موضع اتحادیه اروپا در قبال مسلمانان روهینگیا از زبان ژان کلود یونکر

موضع اتحادیه اروپا در قبال مسلمانان روهینگیا از زبان ژان کلود یونکر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با شرکت در ویژه برنامه ای که بطور زنده از یورونیوز پخش شد به پرسش‌های شهروندان اروپا از جمله شماری از جوانان فعان در شبکه اجتماعی یوتیوب پاسخ داد. آقای یونکر در کنار پرسشهای متعدد درباره آینده اتحادیه اروپا و نگرانی‌های پیش رو، با پرسشی در زمینه بحران انسانی در میانمار و خشونت‌های اعمال شده به مردم روهینگیا روبرو شد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که «اکنون تنها موضوع بحران انسانی در میانمار مطرح نیست بلکه موضوع قتل عام و جنایت علیه بشریت نیز مطرح است» گفت: «آنچه در میانمار روی می دهد، یک فاجعه و یک وضعیت شوک آور است. یک بار دیگر ما در اتحادیه اروپا تلاش می کنیم که به مردم کمک کنیم و این اتحادیه در تلاش است تا از طریق ارتباط با دولت میانمار و کشورهای همسایه، بگونه‌ای مفید و موثر ایفای نقش کند.» آقای یونکر تاکید کرد که اتحادیه اروپا مخالف شکل گیری و وقوع فجایعی از این دست است.

ژان کلود یونکر همچنین در پاسخ به این پرسش که «هر روز که می گذرد بر شمار افرادی که در میانمار کشته می شوند، اضافه می شود. بر این اساس، کمیسیون و اتحادیه اروپا چگونه می توانند به مردم کمک کنند» گفت: «ما نمی توانیم مداخله نظامی داشته باشیم؛ حتی اگر مایل به انجام این کار باشیم نیز نمی توانیم آن را انجام دهیم. ما می توانیم از سازمان‌های غیردولتی حمایت کنیم که در هر دو سوی مرز به وضعیت مردم روهینگیا رسیدگی می کنند و در تلاشند از درد و رنج آنها بکاهند. ما همچنین در کنار سازمان ملل، عوامل اصلی ایجاد چنین حوادث تلخی را محکوم می کنیم. اما متاسفانه اتحادیه اروپا به دلیل محدودیتهایی که دارد نمی تواند بیش از این وارد عمل شود.»

او همچنین دربارۀ طومار آنلاینی که در فضای مجازی منتشر شده است و امضا کنندگان آن خواسته اند که به دلیل وقایع میانمار، جایزه صلح نوبل از آنگ سان سوچی پس گرفته شود، گفت: «این موضوعی است که کمیسیون اروپا نمی تواند درباره آن اظهار نظری کند زیرا کمیسیون نه در اهدای این جایزه دخالتی دارد و نه عضو کمیته انتخاب جایزه نوبل است. باید دید نتیجه امضای این طومار آنلاین چه خواهد بود.»

#AskJuncker : President Juncker answers Abdelenvrai</a>'s question on the <a href="https://twitter.com/hashtag/Rohingya?src=hash">#Rohingya</a> crisis <a href="https://t.co/TlqFFsWiuP">pic.twitter.com/TlqFFsWiuP</a></p>— euronews (euronews) September 14, 2017

آقای یونکر در پایان اعلام کرد که اتحادیه اروپا ارسال کمک برای مردم روهینگیا را شروع کرده است و این کار ادامه خواهد یافت.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، مردم روهینگیا از معدود اقلیت‌های ستمدیده ای هستند که بیشترین آزار و اذیت‌ها را دیده اند. اتحادیه اروپا از سال ۱۹۹۴ میلادی در تامین مالی برنامه‌های کمکهای بشردوستانه به ایالت راخین و بخش هایی از بنگلادش مشارکت داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند