حکم بازداشت محافظان اردوغان؛ روابط آنکارا و واشنگتن پیچیده‌تر می‌شود؟

حکم بازداشت محافظان اردوغان؛ روابط آنکارا و واشنگتن پیچیده‌تر می‌شود؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اعلام صدور حکم بازداشت ۱۲ محافظ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از سوی پلیس آمریکایی، خشم آقای اردوغان را برانگیخته است.

این حکم پس از آن صادر شد که در جریان سفر رئیس جمهوری ترکیه به واشنگتن در ماه مه گذشته، محافظان آقای اردوغان به تجمع مخالفان وی در نزدیکی کاخ سفید حمله کرده و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

آقای اردوغان و بن‌علی ییلدیریم، وزیر امور خارجه ترکیه، حمله پلیس ترکیه را ناشی از ناتوانی پلیس آمریکا در برخورد با «تروریست‌هایی» توصیف کرده اند که پنجاه متر بیش‌تر با رئیس جمهور ترکیه فاصله نداشتند.

Erdoğan’s security team seems to have a particular style when kicking protesters. https://t.co/tQmcGsCSha#turkeypic.twitter.com/w01knF8vfu

— Jim Roberts (@nycjim) 17 mai 2017

صدور حکم بازداشت برای مورد اعتمادترین محافظان آقای اردوغان، آن هم در شرایطی که گفته می‌شود که جلب اعتماد وی بسیار سخت است، می‌تواند روابط ترکیه با آمریکا را بیش از پیش متشنج کند. وخیم بودن قضیه وقتی بیشتر نمود پیدا می‌کند که بدانیم آمریکا با بسیاری از کشورهای جهان، پیمان استرداد مجرمین دارد و احتمال بازداشت محافظان تحت تعقیب آقای اردوغان در خارج از این کشور، بسیار بالا است.

با وجود تعریف و تمجید‌های آقای اردوغان و دونالد ترامپ از شخصیت‌های یکدیگر، روابط دو کشور به‌ویژه بر سر حمایت آمریکا از نیروهای مسلح کرد در سوریه چه در قالب نیروهای دموکراتیک سوریه و چه در یگان‌های مدافع خلق متشنج است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد

علی‌اف در دیدار با اردوغان: جنگ به حل و فصل مشکل تاریخی قره‌باغ کمک کرد