۴۰ ضربه شلاق برای خبرنگار نجف آبادی

۴۰ ضربه شلاق برای خبرنگار نجف آبادی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

خبر شلاق خوردن حسین موحدی روزنامه نگار نجف آبادی روز شنبه در رسانه ها منتشر شد که واکنش های گسترده ای در پی داشت.

در بیست و پنجم خرداد سال جاری این خبرنگار خبر توقیف ۳۵ دستگاه موتورسیکلت دانش آموزان یکی از هنرستان‌های نجف آباد را منتشر کرد که نیروی انتظامی با اعتراض به این خبر و اینکه تعداد موتورسیلکت‌ها نه ۳۵ دستگاه که ۸ دستگاه بوده است خواستار اصلاح این خبر شده بود. روزنامه اصلاحیه نیروی انتظامی را منتشر می کند با این حال نیروی انتظامی از این خبرنگار شکایت می کند و دادگاه حکم ۴۰ ضربه شلاق را برای وی صادر می کند. با اینکه به نوشته روزنامه اعتماد رایزنی‌های گسترده‌ای با مدیران دستگاه شکایت کننده از سوی مسئولان مختلف صورت می گیرد و با اینکه قرار بوده با تعهد کتبی این خبرنگار مسئله فیصله یابد با این حال صبح روز چهارشنبه پانزدهم دی ماه این خبرنگار در منزلش دستگیر و حکم شلاق او اجرا می شود.

ابوالفصل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در وب سایتش با اظهار تاسف از خبر اجرای حکم ۴۰ ضربه شلاق تعزیری برای این خبرنگار گفته است: ««این که یک خبرنگار آمار ۸ موتور سیکلت توقیفی را ۳۵ دستگاه اعلام کند با توجه به تفاوت فاحش بسیاری از آمارهای مطرح در صحنه سیاست و مدیریت کشور، چندان مهم به نظر نرسیده و در نظر گرفتن مجازات ۴۰ ضربه شلاق به اتهام نشر اکاذیب را در‌شان نظام جمهوری اسلامی نمی دانم.»

خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از اهالی رسانه این خبر را باور نمی کنند به سراغ هوشنگ اعلم روزنامه نگار و عضو انجمن پیشکسوتان مطبوعات رفته و واکنش او را جویا شده است. هوشنگ اعلم در اینباره گفته است: «فکر نمی‌کنم مساله آن خبر آنقدر بزرگ بوده باشد که برای تنبیه، خبرنگاری را شلاق بزنیم که به نوعی خودزنی هم محسوب می‌شود. وقتی این خبرنگار را شلاق می‌زنیم، این سوال به ما برمی‌گردد که چرا شلاق؟ چرا کاری که می‌تواند مصداق شکنجه باشد؟ در صورتی که او مجرم هم باشد، می‌توان حکم دیگری هم برای او در نظر گرفته شود. شلاق زدن نه تنها مضوعی را حل نمی‌کند، بلکه مسائل دیگری را هم به وجود می‌آورد که نه در افکار عمومی داخلی و نه در معرض قضاوت‌های جهانی خوشآیند است.»

روزنامه شرق این ماجرا را با سهراب مظفر نجفی، فرماندار نجف آباد در میان گذاشته است. فرماندار نجف آباد در پاسخ به این پرسش که در کجای جهان شلاق زدن خبرنگاران امری بدیهی است؟ گفته است: «تفسیر نکنید. من اطلاع ندارم ایشان شلاق خورده، ایشان خودش اذعان کرده که شلاق خورده و در صورتی که این مسئله صحت داشته باشد ناراحت می‌شوم. در دولت تدبیر و امید این قصه پسندیده نیست، اما این مسئله را فقط خود خبرنگار اذعان دارد و من نمی‌توانم آن را تأیید یا تکذیب کنم، اما اگر این اتفاق افتاده باشد و آب ریخته باشد، دیگر چه‌کاری از دست ما برمی‌آید؟ ایشان خودش می‌گوید شلاق خورده و من اگر قبلش می‌دانستم، از دادستان و رئیس دادگستری می‌خواستم به ما کمک کنند.»

در تازه ترین واکنش به این خبر و به گزارش تسنیم، غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه ایران روز یک شنبه گفت: «در حال حاضر اطلاعی از اصل این موضوع ندارم و تا زمانی که کیفرخواست این پرونده و حکم صادره را مطالعه نکنم نمی‌توانم اظهارنظری در این خصوص انجام دهم.»

چندی پیش حکم شلاق خودرن کارگران معدن طلای آق دره در فضای خبری ایران پیچید، کارگرانی که در اعتراض به وضعیت قراردادهایشان با حکم شلاق مواجه شدند. اکنون به نظر می رسد سایه شلاق بر سر خبرنگاران نیز گسترش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود