از بنزین های آلوده تا آینده برجام؛ گفتگوی یورونیوز با معصومه ابتکار

از بنزین های آلوده تا آینده برجام؛ گفتگوی یورونیوز با معصومه ابتکار
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اتحادیه اروپا و ایران در مورد مسائل مربوط به حفاظت از محیط زیست به چه شکل می توانند به یکدیگر کمک کنند؟ انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا چه پیامدهایی برای ایران خواهد داشت؟ و در

اتحادیه اروپا و ایران در مورد مسائل مربوط به حفاظت از محیط زیست به چه شکل می توانند به یکدیگر کمک کنند؟ انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا چه پیامدهایی برای ایران خواهد داشت؟ و در نهایت، انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در ایران به چه سمت و سویی خواهد رفت؟ برای بررسی این موارد، محسن صالحی، خبرنگار یورونیوز در بروکسل با دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفتگو کرده است.

یورونیوز: خانم ابتکار شما به بروکسل آمدید تا با مقامات نهادهای اروپایی درباره مسایل مربوط به محیط زیست گفتگو کنید. اروپایی ها در این مبحث چه کمکی می توانند به ایران بکنند؟

معصومه ابتکار: «موضوع محیط زیست امروز یک موضوع جهانی است. به این مفهوم که همه کشورها، همه ملتها به نوعی در قبال وضعیت محیط زیست جهان مسئولند و از این جهت مکلفند که با همدیگر همکاری بکنند برای رفع معضلات، برای پیشگیری از تهدیدها، برای کاهش آسیبها.»

یورونیوز: به طور مثال، اروپایی ها در زمینه خشک شدن دریاچه ارومیه یا زاینده رود چه کمکی می توانند بکنند؟

معصومه ابتکار: «بحث اول مسئله مبادلات علمی و تبادل تجربیات است که در این زمینه بسیار اهمیت دارد. مطلب بعد همکاری برای اجرای پروژه ها است، در واقع ایجاد سازکارهای موثر مدیریتی. مطلب بعد اینکه ما بتوانیم در قالب کنوانسیون های بین المللی یا چارچوب های منطقه ای همکاریهایی را داشته باشیم که منافع آن فقط دوجانبه نباشد، بلکه چند جانبه باشد.»

یورونیوز: در دوران تحریم های هسته ای در ایران بنزین هایی پیدا می شد که به بنزین های پتروشیمی معروف شدند، سرطان زا بودند. چه تعداد از شهروندان ایرانی در اثر آلودگی این نوع بنزین ها جان خود را از دست دادند؟

معصومه ابتکار: «من عدد دقیقی ندارم، هیچکس نمی تواند عدد علمی و دقیق برای این موضوع بگوید اما یقیناً این یکی از آسیبهایی بود که تحریمها به ایران وارد کرد و باعث شد که ما نتوانیم دسترسی به موقع به فناوری های نوین برای پالایش کامل فرآورده های نفتیمان داشته باشیم»

یورونیوز: ببخشید، شما می گویید آماری نبوده، ولی گفتگویی با خبرگزاری مهر داشتید بعد از بازگشتتان از مراکش به ایران، گفتید که وزارت بهداشت نشان داده، تعداد مرگ و میرها از سال ۹۱ تا ۹۴ به طور چشمگیری کاهش یافته. این تعداد چقدر بوده؟

معصومه ابتکار: «آماری که در گزارشهای مختلف داده می شود آماری تقریبی است. این مطالعات، مطالعات تقریبی است، عدد دقیق هیچکس در ارتباط با این موضوع نمی تواند بدهد.»

یورونیوز: همان عدد تقریبی چقدر است؟

معصومه ابتکار: «عدد تقریبی اش به این شکل بوده که فکر می کنم عدد، نزدیک به نصف شده است. یعنی آن چیزی که طی این سالها اتفاق افتاده با اجرای برنامه های بهبود کیفیت سوخت،بهبود و ارتقای کیفیت خودروها در ایران تعداد افرادی که از ناحیه آلودگی هوا آسیب می دیدند یا مرگ و میرهایی که اتفاق می افتاد تقریباً نصف شده است.»

یورونیوز: اجازه می خواهم چند پرسش درباره سیاست خارجی و داخلی هم مطرح کنم. پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آینده برجام را به خطر انداخته، آیا مواضع آقای ترامپ درباره ایران و بخصوص توافق هسته ای شما را نگران نکرده است؟

معصومه ابتکار: «من فکر می کنم هنوز زود است که بخواهیم قضاوت کنیم و فکر می کنم که به هرحال سیاستمداران در دوران انتخاباتی خودشان شعارهایی می دهند، نظراتی را بیان می کنند که بعد هنگام ورورد به عرصه کار و مسئولیت مقداری دیدگاههایشان تعدیل می شود. من امیدوارم با توجه به اهمیتی که این توافقنامه داشته، نه تنها برای ایران و آمریکا بلکه برای ایران، آمریکا، اروپا و همه جامعه جهانی، امیدوارم که واقعاً به این واقعیت پی ببرند که این توافق به نفع همه هست، به نفع صلح جهانی هست، البته طرفین باید تعهدات خودشان را انجام دهند. کماکان این نگرانی از طرف ایران که تعهدات خودش را به طور کامل انجام داده، هست که طرف مقابل هم به طور کامل تعهداتش را انجام دهد.»

یورونیوز: درباره انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در ایران، آیا آقای روحانی رقیب جدی خواهند داشت؟

معصومه ابتکار: «امیدواریم که اول یک انتخابات آزاد و سالم و با نمایندگی همه گروهها و طیفهایی که به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند برگزار شود. این خیلی مهم است که این انتخابات قانونمند باشد که مردم مشارکت داشته باشند. درمورد اینکه آرایش و نوع قرارگرفتن کاندیداها در کنار هم چگونه خواهد بود، بازهم الآن زود است که بخواهیم پیش بینی کنیم ولی آنچه اکثر جریانات طرفدار اعتدال و اصلاحات در ایران اعلام کردند، تقریباً اجماعی هست که جناب آقای دکتر روحانی کماکان کاندیدای اصلی برای این جریان خواهد بود.»

یورونیوز: آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، رهبران جنبش سبز ایران حدود شش سال است که در حصر خانگی اند. بدون هیچ محاکمه ای. یکی از وعده های آقای روحانی، رفع حصر بود. چرا تا این زمان که اینجا نشسته ایم این اتفاق روی نداده است؟

معصومه ابتکار: «آقای دکتر روحانی بعنوان رییس جمهور در یک محدوده ای از اختیارات می توانند فعالیت کنند. در ارتباط با این موضوع ایشان تلاشهای بسیار زیادی را انجام داده اند که به هرحال در بعضی از زمینه ها منجر به بهبود شرایط هم شد.»

یورونیوز: آقای روحانی هنگامی که این وعده را دادند با ساختار حقیقی و حقوقی جامعه ایران به خوبی آشنا بودند. خودشان گفتند که یک حقوقدانند، یعنی با زیر و بم قانون آشنا بودند. با توجه به این شرایط وعده رفع حصر را دادند.

معصومه ابتکار: «به هرحال ببینید، رییس جمهور قطعاً هم شرایط را می داند و هم می داند با تأثیرگذاری، با تلاش، با رایزنی می تواند شرایط را مقداری رو به بهبود ببرد و واقعاً هم این تلاشها بوده، رایزنی ها بوده، ما در داخل ایران نیازمند یک گفتمان فعال، در عرصه سیاسی گفتمان داخلی هستیم و تلاش دولت اعتدال برای برقراری این گفتمان داخلی بوده، برای اینکه همه طیف ها، همه جناح ها بر سر آن چیزی که مصالح ایران هست بتوانند درکنار هم قرار بگیرند.»

زندگینامه معصومه ابتکار

  • معصومه ابتکار در سال ۱۳۳۹ در تهران به دنیا آمد.
  • در دوران دانشجویی سخنگوی دانشجویان گروگانگیر در سفارت آمریکا بود.
  • در رشته ایمنی شناسی دکترا دارد.
  • وی نخستین زنی است که به مقام معاونت ریاست جمهوری دست یافته است.

*دکتر ابتکار به واسطه نقش موثر در محیط زیست ایران و فعالیت در همکاریهای بین المللی زیست محیطی به عنوان یکی از هفت «قهرمان زمین» سال ۱۳۸۴ سازمان ملل متحد انتخاب شد. ---

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود