ترکیه فهرست تازه‌ای از طرفداران گولن را به آلمان فرستاد

ترکیه فهرست تازه‌ای از طرفداران گولن را به آلمان فرستاد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

به گزارش سایت «تورکیش مینت»، دولت ترکیه با ارسال فهرست تازه دیگری از اشخاص حقیقی و حقوقی به مقامات امنیتی آلمان، که مدعی است طرفداران فتح الله گولن در این کشور هستند، خواهان مراقبت های ویژه نسبت به آنها شده است. این گزارش همچنین حاکی است که پلیس آلمان اگرچه قول تحقیق در این زمینه داده اما سختگیری نکرده و افراد و شرکت های منظور در این فهرست را تحت فشار قرار نداده است.

دولت رجب طیب اردوغان که فتح الله گولن را به دست داشتن در کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ متهم می کند، نسبت به فعالیت طرفداران او در کشورهای اروپایی بویژه آلمان که جامعه مهاجران ترک در آن اقلیت نیرومندی را تشکیل می دهند، حساس است.

همچنین به گزارش نشریه آلمانی «برلینر مورگن پست»، تازه‌ترین فهرست ارسال شده برای اداره پلیس فدرال آلمان شامل ۸۰ نفر است و این پنجمین فهرست از این دست است که مقامات ترکیه برای پلیس آلمان فرستاده اند.

از سوی دیگر به گزارش صدای آلمان «دویچه وله»، فعالیت‌های اطلاعاتی ترکیه در آلمان، توجه بیشتر مقامات قضایی این کشور را برانگیخته و اداره فدرال پلیس جنایی آلمان در مورد فعالیت‌های ماموران اطلاعاتی ترکیه، به تعدادی از نمایندگان پارلمان این کشور هشدار داده است.

این گزارش به نقل از نشریه «دی ولت» می افزاید که ماموران پلیس جنایی آلمان در هفته‌های گذشته در این باره با نمایندگان پارلمان گفتگو کرده و دادستان فدرال نیز از ابتدای سال جاری پرونده ای برای پیگیری فعالیت های جاسوسی احتمالی ترکیه و زیر نظر داشتن حامیان فتح الله گولن در آلمان تشکیل داده است.

متهم کردن آلمان به حمایت از جنبش گولن از سوی دولت ترکیه و انتقاد آلمان از محدود کردن رسانه ها و سرکوب مخالفان توسط ترکیه، تنش در روابط دو کشور را افزایش داده است.

در همین حال برلین با سخنرانی رجب طیب اردغان برای ترک های ساکن آلمان در جریان نشست گروه ۲۰ هم موافق نیست. علیرغم درخواست رسمی آنکارا برای صدور مجوز سخنرانی در هامبورگ، وزیر امور خارجه آلمان چنین سخنرانی را عامل تحریک ترک های مقیم آلمان و آنرا عملی نادرست ارزیابی کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عملیات اطلاعاتی ترکیه؛ وزیر کشور و رئیس اطلاعات کوزوو برکنار شدند

جشنواره فیلم آنتالیا در ترکیه در پی جنجال بر سر «سانسور» یک اثر مستند لغو شد

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا