میراث دولت باراک اوباما در طول ۸ سال ریاست جمهوری

میراث دولت باراک اوباما در طول ۸ سال ریاست جمهوری
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سال ۲۰۰۸ با ورود باراک اوباما به کاخ سفید به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست ایالات متحده آمریکا، موجی از امید این کشور را فرا گرفت.

آگهی

سال ۲۰۰۸ با ورود باراک اوباما به کاخ سفید به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست ایالات متحده آمریکا، موجی از امید این کشور را فرا گرفت. او که با شعار «ما می توانیم» وارد کارزار انتخاباتی شده بود در سال ۲۰۱۲ برای دومین بار نیز بعنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

میراث دولت باراک اوباما چیست و هشت سال ریاست جمهوری او چه دستاوردهای داشته است؟

آقای اوباما در سیاست داخلی خود موفقیت های چشم گیر و گاهی نیز بحث برانگیز داشت. از جمله آنها می توان به «بیمه درمانی اوباما» و اصلاح سیستم بهداشت یاد کرد. طرح آقای اوباما این بود که تمام مردم آمریکا بتوانند تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرند. پیش از این نیز رئیس جمهورهای سابق این کشور در این مورد تلاش کرده بودند اما موفقیت چندانی نداشتند. طرح آقای اوباما گرچه با ایده ال او تفاوت هایی داشت، اما به بهبود اوضاع بیمه درمانی بسیار کمک کرد.

باراک اوباما در دوران بحران اقتصادی، سکان دولت آمریکا را در دست گرفته بود. اما در دو دوره ریاست جمهوری خود توانست بهبود چشمگیری در اقتصاد این کشور ایجاد کند. احیای صنعت خودروسازی و کم کردن نرخ بیکاری از ۱۱ درصد به ۵ درصد، از جمله موفقیت های اقتصادی دولت اقای اوباما بوده است.

در مورد مهمترین شکست های دولت باراک اوباما در عرصه داخلی میتوان از نابرابری نژادی و خشونت علیه سیاه پوستان یاد کرد. این موضوع باعث نا امیدی بسیاری از سیاه پوستان آمریکا شد. اعتراضات شهر فرگوسن در سال پایان سال ۲۰۱۴، که با خشونت زیادی همراه بود، نمونه بارز این نارضایتی ها به حساب می آید.

کارنامه سیاست خارجی دولت آقای اوباما نیز شامل دستاوردها و شکست هایی است.

یک سال پس از پیروزی در انتخابات، باراک اوباما موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد. انتخاب او به عنوان برنده صلح نوبل بحث های مختلفی را ایجاد کرد. اما به نظر می رسید که این انتخاب به او در راه برقراری روابط صلح آمیز کمک خواهد کرد.

توافق هسته ای ایران از جمله اتفاقات تاریخ ساز در سیاست خارجی دولت آقای اوباما بود. پس از دستیابی به توافق جامع هسته ای کشورهای ۵+۱ با ایران در ماه ژوئیه ۲۰۱۵ ( ۲۳ تیر ۱۳۹۴ )، باراک اوباما این توافق را دستاورد بزرگی برای آمریکا و شرکای سیاسی این کشور برشمرد.

موفقیت بعدی سیاست خارجی دولت او از سر گیری روابط ایالات متحده با کوبا، پس از دهه ها خصومت و دشمنی میان واشنگتن و هاوانا بود. این موضوع یکی از هدف های باراک اوباما در سیاست خارجی بحساب می آمد. پس از نیم قرن دشمنی میان دو کشور، با ملاقات دو رئیس جمهور، سفارتخانه ها در واشنگتن و هاوانا بازگشایی شدند و روابط دو کشور دوباره آغاز شد.

سال ۲۰۱۱ یک اتفاق نمادین در سیاست خارجی آمریکا رخ داد؛ عملیات قتل اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده، عامل حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا. این رویداد با اینکه یک پیروزی نمادین برای رئیس جمهور آمریکا بود اما در عرصه مبارزه با تروریسم جهانی و یا حل کردن تنش ها در خاورمیانه نقش موثری ایفا نکرد.

موضوع دیگر خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق و افغانستان بود. نیروهای نظامی ایالات متحده، در سال ۲۰۱۱ از عراق و در سال ۲۰۱۳ از افغانستان خارج شدند. البته با وجود موفقیت طرح خروج، چندی بعد عراق دچار جنگ داخلی شد و کشور همسایه آن سوریه نیز با شکل گیری دولت اسلامی موسوم به داعش در درگیریهای داخلی غرق شد. شکل گیری ائتلاف برای مبارزه با داعش به رهبری آمریکا نیز چندان موفق نبود و دولت باراک اوباما نتوانست درگیریهای سوریه را متوقف کند.

حضور روسیه در صحنه درگیریهای سوریه هم باعث شد که تا آخرین روزهای ریاست جمهوری، نگرانی آقای اوباما از عادی سازی روابط با این رقیب دیرینه همچنان پابرجا باقی بماند.

مدت زیادی به پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما باقی نمانده است. باید پرسید که آیا دستاوردها و شکست های رئیس جمهور آمریکا در عرصه داخلی و سیاست خارجی چهره ای متفاوت از ایالات متحده ساخت…؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

معترضان به جنگ غزه مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی با حضور بایدن، اوباما و کلینتون را مختل کردند

ترامپ: من انتخاب نشوم در آمریکا حمام خون به راه می‌افتد؛ پنس:از ریاست‌جمهوری دوباره او حمایت نمی‌کنم