سخنگوی وزارت خارجه ایران: تعدادی از موسسات و شرکت های آمریکایی را تحریم می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه ایران: تعدادی از موسسات و شرکت های آمریکایی را تحریم می کنیم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه در یک نشست خبری به تشریح سیاست جمهوری اسلامی در قبال مواضع دولت دونالد ترامپ درباره برجام، آزمایش های موشکی ایران و تحریم های جدید آمریکا پرداخت.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت خارجه ابتدا به موقعیت کلی دولت ترامپ اشاره کرد و گفت «آنچه که از دولت جدید بر می آید نشان می دهد که هنوز دولت تا استقرار کامل فاصله دارد و به شکل قابل قبولی که انتظار می رود، دولت به صورت یک دولت مستقر وجود ندارد. منتظر یم وضعیت کمی جلوتر برود و یک ارزیابی دقیق تر و بهتری از دولت آمریکا داشته باشیم.»

آقای قاسمی در مورد اخطارهای دولت ترامپ برای توقف آزمایش های موشکی ایران گفت: بحث موشکی و مسایل داخلی ایران، موضوعی است که به دولت، حاکمیت و مردم ایران مربوط است و ما در مورد منافع و مصالح ایران، خودمان تصمیم می گیریم و نه نیاز به مشورت داریم و نه صحبت با دیگران. ما بر اساس مصلحت و زمانبندی که مشخص کرده ایم، اقدام می کنیم. بنابراین اینکه آزمایش موشکی علامت و نشانی به هیات حاکمه آمریکا باشد، این طور نیست.»

جدیدترین آزمایش موشکی جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۱۰ بهمن‌ماه صورت گرفت که ابتدا منایع اطلاعاتی آمریکا خبر آن را منتشر کردند و وزیر دفاع ایران سه روز بعد آن را تایید کرد. این آزمایش به درخواست آمریکا روز سه شنبه گذشته در نشست اضطراری شورای امنیت مورد بررسی قرار گرفت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اولین واکنش خود به آزمایش موشکی جدید ایران در توییتر خود نوشت: «ایران نفس‌های آخرش را می‌کشید و در آستانه فروپاشی بود، تا اینکه آمریکا به میان آمد و با توافق هسته‌ای به این کشور زندگی دوباره‌ای به آنها بخشید.»

رئیس جمهور ایلات متحده روز یکشنبه ۱۷ بهمن نیز در مصاحبه ای با شبکه فاکس نیوز گفت «ایران پس از توافق هسته ای گستاخ تر شده، مهم‌ترین حامی تروریسم است و به سرتاسر جهان پول و اسلحه می‌فرستد. ما یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار نقد به آنها دادیم و هیچ چیز به جای آن نگرفتیم. ایران نمی‌تواند به این کارهایش ادامه بدهد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مبنی بر تشکیل ائتلاف سه گانه علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: «در خصوص ائتلاف رژیم صهیونیستی با انگلستان و آمریکا می توان گفت معمولا رژیم صهیونیستی از این آرزوها داشته است و موضوع جدیدی نیست.»

نخست وزیر اسرائیل در نشست روز یکشنبه هیات دولت گفته بود که مهمترین هدف او از سفر به بریتانیا و دیدار با رئیس جمهور آمریکا، درخواست از آنها برای تشکیل جبهه‌ای واحد در برابر ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در مورد تحریم های اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: «در قبال اقدامات غیرمنصفانه و غلط دولت امریکا در خصوص برخی اقدامات خاص تفاهم شد تا تعدادی از موسسات، افراد و شرکت های آمریکایی به دلیل کمک به عناصر تکفیری همچون داعش و گروه هایی که در سرکوب مردم مظلوم فلسطین در کنار رژیم صهیونیستی فعال بودند را در لیست تحریم قرار دهیم.» او به جزئیات مربوط به مشخصات این موسسات و شرکت ها و نحوه کمک آنها به داعش و عناصر تکفیری اشاره ای نکرد اما گفت: «این موضوع در حال بررسی است و امیدواریم بتوانیم به زودی لیستی از افراد و شرکت ها را منتشر و رسما اعلام کنیم.»

به غیر از سخنگوی وزارت خارجه، روز دوشنبه صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیر در جلسه مسئولان عالی قضایی به مواضع دولت دونالد ترامپ در قبال جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: ««تازه کارها در آمریکا گمان می کنند که این تهدیدها اثر گذار است. به هر حال کم کم تجربه به دست می آورند و متوجه می شوند که این قبیل اظهارات هیچ تاثیری بر ایران ندارد».

همچنین علی اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین الملل، در مورد تحریم های جدید آمریکا، روز دوشنبه گفت که تحریم های آمریکا کار تازه ای نیست و از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ‌گاه حسن نیتی بین رجال سیاسی این کشور به ایران ندیده‌ایم و هر کاری که توانسته‌اند علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد