در تهران طی ۲۵ سال ۷۰۸ برج ساخته شده است

در تهران طی ۲۵ سال ۷۰۸ برج ساخته شده است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

برخی تهران را با برج ها و اتوبان‌های شهری‌ آن بویژه شب‌های تهران را یکی از زیباترین شهرهای جهان می‌دانند. اما اگر از نظر اصول شهرسازی و زیرساخت‌های شهری به تهران نگاه کنیم وضع به کلی متفاوت خواهد بود. این مسئله بویژه زمانی برجسته می‌شود که در نظر بگیریم تهران، کلان شهری است با بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت که روی ۷ پهنه گسل زلزله قرار دارد.

اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن‌ماه جدولی از ساختمان‌های بلندمرتبه به نشست شورای شهر ارائه داد که براساس آن طی ۲۵ سال یعنی از ابتدای دهه ۷۰ شمسی تا کنون در تهران بیش از ۷۰۸ برج ساخته شده است.

بر اساس این گزارش که خبرگزاری ایسنا آن را منتشر کرده، تهران قبل از انقلاب در دهه ۵۰ دارای تنها ۲۴ ساختمان بلند مرتبه بوده و به غیر از ۳ برج که در دهه ۶۰ ساخته شده، بقیه متعلق به دوران پس از جنگ با عراق است.

فقدان فضای سبز کافی، نبود یا کمبود تجهیزات ایمنی استاندارد، گذرها و معبرهای کم‌عرض و عدم تناسب نیاز این برج ها با تاسیسات و زیرساخت‌های شهری موجود از جمله مشکلات جدی برج‌سازی در تهران است.

در گزارش عضو شورای شهر آمده است که دست‌کم ۲۷۵ برج در معبر ۶ تا ۱۲ متری و ۲۵۱ برج در معبر ۱۲ تا ۲۰ متری ساخته شده و ۲۳۱ برج فاقد اطلاعات مربوط به ساختمان است.

علاوه بر خطر زلزله که برای تهران خطری جدی است و بویژه مجتمع‌های مسکونی و اداری فاقد ضریب ایمنی لازم در برابر زلزله را تهدید می‌کند، شبکه لوله کشی گاز شهری، فرونشست های رو به افزایش در سطح شهر و فرسودگی شبکه انتقال برق از عمده مشکلات کنونی بافت شهری تهران است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عضو شورای شهر تهران: ۴۰۰ برج پایتخت روی گسل ساخته شده است

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد