امل قبیسی، اولین زنی که در امارات عربی متحده رییس مجلس شد

امل قبیسی، اولین زنی که در امارات عربی متحده رییس مجلس شد
Copyright 
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

امل قبیسی اولین و تنها زنی است که در دنیای عرب به ریاست پارلمان می رسد.

امل قبیسی اولین و تنها زنی است که در دنیای عرب به ریاست پارلمان می رسد. وی جزو ۵۰ زن عرب قدرتمند در دنیا محسوب می شود. خانم قبیسی از ارزشهایی چون عدم تعصب ، انعطاف و باز بودن تفکر دفاع می کند. خانم قبیسی بلافاصله پس از حملات تروریستی در بروکسل به آنجا رفت و با اعضای کمیسیون اروپا دیدار کرد.

یورونیوز: پس از حملات بروکسل با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کردید. چه خاطره ای از این دیدار دارید؟

امل قبیسی: «در آن زمان گفته می شد بهتر است تا زمانی که اوضاع از لحاظ امنیتی آرام نشده به آنجا نروم. گفته شد هنوز حساسیتهای زیادی وجود دارد و شما یک مقام مسلمان هستید، وجود شما می تواند نامناسب تفسیر شود. اما من برای رفتن به بروکسل اصرار کردم. به نظر من بهترین زمان برای نشان دادن همبستگی بود. برای اینکه بتوانیم به خانواده ها تسلیت بگوییم و نشان دهیم به زانو درنیامده ایم و شکاف بین ما ایجاد نشده است.»

یورونیوز: در چه زمینه هایی توافقاتی بین امارات عربی متحده و اتحادیه اروپا وجود دارد؟

امل قبیسی: «درباره وضعیت خاورمیانه گفتگوهایی صورت گرفت. من مراتب استیصال خود نسبت به تروریسم و افراط گرایی را اعلام کردم، زیرا متاسفانه اینها با اسلام مرتبط شده اند. اما ما می توانیم این سوء تفاهم را برطرف کنیم. ما اعتقاد داریم اسلامِ ما را به گروگان گرفته اند. شبه نظامیان تروریست و گروههایی که خط مشی سیاسی خاصی دارند این دین را به گروگان گرفته اند. آنها می خواهند روابط خوبی را که با غرب و شرق داریم از بین ببرند. آنها نمی خواهند در دنیا ثبات وجود داشته باشد. اگر بگذاریم آنها کار خود را بکنند در نهایت این باور به وجود خواهد آمد که اسلام پشت همه این فعالیتها قرار دارد و اینکه همه مسلمانها بدجنس هستند، این موضوع یک پیروزی بزرگ برای آنها خواهد بود که نباید اجازه دهیم اتفاق بیافتد.

ما هدف مشترکی داریم، نبرد مشترکی علیه تروریسم داریم، ما باید علیه ایدئولوژیست ها که ما را احاطه کرده اند مصونیت داشته باشیم. باید علیه استفاده ابزاری از کودکان مبارزه کنیم. آنها به یک بمب ساعتی تبدیل خواهند شد و افراط گرایی و تروریسم را از کشورهایشان صادر خواهند کرد.

فدریکا موگرینی اعتقاد دارد من بعنوان یک مسلمان که موقعیت برجسته ای دارد، می تواند نمونه خوبی برای برطرف کردن سوء تفاهم ها باشد. اسلام دین صلح است، با اتفاقاتی که می افتد مخالف هستیم و نمی توانیم در برابر آنها نرمش نشان دهیم. نرمشی در مقابل تعصب وجود ندارد.»

یورونیوز: اسلامگرایان افراطی تصویر نادرستی از مسلمانان در اروپا ساخته اند. امارات برای مقابله با این مشکل چه اقدامی می تواند انجام دهد؟

امل قبیسی: «برای مبارزه با این روند باید ارتباطات تقویت شود، باید متحد شد و برای درک بهتر تلاش کرد. باید با کلیشه سازی که متاسفانه مردم را به اشتباه می اندازد مبارزه کرد. قربانیان بی گناه در همه جای دنیا هستند. باید بیشتر با یکدیگر ارتباط داشته باشیم. باید رویدادها و برنامه های فرهنگی برای گردهم آوردن مردم ترتیب داد. بدین ترتیب همه با فرهنگ یکدیگر آشنا خواهند شد. اگر شخصا من و خانواده مرا بشناسید متوجه خواهید شد که نمی توانم بدی به شما بکنم و بدین ترتیب به دوستان خوبی تبدیل خواهیم شد. اگر فرزندان ما با یکدیگر رفیق باشند کسی نخواهد توانست این دوستی را به دشمنی تبدیل کند.»

یورونیوز: بغیر از کمک های بشردوستانه، امارات اقدام دیگری برای مقابله با درگیریها در سوریه می تواند انجام دهد؟

امل قبیسی: «اعتقاد داریم راه حل سیاسی تنها ساز و کار حل مشکل است. حفظ تمامیت ارزی سوریه باید در دستور کار قرار گیرد. امید داشتن برای کودکان سوری که وضعیت شکننده ای دارند اهمیت زیادی دارد، همچنین برای ساختن آینده ای بهتر در منطقه و دنیا.»

یورونیوز: اولین نشست مربوط به ۵۰ بانوی رییس پارلمان در ابوظبی برگزار شد، دستاورد این اجلاس چه بود؟

امل قبیسی: «در دنیا بیش از ۵۰ زن رییس پارلمان وجود دارد. این در نوع خود یک قدرت است. اما تنها به این خلاصه نمی شود. بعنوان زن در نظر داریم همه امور مثبت را به مردم منتقل کنیم، برای خوشبختی بیشتر و تقویت امنیت آنها.»

یورونیوز: برنامه آینده چیست؟

امل قبیسی: «منتظر نمی مانیم تا آینده ما را شکل دهد. ماییم که به سختی کار می کنیم تا آینده را شکل دهیم، زیرا می دانیم آینده دستاوردهای خوب و بد دارد. در آینده تنها چیزهای خوب در انتظار شما نیست. آینده برای شما چالشهای زیادی دارد.»

یورونیوز: رسانه های امارات از امل قبیسی می گویند که تاریخ ساز شد. اولین پیروزی زندگی حرفه ای شما چه بود؟

امل قبیسی: «شرکت در انتخابات و تبدیل شدن به تنها زنی که در این انتخابات پیروز شد. برای کشورم تاریخ ساز شدم نه برای خودم. تصدی ریاست پارلمان پیروزی زیبایی برای همه ماست و به آن افتخار می کنیم، زیرا در بسیاری از کشورها زمان زیادی لازم بود تا زنها حق رای دادن بدست بیاورند، خود را کاندیدای انتخابات کنند و سرانجام رییس مجلس شوند. در امارات سرانجام انتظار به پایان رسید.»

یورونیوز: برای تقویت نقش زنان در جامعه چه کاری می توان کرد؟

امل قبیسی: «ویژگی ما اینست که مرحله به مرحله رشد کردیم. طبیعتا این موفقیتها رعایت حقوق زنان را درپی داشته است. امارات در این زمینه پیشرفت زیادی داشته است. در زمینه استقلال زنان و کاهش فاصله آنها با مردان و در نتیجه برابری با مردان، امارات حرف اول را در دنیای عرب می زند.»

یورونیوز: بنابراین فاصله بسیار کم شده است؟

امل قبیسی: «دیگر فاصله ای بین زن و مرد وجود ندارد. اکنون برروی این مسئله تمرکز داریم که چگونه می توانیم به دیگران کمک کنیم تا تلاشهای ما به موفقیت کامل برسد.»

یورونیوز: منظورتان در سطح جهانی است؟

امل قبیسی: «بله در دنیا. بویژه در اطراف خودمان. در عین حال از طریق دیپلماسی پارلمانی و شکل دادن افکار عمومی. بخش ارتباطات و رسانه ها همراهان استراتژیکی هستند که باید با آنها کار کنیم. رسانه ها باید درست عمل کنند، تصاویر درست و واقعی نشان دهند. برای همین من احترام زیادی برای رسانه شما یورونیوز قائل هستم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح قدرت‌های جهانی برای متوقف کردن همکاری‌های امارات و روسیه

پیشنهاد کمیسیون اروپا: محدودیت رفت و آمد پس از برکسیت برای جوانان «لغو شود»

آیا آنلاین شدن روند درخواست ویزای شنگن به نفع متقاضیان سفر به اروپا خواهد بود؟