ابراهیم رئیسی نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ایران را اعلام کرد

ابراهیم رئیسی نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ایران را اعلام کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی رسما نامزدی خود برای شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، صولت مرتضوی نماینده آقای رئیسی در مجمع «نیروهای مردمی انقلاب اسلامی» (جمنا) روز پنجشنبه گفت: «نظر به درخواست متعدد از ایشان، حجت الاسلام رییسی با استعفا از هیات نظارت مرکزی انتخابات رسما پذیرش داوطلبی خود را اعلام کردند. حضور ایشان حضور جدی است و ان‌شالله با قوت و قدرت و حمایت شما نقش‌آفرینی کنیم.»

آقای رئیسی در دومین مجمع ملی جمنا شرکت نکرده است. نماینده وی در این گردهمایی سیاسی گفته است که زلزله دیروز مشهد دلیل این عدم حضور بوده است. قرار است ائتلاف اصولگرایان، نام پنج نامزد مورد نظر خود را امروز، پنجشنبه هفدهم فروردین اعلام کند. از میان این پنج نفر، هفته آینده نام کاندیدای نهایی اعلام خواهد شد.

در روزهای گذشته، اخبار متعددی از تمایل نیروهای مختلف اصولگرا و محافظه‌کار ایران برای کاندیداتوری آقای رئیسی منتشر شده بود. همچنین گفته می‌شود علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با کنار کشیدن وی از انتخابات مخالفت کرده است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رسما اعلام کاندیداتوری کرد
https://t.co/e7ZSMnGswkpic.twitter.com/oS11WABotF

— خبرگزاری تسنیم (@Tasnimnews_Fa) April 6, 2017

سید ابراهیم رئیسی ۵۷ ساله، پس از درگذشت واعظ طبسی از آقای خامنه‌ای به ریاست آستان قدس رضوی منصوب شد. آستان قدس یکی از ثروتمندترین نهادهای مذهبی ایران است.

سید ابراهیم رئیسی کیست؟

آقای رئیسی از سال‌های نخست تاسیس جمهوری اسلامی وارد دستگاه قضایی شد و کار خود را به‌عنوان دادیاری و دادستانی کرج آغاز کرد. وی در دهه شصت و در زمان جانشین دادستان تهران، یکی از منصوبان روح‌الله خمینی، در هیات رسیدگی کننده به پرونده‌های زندانیان سازمان مجاهدین خلق و سازمان‌های چپ‌گرا در تابستان سال ۱۳۶۷ بود؛ هیاتی که به دلیل صدور گسترده احکام اعدام به «هیات مرگ» مشهور شد. پس از تابستان ۶۷، وی کماکان یکی از روحانیون به شدت مورد اعتماد آقای خمینی بود.

آقای رئیسی که – عضو مجلس خبرگان است- پس از آغار رهبری علی خامنه‌ای در سال ۱۳۶۸، دادستان تهران شد و تا ۵ سال در این سمت حضور داشت. وی از سال ۱۳۷۳ تا یک دهه پس از آن رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود. وی در سال ۱۳۸۳ و در آغاز دومین دوره از ریاست محمود هاشمی شاهرودی بر ریاست قوه قضائیه، معاون وی بود. آقای رئیسی این سمت را هم تا یک دهه بعد حفظ کرد. همزمان و از سال ۱۳۹۱، وی با حکم آقای خامنه‌ای دادستان کل دادگاه ویژه روحانیت است.

آخرین مقام قضایی آقای رئیسی، دادستانی کل کشور است که در سال ۱۳۹۳ به آن منصوب شد؛ مقامی که یک سال بیشتر برای وی طول نکشید و در پی فوت واعظ طبسی، این روحانی قضایی را به ریاست بر آستان قدس رضوی کشاند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واکنش‌ها به رد صلاحیت روحانی؛ آیا نواصولگرایان پیروز میدان خواهند بود؟

روحانی در واکنش به رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان: صلاحیت تعیین مصالح کشور را ندارید