دفاع وزیر نفت از قرارداد توتال در مجلس

دفاع وزیر نفت از قرارداد توتال در مجلس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران می‌گوید هیاتی متشکل از قوه قضائیه و مجلس بر قرارداد توتال نظارت می‌کند. به گزارش خانه ملت، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، آقای لاریجانی امروز چهارشنبه پس از ارائه گزارش وزیر نفت درباره قرارداد توتال گفت هیات نظارتی متشکل از قوه‌قضائیه و روسای کمیسیون‌های انرژی و برنامه و بودجه بر این قرارداد نظارت خواهند داشت.

در پی بالا گرفتن بحث و انتقادها درباره قرارداد توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی میان ایران و شرکت نفتی توتال فرانسه، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز در مجلس حاضر شد و ضمن تشریح ابعاد این قرارداد به سوالات و انتقادهای نمایندگان پاسخ داد.

هر سال تاخیر در قرارداد ۵ میلیارد دلار به ضرر کشور است
وزیر نفت با تاکید بر اهمیت زمان‌بندی اجرای این توافقنامه گفت که در صورت تاخیر قیمت بالاتر می‌رود. به گفته وزیر نفت هر یک سال تاخیر در بهره‌برداری از پارس جنوبی ۵ میلیارد دلار ضرر درپی دارد. او همچنین افزود: «در فازهای پارس جنوبی هر ۵ سال تاخیر حدود ۳۲ میلیارد دلار به کشور ضرر زد که این زیان از جیب مردم پرداخت می‌شود و به بیکاری و فقر منجر می‌شود.»

در قرارداد توتال محدودیتی برای کار شرکت‌های داخلی وجود ندارد
به گفته وزیر نفت قرارداد توتال هیچ محدودیتی برای کار شرکت‌های داخلی ایجاد نمی‌کند. یعنی ۱۰۰ درصد کار می‌تواند به شرکت‌های داخلی واگذار شود. بحث حفاری‌ها، سکوهای دریایی، عرشه‌ها، پایه سکوها و تمامی خریدها باید از طریق مناقصه صورت گیرد البته تلاش می‌شود شرکت‌های ایرانی برنده شوند.

وزیر نفت در ادامه به ساز وکار درنظر گرفته شده در این قرارداد اشاره کرد و گفت اگر شرکت‌های ایرانی عملکرد فعال‌تری داشته باشند تا سقف بیش از ۷۰ درصد ارزش قرارداد (۳.۵ میلیارد دلار) به آنها قابل انتقال خواهد بود.

بیژن زنگنه همچنین از تایید صلاحیت ۱۴ شرکت ایرانی برای مشارکت در مناقصه‌ها خبر داد. او گفت در حال حاضر پتروپارس که شرکتی معتبر است، در این زمینه همکاری می‌کند.

نباید نگران حضور شرکت‌های خارجی بود
وزیر نفت در پاسخ به این انتقاد که توتال ۱۲ میلیارد دلار سود می‌برد گفت: این شرکت از مقدار سودی که می‌برد یک میلیارد دلار به خزانه دولت و ۵ میلیارد دلار برای کالا، خدمات و تأسیسات هزینه می‌کند. او همچنین از مردم خواست تا نسبت به حضور شرکت‌های خارجی نگرانی نداشته باشند.

رازداری رعایت شده
وزیر نفت ادعاهای مرتبط با تخطی دولت از قانون در زمینه به تصویب رساندن سند رازداری را بی‌اساس خواند و گفت: مصوبه دولت در این مورد در دهم شهریور ۹۵ تصویب شد و در ماده بند ۸ این مصوبه آمده که متن سند رازداری و محرمانگی به موضوع به موضوع ماده ۱۳ مصوبه دولت به تصویب شورای عالی امنیت خواهد رسید.

تقویت شرکت‌های داخلی و ایجاد اشتغال
اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس و نماینده علی آباد کتول در مجلس هم گفت: جدا از افزایش تولید و بهره برداری از میدان مشترک به واسطه این قرارداد انتقال تکنولوژی را خواهیم داشت که مسئولیت آن بر عهده شرکت پتروپارس است. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس بر این موضوع تاکید کرد که ورود شرکت‌های خارجی باید فرصتی برای تقویت شرکت‌های داخلی و ایجاد اشتغال و استفاده از حداکثر ظرفیت‌ آنها شود.

افزایش میزان بهره‌برداری ایران از میدان نفتی مشترک
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس قرارداد توتال را موجب افزایش میزان بهره‌برداری ایران از میدان نفتی خواند و تاکید کرد که باید با بی اعتمادی به مسئولان توان چانه‌زنی آنها را کاهش داد.

به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قطر روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت از محل میدان مشترک گازی برداشت می‌کند، حال آنکه سهم ایران از این زمینه تنها ۲۵ هزار بشکه است. درحال حاضر صادرات قطر از محل میدان مشترک گازی۳۰ درصد است و سهم ایران تنها یک درصد است.

طرح سه فوریتی «توقف موقت قرارداد توتال» از دستور کار خارج شد
در پایان علی لاریجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی توضیحات وزیر نفت را مفید خواند و گفت که ابعاد مختلف قرارداد توتال را روشن کرده است.

از سوی دیگر پس از استماع سخنان نمایندگان موافق و مخالف طرح قانونی سه فوریتی الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، تعداد امضاء کنندگان این طرح که ۲۳ نفر بودند کاهش یافت و به گفته علی مطهری، نائب رئيس مجلس این طرح از دستور کار بررسی در صحن علنی مجلس خارج شد.

دو روز پیش، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده فراکسیون ولایت مجلس ایران از تهیه طرح سه فوریتی «توقف موقت قرارداد توتال» با هدف مطالعه، بررسی‌ و رعایت مصالح ملی در قرارداد توتال خبر داده بود. به گفته او این قرارداد بدون رعایت فرآیندهای قانونی منعقد شده و باید موقتا متوقف شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود