گسترش برنامه مقابله با سوانح طبیعی چهار سال پس از طوفان «هایان» در فیلیپین

گسترش برنامه مقابله با سوانح طبیعی چهار سال پس از طوفان «هایان» در فیلیپین
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پس از گذشت چهار سال از طوفان ویرانگر «هایان»، دولت برنامه هایش برای کاهش میزان تلفات سوانح طبیعی را گسترش داده است. سازمانهای غیر دولتی به همراه اداره کمکهای بشر دوستانه اتحادیه اروپا به روستاییان روش

آگهی

چهار سال از طوفان ویرانگر «هایان» در فیلیپین می گذرد. از آن زمان به بعد، دولت برنامه هایش برای کاهش میزان تلفات سوانح طبیعی را گسترش داده است. این برنامه یکی از بهترین طرحهای کاهش خطر بلایای طبیعی است.

فیلیپین یکی از کشورهای طوفان خیز در جهان است، سالانه حدود ۲۰ طوفان شدید فیلیپین را در می نوردد. طبق آماری که دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد، طوفان «هایان»، در سال ۲۰۱۳ میلادی، در فیلیپین بیش از ۶۲۰۰ قربانی گرفت. این طوفان که بزرگترین و هولناک ترین طوفانهای ثبت شده شناخته شد، بر زندگی ۱۴ الی ۱۶ میلیون نفر تاثیر گذاشت و چهار میلیون نفر را آواره کرد.

پس از گذشت چهار سال از طوفان ویرانگر «هایان»، دولت برنامه هایش برای کاهش میزان تلفات سوانح طبیعی را گسترش داده است.

—> One photo of a building destroyed by Haiyan along the coast

The Philippines became a model in risk reduction after the cyclone Haiyan killed over 6,200 people in 2013.Soon on #aidzone. pic.twitter.com/JpUznC0TNh

— Monica Pinna (@_MonicaPinna) 11 aprile 2017

زنگهای هشدار وقوع طوفان بطور آزمایشی به صدا در می آید

ساعت هشت صبح زنگ خطر به صدا در می آید و به ساکنان «بارانگای تگیب» هشدار می دهد که طوفان در راه است و باید محل زندگی شان را ترک کنند. این زنگ خطر به صورت آزمایشی به صدا در آمده است.

ژاکلین قبل از رفتن به مرکز تخلیه، مدارک، لباس و مواد غذایی را جمع می کند. شوهرش قبلا به کار کشت و پرورش نارگیل مشغول بود اما طوفان «هایان» حدود ۹۰ درصد از مزارع و زمینهای کشت نارگیل را نابود کرد. شوهر ژاکلین الان بیکار است.

زمانی که طوفان «هایان» شروع شد، خیلی از مردم خانه هایشان را تخلیه نکردند، چون تصور نمی کردند که طوفان تا آن اندازه شدید و قدرتمند باشد.

دانته برینو، یکی از ساکنان منطقه «بارانگای تگیب» می گوید: «حالا اگر هم آفتاب در آسمان بدرخشد، زنگ هشدار را باور می کنیم. وقتی اعلام وضعیت اضطراری شود شروع به جمع آوری وسایلمان می کنیم چون به چشم خودمان دیده ایم که اگر تأخیر کنیم دیگر وقتی برای جمع آوری وسایل نخواهیم داشت.»

ساختار سیستم هشدار به گونه ای است که ساکنان محل فرصت داشته باشند آماده شوند و از هجوم لحظه ای مردم جلوگیری شود.

سازمان غیر دولتی موسوم به «آکورد» ساکنان و داوطلبان را به شکل کامل آماده کرده است تا همه بدانند باید به کجا بروند و هر کس مسئول چه کاری است.

سیندلی اوبیاس، مدیر این سازمان غیر دولتی می گوید: «شش روستا با حدود ۴۰۰ نفر جمعیت در این تمرین محلی شرکت دارند. ما برای روستا مدیرانی انتخاب می کنیم که موظفند دستورالعمل های مربوط به هشدار و برپا کردن مراکز تخلیه روستا را آماده کنند.»

«فیلیپن، الگوی خوبی برای اجرای برنامه مقابله با خطرات ناشی از بلایای طبیعی است»

در سال ۲۰۱۰ میلادی فیلیپین قانونی برای مدیریت ملی فجایع طبیعی به اجرا گذاشت که بسیاری از کارشناسان می گویند بخش اعظم آن روی کاغذ ماند.

پی یر پراکاش، از اداره کمک های بشردوستانه اتحادیه اروپا می گوید وقوع طوفان «هایان»، هشداری بود تا برنامه کمک رسانی اضطراری در سطح روستاهای فیلیپین بهتر سازماندهی شود، و برای اجرای آن تمرین های مرتب برقرار شود.

وی می گوید: «برای کاهش خطرات ناشی از فجایع طبیعی نیاز به دو چیز هست: بسیج محلی و آموزش. اما در سطح ملی هم نیاز به ساختاری هست. بنابراین از سطح محلی، کار را از پایین به بالا انجام می دهید و در سطح دولتی هم از بالا به پایین. باید مطمئن شد که بین واحدهای اداری مختلف در سطح روستا و شهرستان، و بخشهای دولتی ارتباط برقرار است. از نظر این ساختار، فیلیپین الگوی واقعا خوبی است.»

In #Philippines w/ euronews</a>, shooting <a href="https://twitter.com/hashtag/AidZone?src=hash">#AidZone</a> on <a href="https://twitter.com/hashtag/Disaster?src=hash">#Disaster</a> Risk Reduction - What changed since <a href="https://twitter.com/hashtag/typhoon?src=hash">#typhoon</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/Haiyan?src=hash">#Haiyan</a>? <a href="https://t.co/H9pF4sEvV4">pic.twitter.com/H9pF4sEvV4</a></p>&mdash; Pierre Prakash (ECHO_Asia) 30 mars 2017

بازسازی باید طوری انجام شود که خطرات ناشی از طوفان را کمتر کند و این کار نیاز به کمک بین المللی دارد. اتحادیه اروپا هزینه ساخت بیش از ۲۰۰۰۰ پناهگاه جدید را می پردازد.

Over 20 #cyclones per year hit the #Philippines. #aidzone went to see what's being done in terms of #risk reduction after #Haiyaneu_echo</a> <a href="https://t.co/FhSR9stzOd">pic.twitter.com/FhSR9stzOd</a></p>&mdash; Monica Pinna (_MonicaPinna) 11 aprile 2017

روش جدید ساخت و ساز خانه های روستایی مقاوم در مقابل طوفان

طوفان «هایان»، دهکده کوچک بایاباس را کاملا ویران کرد. عملیات بازسازی یکسال بعد آغاز شد. برای ساخت خانه های جدید در این روستا از روش های جدید برای ساخت و ساز استفاده می شود تا خانه ها در مقابل طوفان مستحکم تر باشند.

برناردو، نجار ارشد گروهی ۳۵ نفری است. سازمان غیر دولتی «آکورد» به هزینه اتحادیه اروپا روشهای جدید ساخت و ساز را را به آنها آموزش می دهد .از سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون او اطلاعات مربوط به این روش ساخت را به همکاران و دیگر ساکنان ناحیه منتقل کرده است. او می گوید: «قبل از اینکه زیرساخت و ستون ها را درست کنیم تکیه گاه کار نمی گذاشتیم. به همین دلیل هنگام طوفان خانه های ما به راحتی خراب می شد. حالا با این تکیه گاه ها خانه تکان نمی خورد حتی وقتی جهت باد مرتب عوض می شود.»

پایه تیرک امروز با چوب سخت تری ساخته، و به چوب نرم تر نارگیل که برای بقیه ستون به کار می رود متصل می شود.

آگهی

خانه هایی که به این ترتیب ساخته شده اند در برابر طوفان «هاگوپیت» سال ۲۰۱۴ مقاومت کردند.

ایندی، یکی از ساکنان روستای «بایاس» که به هنگام این طوفان در خانه جدیدش بود می گوید: «بین قبل و بعد طوفان، فرق بزرگی هست. قبل از طوفان خانه ها را با نی بامبو و برگ می ساختند. قبلا برای خانه ها شمع نمی زدند و آنها را با بند فلزی نمی بستند تا ستونها و سقف را متصل نگه دارد و خانه محکم شود.»

برغم پیشرفتی که حاصل شده، تعیین محل و چگونگی ساختن ساختمانهای جدید هنوز چالش برانگیز است. مشکلات معیشت در مناطق امن تر باعث می شود که ساخت و ساز با روشهای قدیمی در کنار خرابی های طوفان هایان ادامه یاید.

Aid Zone - Philippines

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئوی ۳۶۰ درجه از بازسازی خانه های روستایی پس از طوفان «هایان» در فیلیپین

طوفان در چین آدم‌ها را در خواب از آپارتمان‌های بلندمرتبه بیرون کشید

سیل استان سیستان و بلوچستان ایران؛ خطر حضور گاندوها همزمان با نبود مواد غذایی در شماری از روستاها