سازمان جهانی بهداشت: آلودگی علت ۲۶ درصد از مرگ و میر کودکان خردسال است

سازمان جهانی بهداشت: آلودگی علت ۲۶ درصد از مرگ و میر کودکان خردسال است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عامل مرگ و میر بیش از یک چهارم (۲۶ درصد) کودکان زیر پنج سال در جهان شرایط زیست محیطی ناسالم است.

آگهی

عامل مرگ و میر بیش از یک چهارم (۲۶ درصد) کودکان زیر پنج سال در جهان شرایط زیست محیطی ناسالم است. سازمان جهانی بهداشت ضمن اعلام این مطلب در دو گزارش جدید خود از آلودگی هوا در محیط ها بسته و باز، دود دخانیات، آلودگی آب های آشامیدنی، عدم وجود سیستم فاضلاب و عدم رعایت اصول بهداشتی به عنوان عوامل مرگ و میر یک میلیون و هفتصد کودک زیر پنج سال نام برده است.

در یکی از دو گزارش سازمان جهانی بهداشت، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و سوخت سالم برای طبخ غذا به عنوان عواملی معرفی شده اند که می توانند با کاهش شمار ابتلا به برخی از بیماری ها همچون اسهال، مالاریا و ذات الریه باعث کاهش مرگ و میر کودکان یک ماهه تا پنج ساله شوند.

مارگارت چان، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت می گوید: «محیط زیست آلوده، محیط زیستی مرگبار است. بویژه برای کودکان!»

در گزارش دوم سازمان جهانی بهداشت تاثیر محیط زیست بر روی سلامت کودکان به شکلی جامع بررسی شده است. بنا به این گزارش، ۵۷۰ هزار کودک زیر پنج سال سالانه بر اثر مشکلات تنفسی جان خود را از دست می دهند. علاوه بر این، سالانه ۳۶۱ هزار کودک زیر پنج سال به دلیل عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، شرایط بهداشتی مناسب و عدم وجود فاضلاب جان خود را از دست می دهند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین در این گزارش شمار مرگ و میر نوزادان در اولین ماه پس از تولد به دلیل عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم و شرایط بهداشتی مناسب را ۲۷۰ هزار مورد اعلام کرده است. براساس تحقیق سازمان جهانی بهداشت از ۲۰۰ هزار مورد از موارد ابتلای کودکان زیر پنج سال به مالاریا که منجر به مرگ آنها می شود می توان با بهبود شرایط زیست محیطی پیشگیری کرد.

سازمان جهانی بهداشت همچنین از تاثیر زباله های الکتریکی و الکترونیکی بر روی سلامت کودکان ابراز نگرانی کرده است. برخی از اینگونه زباله ها (مانند گوشی های تلفن همراه) که به درستی بازیافت نمی شوند موادی سمی از خود در محیط زیست بر جای می گذارند. امری که می تواند منجر به کاهش هوش کودکان، آسیب به دستگاه تنفسی و حتی سرطان شود.

حدود ۱۱ تا ۱۴ درصد کودکان بالای پنج سال در سطح جهان از علائم بیماری آسم رنج می برند که از این تعداد ۴۴ درصد موارد ناشی از عوامل محیط زیستی است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش های خود پیشنهاداتی برای بهبود سلامت کودکان در زمینه محیط زیست ارائه کرده است. کاهش آلودگی هوا در بیرون و درون اماکن مسکونی، بهبود کیفیت آب آشامیدنی و افزایش سطح بهداشت (بویژه برای دوران بارداری و وضع حمل زنان) از جمله پیشنهادات سازمان جهانی بهداشت است.

Each year 1.7 million deaths of children under 5 years old are linked to the environment https://t.co/K7JUBTTz5j#EnvironmentalHealthpic.twitter.com/xKaoIE8eF6

— WHO (@WHO) March 6, 2017

#AirPollution: an unseen threat to children’s health.
Every year air pollution kills 570,000 children.https://t.co/K7JUBTTz5j#BreatheLifepic.twitter.com/W5xMaCdtpQ

— WHO (@WHO) March 6, 2017

Children, including adolescents, are exposed to a variety of hazards from the environments in which they live, learn and play. pic.twitter.com/KHQD79sN42

— WHO (@WHO) March 6, 2017

Common causes of death among children under 5 –diarrhoea, malaria, pneumonia– are preventable w/ access to safe water & clean cooking fuels pic.twitter.com/Scji6K6ILR

— WHO (@WHO) March 6, 2017

Every year, environmental risks –#AirPollution, 2nd-hand smoke, unsafe water, lack of sanitation & poor hygiene– kill 1.7 million children. pic.twitter.com/IqX41xkgze

— WHO (@WHO) March 6, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان جهانی بهداشت: چهار پنجم نوجوانان جهان به اندازۀ کافی تحرک ندارند

سلمان رشدی چند شب پیش از چاقو خوردن خواب دیده بود

جسد زن جوان فرانسوی که به دنبال «شکار ارواح» بود در کلیسای متروکه‌ای در ایتالیا پیدا شد