وداع رهبران سیاسی با هلموت کهل در پارلمان اروپا

وداع رهبران سیاسی با هلموت کهل در پارلمان اروپا
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

مراسم بزرگداشت هلموت کهل، صدراعظم سابق آلمان روز جمعه در پارلمان اروپا برگزار شد.

نمایندگان پارلمان اروپا و شخصیتهای سیاسی دنیا از جمله نیکولا سارکوزی رییس جمهوری پیشین فرانسه، بیل کلینتون رییس جمهوری سابق آمریکا، امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای آخرین بار با هلموت کهل که تابوتش با پرچم آبی اتحادیه اروپا پوشانده و در صحن پارلمان اروپا در استراسبورگ قرار داده شده بود، وداع کردند.

در این مراسم ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا سخنانی ایراد کرد. رییس کمیسیون اروپا گفت: «مشغول ناهار خوردن بودیم و هلموت کهل اجازه خواست تا صحبت کند. استثنائا اجازه خواست چون معمولا خودش صحبت را آغاز می کرد. در حالی که بشدت متاثر بود و اشک در چشمانش جاری شده بود گفت، آغاز روند مذاکرات الحاق به اروپا بهترین لحظات زندگی اش بوده است. صدراعظم آلمان این لحظه تاریخی رشد و گسترش اروپا را به اعماق قلبش فرستاده بود.»

دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه نیز ضمن سخنرانی در صحن پارلمان اروپا از آقای کهل بعنوان رهبری بزرگ یاد کرد. در این مراسم، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل نیز حضور داشت.

بیل کلینتون، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا درباره هلموت کهل گفت: «با آرامش بخواب دوست من. بزرگترین هدیه ای که برای ما گذاشتی، درسهایی است که در زندگی به کار می آید. درسهایی که برای فرزندانمان به جای می گذاریم، آزادی، صلح، امنیت برای رسیدن به رفاه است. اینکه رویاهایمان را تحقق بخشیم و باور کنیم که بسیار بزرگیم. تو با زندگی ات کار بزرگی انجام دادی و کسانی از ما که آنرا با دیگران تقسیم کردند تو را به خاطر همین بسیار دوست داشتند.»

در پایان، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ضمن اشاره به این نکته که در پایان دوران صدراعظمی هلموت کهل آلمان متحد با همه همسایه های خود در صلح بسر می برد گفت: «بسیاری از چیزهایی که اکنون بدست آورده ایم مربوط به وی می شود. نزدیکی اروپای شرقی و غربی، بازار مشترک اروپایی، عدم وجود کنترل در مناطق مرزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پول مشترک اروپایی، همچنین وجود اتحادیه اروپا با شکل کنونی آن. پیوند خوردن اینها با نام وی ادامه خواهد داشت.»

هلموت کهل، صدراعظم پیشین آلمان و معمار پیوستن دو آلمان شرقی و غربی در روز شانزدهم ژوئن در سن هشتاد و هفت سالگی در خانه اش در لودویکس هافن درگذشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادای احترام رهبران اتحادیه اروپا در پی درگذشت هلموت کهل

هلموت کهل صدراعظم اسبق آلمان درگذشت

هلموت کهل، معمار اتحاد دو آلمان