ایران خواستار آزادی فوری دو شهروند بازداشت شده در کنیا شد

ایران خواستار آزادی فوری دو شهروند بازداشت شده در کنیا شد
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزارت امور خارجه ایران از کنیا درخواست کرد فورا دو شهروند ایرانی بازداشت شده در این کشور را آزاد کند.

مقام‌های قضایی کنیا روز ۱۱ آذر ماه از دستگیری دو شهروند ایرانی به نام‌های نصرالله ابراهیمی و عبدالحسین قلی صفایی خبر دادند. نصرالله ابراهیم و عبدالحسین قلی صفایی، دو شهروند ایرانی در نایروبی و موسِس کیها مبوگا، راننده محلی خودروی متعلق به سفارت ایران درحالی که مشغول فیلمبرداری از سفارت اسرائیل بودند بازداشت شدند. مقام‌های کنیا گفته‌اند که این دو نفر متهم هستند که برای انجام «عملیات تروریستی» از سفارت اسرائیل در نایروبی تصویربرداری کرده‌اند.

وزارت خارجه آزادی فوری دو وکیل ایرانی در کنیا را خواستار شدhttps://t.co/LSle4mh1Ez

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) December 2, 2016

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه ۱۲ آذر ماه در این رابطه گفت: «آقایان دکتر عبدالحسین صفایی و دکتر سید نصرالله ابراهیمی از وکلای رسمی دادگستری و اساتید دانشگاه که از سوی خانواده دو زندانی ایرانی در کنیا به منظور پیگیری و مشاوره حقوقی زندانیان مذکور به نایروبی رفته‌اند، روز سه شنبه در بازگشت از دیدار با زندانیان، با بروز یک سوء تفاهم، از سوی پلیس مورد سئوال قرار گرفتند که با پیگیری‌های به‌عمل آمده و رفع سوءتفاهم آزاد شدند؛ اما متاسفانه سوء‌استفاده و ورود برخی طرف‌های ثالث به این موضوع، منجر به بازداشت مجدد این دو وکیل مزبور از سوی پلیس کنیا در روز پنجشنبه گردید.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: «در پی این رویداد، علاوه بر پیگیری‌های سفارت کشورمان در نایروبی با وزارت خارجه و پلیس محل، سفیر کنیا در تهران نیز عصر پنجشنبه به وزارت امور خارجه دعوت و ضمن اعتراض به مداخله مغرضانه “طرف ثالث” در یک موضوع خاتمه یافته که بدون تردید با قصد تخریب روابط خوب ایران و کنیا صورت گرفته، پیگیری جدی موضوع درخواست و بر ضرورت آزادی فوری این دو شهروند ایرانی تاکید شد. سفیر کنیا در این ملاقات قول داد موضوع را به سرعت پیگیری و نتیجه اقدامات خود را به وزارت امور خارجه اطلاع دهد.»

بازداشت دو شهروند ایرانی در #کنیا به اتهام فیلمیرداری از سفارت #اسرائیلhttps://t.co/2CEZkqoyNkpic.twitter.com/NcLkKa7A8u

— euronews فارسی (@euronews_pe) December 1, 2016

دولت کنیا در سال‌های گذشته شماری از اتباع خود و شهروندان ایرانی را به اتهام تلاش برای ارتکاب عملیات تروریستی و یا قاچاق اسلحه به این کشور بازداشت کرده است. این کشور که یکی از متحدان اصلی اسرائیل در قاره آفریقا به شمار می‌رود در سال ۲۰۱۳ احمد ابوالفتحی محمد و سید منصور موسوی، دو شهروند ایرانی را به اتهام مخفی کردن پانزده کیلوگرم مواد منفجره و تلاش برای حمله به اهدافی در این کشور به حبس ابد محکوم کرد؛ حکمی که در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال حبس کاهش یافت. همچنین پلیس کنیا سال گذشته دو تن از اتباع کشور خود را به اتهام عضویت در یک گروه ایرانی و تلاش برای اجرای حملاتی در خاک کنیا بازداشت کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درباره ناوچه «زال» نیروی دریایی شاهنشاهی ایران که با نام «البرز» اکنون در دریای سرخ است چه می‌دانیم؟

حمایت مسکو از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه؛ ایران سفیر روسیه را احضار کرد

بالاترین سطح هشدار امنیتی در فرانسه؛ ماکرون: داعش خراسان بارها تلاش کرده به خاک ما حمله کند