ترکیه؛ راه پر فراز و نشیب پیوستن به اتحادیه اروپا

ترکیه؛ راه پر فراز و نشیب پیوستن به اتحادیه اروپا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی نخستین قدمهای ترکیه برای پیوستن به اروپا به ۵۰ سال پیش باز می گردد.

آگهی

گزارش تفصیلی

نخستین قدمهای ترکیه برای پیوستن به اروپا به ۵۰ سال پیش باز می گردد. توافق همکاری میان آنکارا و اتحادیه اقتصادی اروپایی در سال ۱۹۶۳ به امضاء رسید. با اینهمه گفتگوهای رسمی برای پیوستن ترکیه از سال ۲۰۰۵ آغاز شد.

در پی سرکوب تظاهرکنندگان توسط نیروهای امنیتی ترکیه در سال ۲۰۱۳، اتحادیه اروپا با پیشنهاد آلمان و اتریش بررسی این درخواست را معوق کرد. در مدت دو هفته تظاهرات در ترکیه، چهار نفر کشته و ۷۵۰۰ نفر زخمی شدند.

«میشائیل اشپیندلگر»، وزیر خارجه وقت اتریش در نخستین واکنش گفته بود:«دولتمردان ترکیه باید متوجه روش خود و رفتار نیروهای نظامی باشند. پیش از آغاز گفتگوها ما منتظر تغییر رفتار هستیم.»

روابط میان آنکارا و بروکسل به طور مشخص پس از کودتای ناموفق در ماه ژوییه سال ۲۰۱۶ متزلزل شد. نیروهای وفادار به رجب طیب اردوغان دست به سرکوب کودتاگران زدند. همزمان شمار بسیاری از کارکنان دولت به اتهام ارتباط با اپوزیسیون از کار برکنار شدند. بروکسل نیز رعایت حقوق مدنی شهروندان را به دولت ترکیه یادآور شد.

نیل الکن، محقق روابط بین الملل دانشگاه قاضی اعتقاد دارد که برخی استدلالهای طرف اروپایی مانع اصلی پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا هستند.

وی در اینباره می گوید: «ترکیه به سختی می تواند به عنوان عضو اتحادیه اروپا پذیرفته شود. در اروپا اسلام هراسی وجود دارد. اتحادیه اروپا نیز تلاش می کند از همسایگی با کشورهایی مانند ایران، عراق و سوریه بپرهیزد. »

در ماه مارس ۲۰۱۶، ترکیه متعهد شد که مانع عبور مهاجران غیر قانونی از داخل خاکش به اروپا شود. آنکارا امیدوار است که در قالب این قرارداد شهروندان ترکیه بتوانند در آینده بدون نیاز به ویزا به اروپا سفر کنند.

در هفته های گذشته، رجب طیب اردوغان ادامه مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا را منوط به برگزاری یک همه پرسی در سال ۲۰۱۷ دانسته است.

در همین حال فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی بر باز نگه داشتن راههای گفتگو با ترکیه تاکید کرده است.

خانم موگرینی در اینباره گفت: «اگر فرایند الحاق ترکیه بی نتیجه به پایان برسد، هر دو طرف بازنده هستند. اروپا یک راه مهم گفتگو و اهرم قدرت را از دست می دهد و ترکیه نیز چیزهای بسیاری را از دست خواهد داد.»

در حالیکه در سالهای اخیر موانع متعددی بر سر راه پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا وجود دارد، مقامهای ترکیه روز یکشنبه اعلام کردند امکان گفتگو با سازمان همکاری شانگهای وجود خواهد داشت.

این سازمان به طور مشترک توسط کشورهای روسیه و چین اداره می شود. نزدیک شدن ترکیه به این سازمان می تواند نشانگر تغییر رویکرد سیاستمداران ترکیه در روابط آینده شان با اروپا بشمار آید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رای مثبت پارلمان اروپا به توقف مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟