ادامه اعتراضات در ونزوئلا، در آستانه انتخابات برای تشکیل مجمع ملی

ادامه اعتراضات در ونزوئلا، در آستانه انتخابات برای تشکیل مجمع ملی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با گذشت چهار ماه از اعتراضات خیابانی در ونزوئلا، کاراکاس پایتخت همچنان دستخوش ناآرامی‌هاست.

معترضان خشمگین روز جمعه با بستن‌ خیابان‌ها بار دیگر مخالفت خود را با تشکیل مجمع ملی و تغییر قانون اساسی ابراز داشتند.

نیکلاس مادورو، رئيس‌جمهوری ونزوئلا مصمم است تا تشکیل مجمع ملی را به سرانجام برساند؛ آنچه به باور او ثبات و امنیت را به کشور بازخواهد گرداند.

مخالفان در مقابل می‌گویند در رای‌گیری روز یکشنبه شرکت نمی‌کنند. آنها از تقلبی سخن می‌گویند که هدفش ابقاء نیکلاس مادورو در قدرت و دور زدن پارلمان است که در حال حاضر خارج از کنترل رئیس‌جمهوری است.

براساس نتایج یک نظرسنجی حدود ۷۰ درصد مردم ونزوئلا مخالف تشکیل مجمع ملی هستند که قرار است ۵۴۵ عضو داشته باشد.

با وجود آنکه دوات نیکلاس مادورو برگزاری هر گونه تجمع اعتراضی در کشور را از روز جمعه تا سه‌شنبه ممنوع کرده، معترضان عزم خود را جزم کرده‌اند تا در آخرین روز قبل از رای‌گیری، مانع از تغییر قانون اساسی شوند. به همین منظور آنها طی فراخوانی از مردم خواسته‌اند روز شنبه به خیابان‌ها بریزند.

طی چهار ماه اعتراضات بی‌وقفه و خشونت‌آمیز در ونزوئلا دست‌کم ۱۱۳ تن جان باخته‌‌اند و هزاران نفر زخمی شده‌اند. صدها نفر نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.

تنش‌ها در ونزوئلا پس از آن بالا گرفت که دیوان عالی کشور در ۲۹ مارس با سلب اختیار از پارلمان، حق تصویب یا تغییر قوانین را از آن خود کرد. این تصمیم موجی از انتقادها را در داخل و خارج کشور به همراه داشت تا جایی که دیوان عالی ونزوئلا ناگزیر از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد.

با این حال، معترضان عقب ننشستند و این رویداد، نارضایتی دیرینه آنها نسبت به اوضاع نامساعد اقتصادی کشور را وارد مرحله تازه‌ای کرد و از آن اعتراضات خود را با شدت بیشتری دنبال کردند. مخالفان طی این مدت چند بار تظاهرات سراسری برگزار کردند و این اعتراضات در بیشتر موارد به خشونت کشیده شد.

شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا آتش خشم معترضان را نسبت به نحوه اداره کشور شعله ورتر کرده و کمتر روزی را می توان دید که فروشگاه‌ها هدف غارت قرار نگیرند. در حالی که مخالفان دولت را مسئول رکود اقتصادی و سرکوب حقوق دموکراتیک می‌دانند، دولت ونزوئلا اوضاع نابسامان اقتصادی را زاییده توطئه اپوزیسیون و کشورهای خارجی قلمداد می‌کند.

هدف معترضان تغییر دولت و برکناری نیکلاس مادورو از قدرت است و از خواسته خود کوتاه نمی‌آیند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ ایرلند در راس ائتلاف حاکم قرار می‌گیرد