جوزف وتل: ایران تهدیدی برای منطقه تحت مسئولیت ستاد مرکزی ارتش آمریکا است

جوزف وتل: ایران تهدیدی برای منطقه تحت مسئولیت ستاد مرکزی ارتش آمریکا است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ژنرال جوزف وتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا (سنتکام) روز پنجشنبه نهم مارس، ایران را بزرگترین تهدید پایدار در «منطقه پیچیده» تحت مسئولیت نیروهای نظامی آمریکا توصیف کرد.

به گزارش وبسایت وزارت دفاع آمریکا آقای وتل که در کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنای آمریکا سخنرانی می‌کرد با ارائه گزارشی، عراق، سوریه، پاکستان، یمن، مصر، صحرای سینا و تنگه باب‌المندب را از جمله مناطق پرچالشی خواند که نیروهای تحت فرماندهی وی در یک سال گذشته در آن حضور داشته اند.

آقای وتل با اشاره به نقش ایران گفت: «ما با مجموعه‌ای از فعالیت‌های شرورانه ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه مواجه هستیم.» وی افزود: «به نظر من ایران بزرگترین تهدید طولانی‌مدت برای ثبات در این منطقه از جهان است.» این مقام عالی‌رتبه نظامی آمریکایی با ابراز نگرانی از فعالیت‌ها و تاثیرگذاری ایران در عراق و سوریه، تهران را به تلاش برای تثبیت حکومت سوریه و استفاده از مراکز جمعیتی شعیان این کشور متهم کرد.»

CENTCOM Gen. Votel Outlines Challenges From Islamic State, Russia, Iran https://t.co/HuBxUAwmgapic.twitter.com/5bCjwWD81X

— Mutlu Civiroglu (@mutludc) March 9, 2017

در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و به‌ویژه در جریان مذاکرات هسته‌ای از شدت تنش‌ها در روابط سرد ایران و آمریکا در چهار دهه گذشته کاسته شد. این روند پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا متوقف شد.

مناطق تحت مسئولیت سنتکام، به گفته فرمانده این نهاد نظامی، بسیار پیچیده و وسیع است. آقای وتل می‌گوید سنتکام در محدوده‌ای که چهار میلیون مایل مربع وسعت دارد و از خلیج فارس تا آسیای میانه گسترده شده است، فعالیت‌ دارد. وی از افزایش نقش قدرت‌های فرامنطقه‌ای یعنی چین و روسیه در این منطقه هم ابراز نگرانی کرده است.

لزوم تقویت حضور در افغانستان

آقای وتل همچنین با اشاره به سومین سال «تامین امنیت افغانستان به دست نیروی داخلی» با حمایت محدود نیروهای آمریکایی و بین‌المللی دیگر گفت: «درحالی که طالبان در سال ۲۰۱۶ پیشروی‌هایی داشتند، نیروهای افغان با سرعت واکنش نشان می‌دادند و طالبان را به عقب می‌راندند.» وی خواستار ادامه حمایت از نیروهای نظامی افغانستان، به ویژه در بخش هوایی شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟