پوتین: هوش مصنوعی تعیین‌کننده قدرت برتر جهان است

پوتین: هوش مصنوعی تعیین‌کننده قدرت برتر جهان است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در گفتگو با دانشجویان این کشور با بیان اینکه «حکمرانی جهان از آن کسی است که در زمینه هوش مصنوعی پیشتاز باشد»، گفت: «هوش مصنوعی آینده جهان را نه تنها برای روسیه که برای بشریت رقم می زند.»

وی در این دیدار از دانشجویان خواست که «در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی پیشتاز» باشند تا بتوانند «بر امور جهانی غلبه کند». وی افزود این دانش، فرصتهای مهمی بوجود می آورد اما خطرهای پیش بینی نشده ای نیز به دنبال دارد.

درحالی که جنجال بر سر احتمال حمله سایبری روسیه برای تاثیرگذاری در انتخابات آمریکا هنوز مطرح است، اظهار نظر روشن ولادیمیر پوتین در ارتباط با ضرورت کاربرد هوش مصنوعی می تواند حساسیت برانگیز باشد.

توسعه فناوری دیجیتالی در سالهای اخیر به مسئله امنیت ملی کشورها تبدیل شده است. چین و آمریکا رقبای اصلی روسیه در این زمینه هستند. چین تمایل خود را برای رسیدن به جایگاه برتر در تحقیقات مرتبط با هوش مصنوعی پنهان نکرده و امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ به این جایگاه برسد و از آمریکا پیشی بگیرد. به خصوص آنکه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده درصدد کم کردن بودجه‌های تحقیقاتی است.

اگر چه هوش مصنوعی می تواند در محدوده های علمی و پزشکی کمک موپثری به بشریت کند اما کاربرد آن در زمینه جنگی و جاسوسی و نفوذ به جایگاه دشمن، بیشتر موجب نگرانی است، چنانچه از سال۲۰۱۶ مرکزی به نام “مرکز آینده هوش” برای بررسی آینده هوش مصنوعی و پیامدهای آن در دانشگاه کمبریج بوجود آمده است.

پروفسور استیون هاوکینگ، فیزیکدان برجسته ای که به علت بیماری قدرت تحرک ندارد و با استفاده از هوش مصنوعی با محیط خود ارتباط برقرار می‌کند همواره به خطرات این فناوری اشاره کرده آن را تهدیدی برای بشریت می داند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیجیتالی کردن زندگی؛ راهی برای فرار از مرگ؟

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید

اولین اظهار نظر پوتین بعد از حمله موشکی و پهپادی مستقیم ایران به اسرائيل