دانند که نرخ ارز دوباره پایین بیاید.

از سوی دیگر پیشینه مواردی که تب دلار در ایران به طور ناگهانی بالا رفته، نشان می‌دهد که پس از آرام شدن اوضاع یا برطرف شدن عامل افزایش، قیمت دیگر به معنای واقعی به حالت پیشین بازنمی‌گردد. به این ترتیب اگر اتفاق خاصی نیفتد و بانک مرکزی سیاست موثری برای تثبیت آرامش در بازار ارز اتخاذ نکند، دلالان ارز در روزهای آتی به بهانه نزدیک شدن ژانویه، شب عید یا بهانه‌ای دیگر، اجازه نخواهند داد قیمت دلار از چهار هزار تومان پایین‌تر بیاید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازار ارز ایران؛ دلار از ۵۴۰۰ تومان هم گذشت

سکوت بانک مرکزی در برابر افزایش بی‌سابقه نرخ ارز، یورو از مرز ۵۸۰۰ تومان گذشت

دلار در ایران رکورد شکست